خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موسویان: اسرائیل بداند تئوری‌های دیگری هم درمورد بمب هسته‌ای وجود دارد

/ موسویان: دولت‌های ایران سه دهه با اذن رهبری حسن‌نیت بخرج دادند اما آمریکا بدعهدی کرد /

سیدحسین موسویان در روز دوم کنفرانس «دوحه-پانل 5- ایران، آمریکا و اسرائیل» به طرح دو نظریه در این موارد پرداخت.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، خلاصه‌ای از صحبت‌های آقای موسویان در پی می‌آید:

[لینک فیلم]

سخنرانان:

-محمود محارب استاد و نویسنده در مرکز مطالعات اعراب در قطر: برنامه هسته ای ایران واسرائیل

Mahmoud Muhareb

گاودت بهگت،پروفسور دانشگاه دفاع ملی آمریکا وابسته به وزارت دفاع آمریکا: در روابط ایران و آمریکا

Gawdat Bahgat

اهم مطالب پروفسور بهگت از دانشگاه دفاع ملی آمریکا:

ایران و آمریکا در 40 سال گذشته در همه‌ی محورهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی روابطی خصمانه داشته و در تمامی موضوعات و بحران‌های منطقه‌ی خاورمیانه تضاد مواضع و استراتژی داشته و عملا درگیر جنگ نیابتی بوده و یکدیگر را متهم کرده‌اند. دو کشور در غیاب روابط دیپلماتیک و علیرغم مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم به این وضعیت ادامه داده‌اند، لاکن واقعیت این است که امکان بهبود روابط و همکاری بین دو کشور و همکاری در جهت ثبات و امنیت منطقه است. اما رهبر ایران که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی درموضوعات کلان سیاسی و امنیتی کشور است، به آمریکا بی اعتماد است چون معتقداست که آمریکا اساسا جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد؛ ضمن اینکه ذهنیتی دارند که متعلق به دوران جنگ سرد است.

موسویان در این مورد پاسخ داد که:

باید واقع بینانه و منصفانه به موضع مقام رهبری ایران نگاه کرد. بله این درست است که ایشان به آمریکا بی اعتماد است و همیشه هم اظهار کرده‌اند. اما واقعیت دیگر هم این است که ایشان درطول 32 سال رهبری‌اش، به همه‌ی دولت‌های گذشته این شانس را دادند که حسن نیت آمریکا را امتحان کنند. در دوران آقای هاشمی، ایران درموضوع آزادی گروگان‌های غربی و آمریکایی همکاری کرد؛ در دوران آقای خاتمی، ایران درافغانستان با آمریکا برای مقابله با تروریسم همکاری کرد؛ در دوران آقای احمدی نژاد، ایران به نشانه حسن نیت دو زندانی آمریکایی را یکطرفه آزاد کرد و در دوران آقای روحانی هم ایران برجام را امضاء کرد.

در هر چهار دولت و در هر چهار مورد؛ این آمریکا بود که بدعهدی کرد و زیر توافقات زد. اضافه بر این، در دوران آقای روحانی و یکسال قبل از برجام هم مقام رهبری ایران رسما اعلام کرد که اگر توافق هسته‌ای صورت گیرد و آمریکا به تعهدش درست عمل کند، ایران حاضر خواهد بود راجع به سایرموضوعات مورد اختلاف گفت‌وگو کند. اما برجام توافق شد و ایران به تعهدش عمل کرد و ترامپ هم از برجام خارج شد. لذا این مهم است که ببینیم اگر توافق احیاء برجام صورت گیرد، آیا آمریکا به تعهدش عمل خواهد کرد یا بازهم بدعهدی خواهد کرد. اگر به تعهدش عمل کند، ممکن است شرایط تغییر کند.

اهم مطالب دکتر محمود محارب:

اسرائیل تنها کشوری است در خاورمیانه که بمب هسته‌ای دارد و در چند دهه گذشته هم بدنبال حفظ انحصار بمب هسته‌ای بوده است. اسرائیل با بزرگنمایی برنامه هسته‌ای ایران بعنوان تهدید هسته‌ای خاورمیانه، درحقیقت دنبال اعمال فشار حداکثری علیه ایران و تغییر رژیم بوده و هدفش این است که افکار عمومی هم از خطر بمب هسته‌ای و اساسا اسرائیل با هرگونه توافق هسته‌ای که به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت بدهد، مخالفت کرده و هدفش نابودی کامل برنامه هسته‌ای ایران است. اسرائیل بدنبال تشکیل اتحاد اعراب-آمریکا-اسرائیل است و قصدش این است که در سایه‌ی این اتحاد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی شود.

موسویان در این مورد گفت:

من همیشه معتقد به عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای، نابودی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و عدم ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران بوده و مستمرا هم مطرح کرده‌ام. اما یک تئوری دیگری هم وجود دارد. کنت والتز که از برجسته‌ترین دانشمندان روابط بین‌الملل تاریخ معاصر است؛ سال 2012 درم جله فارین افرز مقاله‌ای نوشت تحت عنوان: چرا ایران باید بمب هسته‌ای بسازد؟ [1]

او در این مقاله یک تئوری مهم علمی ارائه کرده تحت عنوان اینکه: “بالانس بمب هسته‌ای یعنی ثبات”. او در این مقاله با طرح این تئوری می‌گوید که دسترسی ایران به بمب هسته‌ای موجب بالانس قدرت و متضمن ثبات و امنیت خاورمیانه خواهد بود. والتز معتقد است که کشورهای عربی منطقه قادر به ایجاد چنین توازنی نیستند و ایران تنها کشور منطقه است که می‌تواند با ساخت بمب هسته‌ای، بالانس هسته‌ای بوجود آورده و ثبات خاورمیانه را تامین کند. لذا اسرائیل باید بداند که تئوری‌های علمی و معتبر دومی هم وجود دارد.


[1] https://www.acsu.buffalo.edu/~fczagare/PSC%20504/Waltz.pdf

انتهای پیام


بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا