خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توپ برجام در زمین آمریکا

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی وضعیت برجام نوشت:

آقای بورل گفته پاسخ ایران «منطقی/معقول» بود و حال منتظر واکنش آمریکاست. این اظهارات از جانب کسی که پیش‌نویس اولیه را روی میز گذاشته به چند دلیل بسیار حائز اهمیت است.

اول اینکه اظهارات آقای بورل بیانگر این نکته است که – برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای – پیش‌نویس پیشنهادی او همچنان جای ارتقاء داشت و پاسخ «منطقی» ایران آن را بهبود بخشیده. به بیان دیگر، اولتیماتوم قدرت‌های سه‌گانه اروپایی برای پذیرش بی‌ قید و شرط متن از جانب ایران اقدامی غیرمنطقی و بی اساس بوده است.

دوم اینکه وقتی خود تهیه‌کننده پیش‌نویس متن اولیه اصلاحیه پیشنهادی ایران را «منطقی» می‌خواند دیگر هیچ‌‌کس نمی‌تواند ادعا کند ایران بهانه تراشی کرده و صرفاً قصد وقت‌کشی دارد. به عبارت دیگر، امروز می‌دانیم حداقل روسیه، چین و اتحادیه اروپا پیشنهادات اصلاحی ایران را رسماً منطقی می‌دانند!

سوم اینکه امروز از مجموع گروه ۴+۱ فقط ایران و روسیه نیستند که توپ را در زمین آمریکا می‌دانند. امروز، اتحادیه اروپا نیز با این قید که «پیشنهاد ایران منطقی است» توپ را در زمین آمریکا انداخته و از هم‌اکنون مشخص کرده در صورت شکست مذاکرات کدام کشور مقصر خواهد بود!

چهارم اینکه در میان جدالی که در صحنه سیاست داخلی آمریکا بر سر احیای برجام در جریان است، اظهارات آقای بورل به طرفداران برجام در واشنگتن کمک می‌کند تا برنامه خود را با پشتوانه محکم‌تری پیش ببرند. امروز، دولت بایدن و طرفداران برجام مجهز به این استدلال شده‌اند که «متحدین ما در اروپا متن پیشنهادی ایران را منطقی می‌دانند» و قادر خواهند بود با اتکاء به آن در برابر بسیاری از فشارهای داخلی مقاومت کنند.

در واقع، امروز با اظهارات علنی آقای بورل دیگر کم‌تر بهانه‌ای برای آمریکا باقی نمانده و از دید گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و افکار عمومی رد متن اصلاحی ایران به مثابه ایستادن واشنگتن در برابر «خِرد جمعی» خواهد بود. یعنی منشی که آقای ترامپ به آن شهرت داشت و بایدن تلاش می‌کند از آن فاصله بگیرد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا