خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماد جدید فساد؛ فولاد مبارکه

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «نماد جدید فساد؛ فولاد مبارکه» نوشت:

مطالعه خط به خط گزارش تخلف شرکت فولاد مبارکه اصفهان و هضم اعداد و ارقام عجیب و بعضا غیرقابل باور اعصاب فولادین می‌خواهد.

تخلف انجام شده در شرکت فولاد مبارکه، مبلغ مرزهای فساد اقتصادی طی نیم قرن گذشته و تا زمان حال را جابجا کرده است؛ حجم تخلف مالی آنقدر گسترده است که پرداختن به ارقام کمتر از 10 میلیارد تومان و سایر اختلاس‌هایی که توسط رانت‌خواران و حیف و میل کنندگان بیت‌المال صورت پذیرفته شوخی به نظر می‌رسد. فهم این میزان فساد سازمان‌ یافته از طرف یکی از شرکت‌های بزرگ کشور که همیشه مورد حمایت مدیران ارشد دولت‌ها و به گونه‌ای خاص از حیات خلوت امن و امان با کمک رسانه‌ها برخوردار بوده، بسیار دشوار است. شرکتی که با اسم رمز «مسولیت اجتماعی»، کمک به پروژه‌های تحقیقاتی، افزایش تولید، کمک به بیماران کرونایی، تامین کپسول اکسیژن بیمارستان‌ها، احداث بیمارستان و شرکت هواپیمایی و… مرزهای فریب مخاطبان را نیز با درنوردیده است.

تعدادی از تخلفات این شرکت از مهرماه 1397 تا تیرماه سال 1400 به این ترتیب است. 1. خرید لپ‌تاپ برای مدیران و معاونان فولاد مبارکه به مبلغ 1.4 میلیارد تومان 2. تحویل سکه طلا به مبلع 410 میلیون تومان 3. پرداخت کارت هدیه به افراد نامشخص به مبلغ 1.6 میلیارد تومان 4. خرید الکترود ضایعاتی و فاقد کارایی به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان 5. زیان در عقد قرارداد 400 میلیون یورو 6. پرداخت پول بدون دریافت کالا از شرکت کیان فولاد آبشار به مبلغ 27 میلیارد تومان 7. رانت تاسیس 2800 میلیارد تومان 8. کارت هدیه و بن کارت کت و شلوار 580 میلیون تومان 9. خرید لندکروز برای نهاد دولتی 2.3 میلیارد تومان 10. فروش خرسک با زیان 246 میلیارد تومان و…

خواندن متن کامل 300 صفحه‌ای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بسیار ناامید کننده است؛ البته نمی‌بایست چندان تعجب کرد، تجربه شرکت‌داری توسط دولت‌ها فرزندی ناخلف به غیر از رانت و پول‌پاشی و کسب ناچیزترین بهره‌وری‌ را در تاریخ کسب و کارهای متکی به دولت ثبت‌ نکرده است. اینکه یک شرکت تولیدی با تکیه به رانت، فساد،‌ لابی و فشار و پرداخت پول‌های قابل توجه امکان فریب افکار عمومی و حتی مدیران ارشد استانی و ملی را به دست بیاورد و حتی این رویکرد زننده آنچنان شود که عده‌ای در صدد مقابله با تحقیق و تفحص مجلس اقدام کنند، تصویری کامل از فساد مالی و رانت موجود در شرکت‌های دولتی است. شرکت‌های که با حداقل بهره‌وری ولی تکیه به درآمدهای انحصاری هزینه زیادی را صرف تبلیغات و موجه جلوه دادن عملکردشان انجام می‌دهند.

حرف وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی این روزها قابل تکرار است. آخرین روز کاری در وزارتخانه با عصبانیت خطاب به خبرنگاران می‌گفت: «شرکت دولتی یعنی فساد. یعنی رانت. یعنی ناکارآمدی. شرکت دولتی یعنی مسافرت خارجی و استفاده از افراد ناتوان. شرکت دولتی یعنی مفسده». او رفت، اما حرف‌هایش ماند تا امروز شاهد گزارش فساد در یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدی وابسته به دولت باشیم، شرکتی که هنوز مشخص نیست دولتی است و یا خصوصی و یا ترکیبی از هر دو! ولی امروز یک مسئله پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مشخص‌تر از تمام فصول است؛ در شرکت فولاد مبارکه تخلف مالی به ارزش مبلغ 91 هزار میلیارد تومان رخ داده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نهادهای دولتی و خصوصی اگر باج ندهند نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند . سرمنشا فساد همان اشخاص و نهادهایی هستند که از مزایای فولاد مبارکه بهره مند شده اند . اگر میخواهید فساد را ریشه کن کنید بروید سراغ آنهایی که باج میگیرند نه آنهایی که با اکراه باج میدهند .

    1
    2
  2. دوستان اصلاحطلب یک سرشون شده میرحسین موسوی یک سرشون شده حسن روحانی (چرا هنوز با روحانی ائتلاف دارید ؟؟؟؟؟!!!!!!!!! هنوز قابل هضم نیست که اگر قرار به ائتلاف با روحانی و ناطق بود چرا اصلا جریان اصلاحات به وجود آمد)
    فساد امثال …(خوبه یک تحقیق و تفحص هم از وزارت نفت در دوره طولانی وزارت ایشون و هم کاران بشه) … و … برای مردم محرز است چرا اصلاحطلبان از روحانی حمایت کردند ؟؟؟؟؟
    خصوصی سازی چیه !منظورتون از خصوصی سازی هپکو نیشکر هفت تپه ماشین سازی تبریز ….است ؟!سازمان بازرسی به وزیر با توجه به تخلفات درخواست برکناری مدیرعامل فولاد را داده بود آقای روحانی جلوی این مسئله را گرفت . امیدوارم تحقیق و تفحص از مافیای سیگار سازمان ایمیدرو و نحوه ی واگذاری پهنه های معدنی در دولت قبل هم بشه افرین به مجلس افشای فساد به این شکل از سمت مراجع قانونی و بعد فرستادن پرونده به قوه قضائیه و امیدوارم پی گیری قوه قضائیه جلوی فساد های بعدی را می گیرد . واقعا باعث امیدواری بود شجاعت مجلس البته کمیسیون اصل نود این مجلس واقعا خوبه …
    دوران روحانی بدترین دوران سیاسی ایران بود واقعا ..

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا