خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا استعفا دادم | مصطفی معین


مصطفی معین طی یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت:

تصویر ۱ را نشریه زنده‌یاد گل‌آقا (کیومرث صابری) با زیرنویس “آن مرد…رفت!” در شهریور ۱۹ سال قبل(۱۳۸۲) روی جلدش منتشر کرد.
تصویر ۲ مربوط به اولین روز کاری وزارت در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶
امروز ۲ شهریور، سالگرد استعفای من از دولت اصلاحات در سال ۱۳۸۲ است و توضیح مختصری در باره “فلسفه استعفا” و “فرآیند اجرائی” آن را بویژه برای جوان‌ترها مفید می‌دانم!
#۱- وقتی که ادامه مسئولیت فرد فقط “سوپاپ اطمینان کاذبی” برای جامعه می‌شود و در تعارض با منافع ملی قرار می‌گیرد!
#۲- وقتی که برنامه‌های فرد با موانع غیرمنطقی و غیرقانونی مواجه می‌شود و ادامه مسئولیت او با “روزمرگی و باری‌به‌هرجهت بودن” همراه می‌شود!
#۳- وقتی که پست ومقام و حفظ و ادامه آن می‌شود “هدف”، و اهدافی چون ایجاد “تحول ساختاری در آموزش‌عالی ایران” که زمینه‌ساز استقلال واقعی و پیشرفت کشور است به فراموشی سپرده می‌شود!
البته بودند و امروز هم بسیار بیشتر از قبل، کسانی هستند که “ذوب در وزارت، وکالت، پست و مقام” هستند، آنها سوگند یاد کرده که هیچ‌گاه از “مقامات عالی” استعفا ندهند، به هیچ وجه از “موقعیت رانت‌” و “مسئولیت انقلابی” صرفنظر نکنند و تا سر حد از خودگذشتگی و “ایست قلبی” در این مسیر “پر آب و نان” به خدمت بی‌شائبه! خود به “اسلام و مسلمین” ادامه دهند!

فرآیند اجرائی استعفا:
در سال ۱۳۸۲، وظایف و اختیارات جدید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را که به تصویب مجلس رسیده بود، به‌دلیل ممانعت قانونی آن از دخالت شورایعالی انقلاب فرهنگی در امور اجرایی آموزش‌عالی و نقض استقلال دانشگاه‌ها، در ۳۱ مورد با مخالفت شورای نگهبان روبرو شده و به‌تائید نرسیده بود!
در یکساله قبل از استعفا(از نیمه سال ۸۱ تا نیمه ۸۲) همه تلاشم این بود که بلکه بتوانم قانون جدید وزارت علوم را که به‌دلایل غیر علمی و غیر قانونی در سد شورای نگهبان متوقف شده بود، به‌سلامت عبور دهم.
تلاش من علیرغم پیگیری زیاد و حتی ملاقات بارهبری و دستور به شورایعالی‌انقلاب‌فرهنگی در جهت حل مسئله، به‌دلیل ضعف و بی‌تدبیری شورایعالی به جائی نرسید و من که دلبسته میز و صندلی ریاست و مقام به‌ اصطلاح عالی وزارت نبودم با اصرار زیاد از دولت خاتمی بیرون آمدم.
از آن‌پس برنامه‌های زندگی‌ام را بطور تمام‌وقت در امور آموزشی-پژوهشی-درمانی و نیز فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و توسعه جامعه مدنی تنظیم کرده‌ام، متاسفانه سیاست و مدیریت دولتی در ایران فاقد اخلاق و کارآئی و مردم‌گرائی است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. !!! عزیز دل برادر !!!! شما همون مقطع با استفاده از حکم حکومتی اومدی تو انتخابات ریاست جمهوری …. ادعا و شعارتون به درد کند ذهن ها می خوره ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا