خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی ولیعهدی نور پهلوی

خبرگزاری اصولگرای تسنیم در متنی با عنوان «آب پاکی خانواده پهلوی روی دست اپوزیسیون/ امتداد سلطنت با کسی که فارسی بلد نیست!» نوشت:

«”فرح دیبا” بیوه‌ی محمدرضا پهلوی که بعد از 26 دی ماه سال 57 و فرار از ایران در خارج کشور زندگی می‌کند اخیراً در مصاحبه با یک نشریه ایتالیایی مدعی شده که مردم خواستار بازگشت سلطنت به ایران هستند! وی در این مصاحبه درباره امتداد سلسله پهلوی نیز گفته است که اگر سلطنت به ایران بازگردد، نور پهلوی دختر رضا پهلوی، ولیعهد او خواهد بود!

بروز و ظهور سیاسی خانواده پهلوی از دوران فرار به خارج کشور تاکنون بیشتر منحصر به شخص فرح و فرزند او رضا بوده است و دیگر برادران و خواهران شاه ترجیح دادند در طول این سالها به زندگی مجلل خود ادامه دهند و ورودی به سیاست نداشته باشند؛ برخی از بازماندگان پهلوی همچون اردشیر زاهدی داماد شاه و وزیر خارجه دهه پنجاه و یا احمدعلی مسعود انصاری از منسوبان فرح، موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان در نقد رژیم گذشته و حمایت از برخی مواضع جمهوری اسلامی و نقد سیاست‌های آمریکا علیه ایران بود.

گذشته از در حاشیه بودن خانواده پهلوی، اظهارات اخیر فرح با آنچه سابق از زبان رضا پهلوی بیان می‌شد در مغایرت است. رضا پهلوی که پیش از انقلاب ولیعهد بود، در سالهای اخیر مدعی بود به سلطنت موروثی فکر نمی‌کند. او یک دهه قبل در گفت‌وگو با یک شبکه سلطنت‌طلب درباره پسر دار نشدن و امتداد خودش گفته بود: من نگرانی‌های هم وطنانم را از داشتن یک حکومت خودکامه و موروثی درک می‌کنم… برای ادای احترام به نگرانی‌های هم وطنانم در آینده نزدیک عمل وازکتومی انجام خواهم داد! و به خاطر ایران و ملت ایران، خود را از داشتن فرزند پسر محروم خواهم کرد.”

رضا پهلوی متولد سال 1339 آخرین ولیعهد سلطنت موروثی بود که پیش از انقلاب از ایران فرار کرد؛ وی به‌رغم اینکه ولیعهد پدرش بود اما در همان دوران نیز تردیدهایی راجع به توانایی وی برای سلطنت وجود داشت. برای مثال مهدی سمیعی رئیس بانک مرکزی دوره شاه در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد می‌گوید: “فکر شاه خیلی روی مسئله جانشینی بود؛ خیلی راجع به پسرش بی‌پرده حرف می‌زد، می‌گفت من اصلا نمی‌دانم که این رضا واقعا می‌تواند[سلطنت کند] یا نه؟ ممکن است اصلا آن اراده و شخصیت را نداشته باشد!”

او اسفندماه سال 99 نیز در یک نشست خبری گفته بود اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت می‌بینم! این اظهارات وی با استقبال دیگر فعالان ضد انقلاب خارج‌نشین که با سلطنت مخالف هستند روبه‌رو شد اما اظهارات اخیر مادرش نشان داد برخلاف تلاش این سالهای دو عضو خانواده پهلوی برای تطهیر دیکتاتوری رضا شاه و محمدرضا شاه و نشان دادن یک چهره دموکرات از خودشان، همچنان در سودای بازگشت به سلطنت مطلقه و تسلط یک خانواده بر امور کشور هستند. مصاحبه اخیر او اگرچه تعریف و تمجیدهای رسانه‌های حامی سلطنت مانند ایران اینترنشنال را در پی داشت اما از سوی طیف دیگری از اپوزیسیون که با سلطنت مخالف‌اند مورد نقد و حمله قرار گرفت.

علی افشاری در توئیتی نوشت پهلوی پروژه بازسازی سلطنت مطلقه پهلوی را علنی کرده و نه باوری به دمکراسی دارد و نه انتخاب مردم! برخی دیگر از چهره‌های ضد انقلاب هم این صحبت‌ها را در تعارض با ادعای دموکراسی دانسته بودند که رضا پهلوی شعارش را می‌داد.

نکته دیگر مصاحبه فرح پهلوی که البته دستمایه طنز کاربران شده بود، جانشینِ انتخابی اوست. نور فرزند رضا پهلوی در خارج کشور به دنیا آمده است؛ به اذعان برخی به زبان فارسی تسلط کافی ندارد و به عنوان مدل لباس با برخی کمپانی‌های مدلینگ همکاری می‌کرده است!

26 دی‌ماه 1357، محمدرضا پهلوی تهران را به مقصد قاهره ترک و از کشور فرار کرد. پیش از وی برخی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی و وابستگان دربار از ایران فرار کرده بودند و این خاتمه‌ای بود بر 2500 سال سلطه سلطنت بر ایران؛ آنها اموال فراوانی از کشور خارج کردند که پول نقد برجامانده بعد از فوت شاه، حدود 50 میلیون دلار بود که بین بازماندگان تقسیم شد.

بخش دیگر اموال پهلوی‌ها عبارت بود از مستغلات که برای نمونه ویلا سورتا در سنت موریس سوییس و زمین‌های اسپانیا بود و همچنین جواهراتی که از کشور خارج شده بود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا