خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ تورم ماهیانه کم شد، تورم سالانه از 41 درصد گذشت

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، نماگرهای قیمت مصرف‌کننده در مرداد ماه را منتشر کرد که بر اساس آن از نرخ تورم ماهیانه کاسته شده اما تورم سالیانه همچنان صعودی است و از 41 درصد فراتر رفته است.

بر پایه گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه که در تیرماه 4/6 درصد بود، با کاهشی چشمگیر در مردادماه به 2 درصد رسیده و تقریبا نصف شده است. این گزارش نشان می‌دهد در مردادماه سرعت رشد قیمت اقلام خوراکی کاهش قابل اعتنایی داشته است با این‌حال عدد تورم سالانه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» همچنان صعودی است. این شاخص که در تیرماه بیش از 54 درصد بوده، در مردادماه به مرز 57 درصد رسیده است. تورم نقطه‌ای این گروه هم که در تیرماه 86 درصد بود، در مرداد به  80/4 درصد کاهش پیدا کرده است. ارگان دولت، از این کاهش با عنوان «تخلیه شوک تورمی اصلاح ارز ترجیحی» یاد کرده است. البته همکاران‌مان در روزنامه ایران به این نکته توجه نکرده‌اند که تنها سرعت رشد قیمت‌ها تا حدودی کنترل شده و این به معنای کم شدن شر بلیه تورم 40 و چند درصدی از سر مردم نیست ضمن آن که تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی، عددهای تکان دهنده و نگران کننده بیش از 80 درصدی را پیش چشم مسئولان به نمایش گذاشته تا برای ابراز شادی از کنترل تورم احتیاط بیشتری به خرج دهند.

طبق اعلام مرکز آمار، مردم ایران اقلام خوراکی را در مرداد سال 1401، به طور متوسط 81 درصد گران‌تر از مرداد سال 1400 تهیه کرده‌اند. اقلام خوراکی طبقه‌بندی نشده با 3/4 درصد  و نان غلات با 3/1 درصد، بیشترین رشد ماهانه را در زیرگروه خوراکی‌ها داشته‌اند.

در میان اقلام غیرخوراکی سبد مصرف خانوار، هزینه‌های بهداشت درمان تورم ماهیانه 3/6 درصدی را تجربه کرده که از این نظر در میان همه اقلام مصرفی دیگر رکورددار است. بعد از بهداشت و درمان، بیشترین تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها به آب و برق و سوخت و همچنین رستوران با رشد 3 درصدی تعلق داشته. نکته قابل توجه این‌که تورم قیمت‌ها در حوزه بهداشت و درمان را شهرنشینان ایران به مراتب بیش از روستاییان درک کرده‌اند و در مقابل، تورم ماهانه آب و برق و سوخت (که منحصرا توسط دولت عرضه می‌شود) برای روستاییان به مرز 8 درصد رسیده که بالاترین تورم ماهیانه در میان همه اقلام مصرفی ایشان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا