خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر امام خمینی درباره ی پخش موسیقی در صداوسیما چه بود؟

رئیس سابق صداوسیما  گفت: با وجود نظر رهبری نباید تصمیماتی این‌گونه (لغو کنسرت ها در مشهد) در مورد کنسرت‌ها گرفته شود.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با جماران، در خصوص تصمیم وزیر ارشاد مبنی بر عدم برگزاری کنسرت در شهر مشهد به دلیل مخالفت امام‌جمعه این شهر با اجرای کنسرت، اظهار کرد: من فکر می‌کنم با وجود نظر رهبری نباید تصمیماتی این‌گونه در مورد کنسرت‌ها  گرفته شود.

وی بابیان این که نظر مقام معظم رهبری در مورد موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها نظر بسیار وسیعی است، گفت: من فکر می‌کنم با وجود نظر رهبری نباید تصمیمات این‌گونه در این موارد گرفته شود.

نظر امام در مورد پخش و اجرای موسیقی در صدا و سیما

رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی قبلا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مورد مشکلات پخش موسیقی از صدا و سیما در زمان امام و بعد از رحلت ایشان گفته بود: برخورد امام(ره) و برخی علماء با پخش موسیقی از صدا و سیما متفاوت بود، ضمن احترامی که به انتقادات آقایان می گذاشتم، همواره تاکید داشتم که من به فتوای امام، عمل می کنم.

پخش موسیقی در صدا و سیما در آن زمان با موجی از اعتراض بر خی علماء و مراجع مواجه شده بود، من خدمت امام رسیدم و موضوع را مطرح کردم. از محضرشان خواستم شاخص و مصداقی را برای پخش موسیقی بیان کنند تا ما بدان عمل کنیم. ایشان فرمودند: ما حکم را می گوئیم، شما باید خودتان مصداق را پیدا کنید. من عرض کردم که با وجود این انتقادات لااقل مرجعی را برای تعیین مصادیق به ما معرفی کنید. ایشان فرمودند: به (مرحوم) آیت الله منتظری رجوع کنید. ما خدمت آیت الله منتظری رفتیم و موضوع را طرح کردیم. ایشان هم حاضر به تعیین مصداق نشدند.

من در همین ارتباط هم با بسیاری از مراجع و علمای محترمی هم که با پخش موسیقی از صدا و سیما انتقاد داشتند دیدار و گفتگو کردم ولی علیرغم تمام انتقاداتی که داشتند، هیچکدام حاضر به تعیین مصداقی برای این کار نشدند و من ضمن احترامی که به تمام آقایان می گذاشتم، در مقابل انتقادات تنها به گفتن یک جمله بسنده می کردم که من به فتوای امام، عمل می کنم.
بعد از رحلت امام(ره) هم خدمت رهبری رسیدم. عرض کردم که فتوای جنابعالی درباره پخش موسیقی در صدا و سیما و پاسخگویی به متشرعین در این ارتباط چیست؟ ایشان به من فرمودند: فتوای من در مورد موسیقی، همان فتوای امام است.

نظر رهبر انقلاب: موسیقی جان دادن به بی‌جان‌هاست

رهبر انقلاب نیز در مورد موسیقی می گویند: من این نکته را می‌خواهم به شما آقایان – اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسیقی‌دان – عرض کنم که، این هنر ساخته‌وپرداخته نعمت‌های الهی را، که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می‌گیرد و درواقع جان دادن به بی‌جان‌هاست، درراه خدا و رضای او مصرف کنید. البته ما از دوران جوانی خودمان حرف‌های برخی از اهالی هنر را می شنیدیم، که روشنفکر مآبانه و واقعاً بی پایه واساس، مبتنی به این نکته بود که ما هنر را در راه فکر و پیش بینی و سیاست، به کار نمی بندیم. آنها که ادعای چنین داشتند، هنرشان – اعم از شعر و دیگر فنون – بیش از سایرین در خدمت سیاست ها قرار می گرفت. قصد ورود به چنین بحث ها را ندارم، اما می خواهم بگویم: هر کار که متکی به اراده انسان است، باید برای هدفی انجام گیرد. هر چه هدف متعالی تر باشد، آن کار یا هنر ارزشمند تر می شود..

اجرای کنسرت: در غرب، از دیر باز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، می تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی، از آن لذت ببرد… آن وقت می شود ما هم مثل غربی ها کنسرت داشته باشیم که مردم – اعم از معمولی و متدین – بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند.

علی جنتی سه شنبه هفته پیش در حاشیه جشن ایثار در مورد اجرای کنسرت ها در مشهد گفت: اجرای کنسرت ها در شهر مشهد مخالفانی از جمله نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این صرف نظر کردیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا