خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ برجامی رسید، بررسی آغاز شد

آرمان ملی نوشت: وضعيت برجام در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و با وجود اينکه همه طرف‌ها از ايران تا اروپا و آمريکا به احياي برجام و لزوم رسيدن به توافق تاکيد مي‌کنند اما هنوز در اجرا و عمل چيزي از رسيدن به توافق نديده‌ايم. به بيان ديگر آنچه تاکنون از طرف‌هاي برجام به ويژه غربي‌ها ديده‌ايم صرفا سياست‌هاي اعلامي بوده که خود را موافق و همراه با احياي برجام نشان داده‌اند. اما اينکه اين سياست‌‌هاي اعلامي چه زماني به سياست‌هاي اعمالي تبديل شود و شاهد گام‌هاي عملي غربي‌ها باشيم هنوز مشخص نيست و بايد همچنان منتظر اعلام موضع آمريکايي‌ها بود. آنچه مسلم است در ظاهر همه چيز براي رسيدن به توافق و احياي برجام ميسر است، اما مواضع شفاهي طرفين بايد به روي کاغذ آمده و به صورت توافقي مکتوب و قابل استناد درآيد. پس از اعلام موضع ايران در دوشنبه هفته گذشته کمتر دو هفته است که همه طرف‌ها منتظر اعلام موضع سران کاخ سفيد هستند تا رسما تکليف برجام در اين مقطع زماني مشخص شود و ببينيم که با موافقت آمريکا بايد شاهد ادامه روند برجام در جهت رسيدن به توافق باشيم يا اينکه با مخالفت آمريکايي‌ها طرفين موضع ديگري اتخاذ خواهند کرد؟ نکته مهم اينجاست که طرفين امروز به شرايط و موقعيتي رسيده‌اند که به اذعان تحليلگران داخلي و بين‌المللي ديگر به عقب برنمي‌گردند ، چراکه امروز همه طرفين چه ايران، چه اروپا و چه آمريکا به اين توافق و ثمرات ناشي از آن نياز دارند. لذا از همين رو است که نهايت تلاش خود را مي‌کنند تا به هر نحوي که شده توافق حاصل شود. به همين جهت است که شاهد نرمش و انعطاف هر طرف براي رسيدن به اشتراکات بيشتر در جهت احياي برجام هستيم. در همين جهت نيز واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمريکايي‌ مدعي شده که «مقامات آمريکايي مي‌گويند، انتظار مي‌رود تا چهارشنبه به نظرات ايران درباره پيش‌نويس توافق در مذاکرات وين پاسخ بدهند که پس از آن قرار است درباره جزئيات فني تبادل نظر شود و به دنبال آن، نشست کميسيون مشترک برجام که ناظر بر توافق است، برگزار خواهد شد. تحولات جديد، از جمله افزايش تبادل علني پيام‌ها ميان تهران و واشنگتن نشان مي‌دهد که احتمالا انجام شدن توافق نزديک است.» اگر رويه به همين نحو پيش برود مي‌توان انتظار داشت که در هفته پيش‌رو تکليف برجام و احتمالا توافق روشن شود.

رويارويي موافقان و مخالفان در واشنگتن

هرچند که احياي برجام و رسيدن به توافق در ايران هم با مخالفت عده‌اي از دلواپسان روبه‌رو است اما در نهايت موضع ايران رسيدن به توافق خوب است که بارها از سوي دولتمردان اعلام شده است. با اين حال شرايط در آمريکا به گونه‌ ديگري است و توافق با ايران، موافقان و مخالفان بسياري دارد. اما به نظر مي‌رسد آنچه باعث شده تا آمريکايي‌ها هنوز در سردرگمي و معطلي در اعلام نظر بمانند يکي بحث تاثير لابي صهيونيستي بر دولت بايدن و ديگري هم بحث انتخابات پيش روي کنگره آمريکاست که قدرت تصميم‌گيري را از رئيس جمهور آمريکا گرفته است. قدر مسلم با توجه به اينکه واشنگتن و تهران در آستانه بازگشت به برجام هستند، حاميان و منتقدان اين توافق، خود را براي رويارويي آماده مي‌کنند که يادآور نبرد بر سر توافق اوليه در سال 2015 است؛ رويارويي که احتمالا در روز‌هاي آينده افزايش خواهد يافت. هرچند که پوليتيکو اينگونه آورده که « احتمالا اين بار رويارويي در مقايسه با سال 2015 و دولت اوباما شدت کمتري خواهد داشت آن زمان دولت به دليل تلاش براي ايجاد اتاق فکر رسانه‌اي در تلاش براي قبولاندن اين معامله به مردم مورد تمسخر قرار گرفت. اما مسايل ژئوپليتيک زيادي با محوريت کنگره مطرح است. قانونگذاران فرصتي براي بررسي توافق احياي برجام خواهند داشت و هرچند کاخ سفيد روي وتوي رياست‌جمهوري به‌عنوان پشتوانه حساب مي‌کند، اما اگر قانون‌گذاران آراي کافي داشته باشند، اين مساله مي‌تواند در آستانه انتخابات ميان‌دوره‌اي بسيار تاثيرگذار باشد.» حال بايد ديد که بايدن و دولت آمريکا در مواجهه با کنگره و بعضا مخالفان برجام چه رويکردي اتخاذ خواهد کرد .

تمام فعاليت‌هاي ما تحت نظارت آژانس بوده و هست

رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا کليه فعاليت‌هاي خودش را در حوزه هسته‌اي برابر موازين و ضوابط آژانس انرژي اتمي انجام داده و هيچ فعاليتي نيست که پروسه‌هاي ابلاغي را طي نکرده باشد. محمد اسلامي گفت: تمام فعاليت‌هاي ما تحت نظارت آژانس بوده و هست. جمهوري اسلامي متعهد به NPT و پادمان است و آژانس نمي‌تواند ادعايي کند که در ايران فعاليتي است که براساس بازرسي‌ها به يک عدم انطباق برخورد کرده باشد. معاون رئيس جمهور بيان کرد: ما هيچ سايت هسته‌اي اعلام نشده نداريم. مکان‌ها و موارد ادعايي ساخته و پرداخته منافقين و صهيونيست‌هاست که چيز جديدي نيست. وي تاکيد کرد: به نظارت در چارچوب برجام که قبلاً پذيرفته بوديم پايبنديم. بازگردند به برجام و آنچه که در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفين بود را اجرا کنند و ما هم به آن پايبنديم. نه يک کلمه کمتر نه يک کلمه بيشتر. اسلامي در تشريخ برنامه‌هاي سازمان انرژي اتمي گفت: دو برنامه داريم با برجام و بدون برجام و نکته مهم براي ما اين است در هر حال، هياهوي هسته‌اي را از بين ببريم و اين اولويت مهم و فوري ماست.

به بيشينه سطح دسترسي و بازرسي از ايران نياز داريم

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص اينکه ايران پاسخ لازم را در توضيح وجود مواد هسته‌اي در محل‌هايي که ادعا مي‌شود محل‌هايي هستند که اعلامشان نکرده، به آژانس ارائه کرده است يا نه، گفت: آنها مي‌دانند که بايد اين کار را انجام بدهند. ما بر سر سازوکاري در اين زمينه توافق کرده‌ايم. وقتي آژانس اثري از مواد هسته‌اي در يک محل پيدا کند که به عنوان محلي اعلام نشده باشد که در آن فعاليت هسته‌اي انجام مي‌گيرد، وظيفه قانوني من اين است که در اين باره سوال کنم. گروسي در توضيح اينکه آيا با توجه به خاموش کردن تعدادي از دوربين‌هاي آژانس در ايران در حدود دو ماه گذشته،  اين امر به اين معنا بوده است که آژانس توان اين را که مطلع شود آيا ايران در اين مدت در حال ساخت سانتريفيوژهاي جديد بوده است يا نه، گفت: اين اقدامي جدي بود. اين 27 دوربيني که خاموش شدند، در حال پوشش دادن نقاط مهمي از تاسيسات ساخت سانتريفيوژ و ديگر موارد بودند و ما اين تداوم اشرافمان بر آنچه رخ مي‌داد را از دست داديم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا