خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگويي درباره فولاد مباركه | عباس عبدي

عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

در پي انتشار يادداشت ديروزم درباره فساد ساختاري، آقاي دكتر صادقي، نماينده محترم دوره پيش مجلس پيامي براي بنده فرستادند كه منجر به گفت‌وگويي مكتوب شد و از آنجا كه موضوع براي خوانندگان هم مطرح است و نكات قابل استفاده‌اي دارد، با موافقت و تاييد ايشان، متن اين گفت‌وگوها تقديم مي‌شود.
صادقي: سلام، از يادداشت خوب‌تان بهره بردم. اگر در تكميل اين يادداشت مصاديق فساد ساختاري در فولاد مباركه را به صورت تفصيلي بررسي بفرماييد بسيار مفيد خواهد بود.
عبدي: سلام، ممنون. اين كار مستلزم خواندن دقيق گزارش است. اگر فرصت شد چشم.
ص: احتمالا توجه داريد روزنامه اعتماد هم در ليست رسانه‌هاي طرف قرارداد فولاد مباركه هست. من به آقاي حضرتي هم گفتم كه طبيعتا آن را امري عادي تلقي كرد. اما به هرحال در جو موجود، انتشار يادداشت ضد اين فساد در رسانه‌اي كه خودش در مظان اتهام است، شايد تاثير معكوس داشته باشد.
ع: دليلي ندارد روزنامه‌ها از اين كار شرمنده باشند. كار آنها گرفتن آگهي است و اين امري بسيار عادي است. اگر چنين است هر كسي خريد و فروشي با اين كارخانه داشته بايد محكوم شود. جو موجود در اين مورد غلط است. نه فقط فولاد مباركه كه خيلي از شركت‌ها آگهي داده‌اند حالا فردا اتفاقي افتاد آيا رسانه را بايد محكوم كرد؟ اگر «اعتماد» يا هر نشريه‌اي مانع از انتشار گزارشي در رابطه با فساد شده آن را بايد محكوم كرد نه اينكه بگوييم چرا آگهي گرفته‌اي؟ خب اگر آگهي نگيرد بايد روزنامه را ببندد اين فروش خدمات روزنامه است. مهم‌تر از اين آگهي؛ يارانه‌اي است كه از دولت مي‌گيرند آيا آن را هم محكوم مي‌كنيم؟ پرداخت دولت كه بدتر است. به‌ علاوه چرا بايد روزنامه را متهم كنيم؟ اين را مي‌توان نقطه قوت آن شركت دانست كه زير بار قدرت اصولگرايان نرفته و به روزنامه منتقد هم آگهي داده است.  

چرا اين‌گونه به ماجرا نگاه نكنيم؟
مهم‌تر از همه اينكه اين بازي مجلس… استصوابي است. ما تا آن اندازه كه به كمك جامعه بيايد از آن بايد استفاده كنيم بيش از آن را بايد در دامن خودش انداخت. به علاوه مسووليت اين امر متوجه مجلس هم هست كه جلوي قيمت‌گذاري دستوري را نمي‌گرفتند.
ص: پس در بررسي گزارش تحقيق و تفحص بايد به اين نكته توجه كرد كه مبلغ ۹۲ هزار ميليارد تومان متشكل از چه ارقامي است. آيا اين قضاوت شامل ساير مبالغ پرداختي نمي‌شود؟ فكر كنم جمع مبلغ پرداختي به رسانه حدود ۱۵ ميليارد است.
ع: چرا ممكن است شامل بخشي هم بشود آنچه در اين شركت مهم است، پرداخت به رسانه‌ها نيست كه تقريبا همه شركت‌ها چنين پرداخت‌هايي دارند و اين مبلغ براي فولاد مباركه طي ۴ سال اصلا رقمي نيست مثل هر خريد ديگر است. اتفاقا آوردنش در گزارش نوعي فساد است. گزارش بايد بگويد كه به چه رسانه‌اي پولي داده شده و گزارش تبليغي را به‌ جاي گزارش واقعي به مردم قالب كرده يا كلا كاري در ازاي پول دريافتي نكرده است. اين وظيفه آنهاست كه ميان كار عادي و فساد تفكيك كنند. فساد اصلي در آنجا، تفاوت قيمت است كه سر به فلك مي‌زند و احتمالا بسياري از آن در جاهاي خاص عليه منافع ملي خرج شده و پدرجد گزارش‌نويس هم جرات نزديك شدن به آن را ندارد. اتفاقا جنابعالي آن زمان مجلس تشريف داشتيد و با دقت و شجاعتي كه داريد بايد اين فساد را نقد مي‌كرديد. ۱۵ ميليارد حتي اگر همه‌اش هم فساد باشد كه قطعا چنين نيست در برابر ۹۲ هزار اصلا رقمي نيست. هر چه كثافت است زير سر اين قيمت‌گذاري دستوري است، آنجا را دريابيم.
ص: بله به نظر مي‌رسد عمده فساد در فروش محصولات است. البته ارقام پرداختي به رسانه‌ها مال ۲ سال است. ماشاالله اينقدر موارد فساد زياد است كه يك فرد در طول دوره نمايندگي‌اش فرصت پرداختن به آنها را ندارد. من به سهم خودم به مصاديقي از آنها پرداختم. همچنين در نطقي كه درباره واگذاري‌ها داشتم و ساير نطق‌ها و تذكرات دايما به فساد سيستمي و ساختاري مي‌پرداختم.
در يك مصداق آن نيز كه بانك سرمايه بود در هيات تحقيق و تفحص آن شركت داشتم كه بر اساس آن يك طرح اصلاحي براي اصلاح يكي از بندهاي قانون اصل ۴۴ پيشنهاد دادم.
پيشنهاد‌دهنده تحقيق و تفحص از شهرداري تهران هم بودم كه متاسفانه با اختلاف ۱۵ راي تصويب نشد.
ع: ممنون، بله اطلاع داشتم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا