خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون دفتر رهبری: فساد فولاد مبارکه بیانگر فساد سیستمی نیست

یادداشت مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای که در خبرگزاری اصولگرای فارس منتشرشده را در ادامه می‌خوانید:

«انتشار تأمل برانگیز گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه، یک‌بار دیگر زمینه را برای داغ شدن موضوع فساد فراهم کرد.

گرمای این بحث به‌ سرعت “فولاد مبارکه” را به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل و اژدهای خفته مخالفان را بار دیگر بیدار کرد تا ‌ مجددا” فرصت را برای حمله به نظام و عقده گشایی فراهم ببینند و با طرح “فساد سیستمی” کل نظام را زیر سؤال ببرند.

صرف نظر از تعاریف متعددی که برای “فساد سیستمی” ارائه شده است، کسانی که در فضای سیاسی به این اصطلاح دامن می‌زنند غالبا” هدفشان بکارگیری آن به عنوان اسم رمز برای القای فاسد بودن کل نظام و ناامید کردن مردم است.

از این مقدمه کوتاه که بگذریم چند نکته در خور توجه است:

یک: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه به شکل غیر متداول منتشر شد. البته بدون در نظر گرفتن این نکته هم، این گزارش، گزارش تخلفات است و نه فساد و تفاوت بین این دو بسیار است هر چند تخلفات را نیز نباید سبک شمرد و باید با جدیت مورد رسیدگی قرار داد تا با متخلف برخورد مقتضی بشود.

علاوه بر این، هم اثبات تخلف و هم اثبات فساد در گرو رسیدگی های دقیق قضایی است و این گزارش صرفا” مقدمه و اقدام اولیه ایست برای شروع تحقیقات! این در حالی است که آنچه به افکارعمومی القا شد، ۹۲ هزار میلیارد تومان فساد قطعی بود!

دو: بر فرض اثبات فساد در این گزارش(که البته بعید نیست) فساد در مجتمع فولاد مبارکه، به هیچ وجه بیانگر فساد سیستمی نیست چرا که اولا” فولاد مبارکه با همه عظمتش یک بخش محدود از صنعت کشور است چه برسد به کل کشور ثانیا” توجه داشته باشیم که این رسیدگی و این گزارش توسط یک قوه از قوای سه گانه کشور تهیه شده و نه مجموعه ای خارج از نظام و حاکمیت.

سه: مقوله فساد که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی، همچون اژدهای هفت سر است ابعاد و انواع گوناگونی دارد که با ساده انگاری می شود همه آنها را مانند هم دانست و بر همه آنها حکم واحد جاری کرد.

فساد در سیستم، فساد شبکه ای و برخی فرایند های فسادزا در برخی سیستم ها از جمله این ابعاد است که برخی افراد تعمدا” یا از سر ناآگاهی، همه آنها را مترادف با فساد سیستمی قلمداد می کنند.

زندگی منزه و پاک بنیانگذار انقلاب اسلامی و خلف صالح ایشان، پاک دستی صدها هزار مدیر و کارمند در سطوح و دستگاه‌های مختلف، اراده نظام برای برخورد با فساد، پرونده‌های درشت فساد و برخورد با عوامل آنها به رغم منصوب و منسوب بودن به شخصیت های تراز اول کشور، تلاش برای شفافیت و اصلاح فرایند های فسادزا از جمله دلایل فاسد نبودن سیستم یا عدم فساد سیستمی است.

حسن ختام این یادداشت به فرازی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب در این باره اختصاص دارد:

یک نکته‌ی بسیار مهم در زمینه‌ فساد هست؛ این را بگویم، این را همه توجّه کنند، همه‌ی ملّت ایران هم توجّه کنند. بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند.

بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی می‌بیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست.

این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگا‌ه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم می‌کنید؟ بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید. بعضی‌ها در حرف زدن، در نوشتن؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، راحت برمی‌دارند اینجا و آنجا می‌نویسند «آقا همه را فساد گرفته»؛ نه آقا! این‌جوری نیست. بله! فساد هست، در دستگاه‌های مختلف هم هست. من دیدم مثلاً در فرض کنید مجلس یا جای دیگر بعضی‌ها را متّهم می‌کنند؛ درست که دقّت می‌کنید، می‌بینید آنهایی که مورد اتّهام قرار گرفته‌اند یک چند نفر آدمند؛ این چند نفر را نمیشود تعمیم داد. تازه اگر راست باشد؛ ممکن است همین هم که متّهم می‌کنند دروغ باشد، خلاف واقع باشد، از روی ندانستن و بی‌اطّلاعی باشد؛ امّا اگر هم راست باشد، تازه می‌شود چند نفر در مقابل یک عدّه‌ِ کثیر. توجّه داشته باشید که افراط و تفریط در همه‌ چیزها غلط است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا