خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماینده‌ی مجلس: مذاکرات به دولت رئیسی تحمیل شده!

یک نماینده‌ی مجلس «انقلابی» گفت: مذاکرات [احیای برجام] از دولت قبل شروع شده و عملا به این دولت تحمیل شده است شاید اگر مذاکرات درجریان نبود این دولت مسیر دیگری را طی می‌کرد. دولت سیزدهم در حال اصلاح مسیر دولت قبل است نه ادامه آن؛ در دولت قبل امتیازات زیادی دادیم ولی الان می خواهیم بخشی از حقوق ملت ایران برای انتفاع اقتصادی را از طرف مقابل بگیریم، در کلاهبرداری بزرگ امتیازاتی را به طرف مقابل دادیم، اما هیچ منفعتی کسب نکردیم.

به گزارش فارس، مالک شریعتی نیاسر در نشست خبری روز شنبه (5 شهریور) ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌ها در ایام محرم و گرامیداشت هفته دولت گفت: سال 1401 سال سوم مجلس است و شاید مهمترین سال آن به شمار می رود چرا که می‌تواند بیشترین همگرایی بین قوای کشور به ویژه دولت و مجلس رقم بخورد.

وی افزود: سال سوم مجلس سال پختگیِ قوه مقننه است، با انتخابات آینده فاصله نسبتا مناسبی دارد (مجلس، خیلی درگیر انتخابات نیست) و دولت هم با گذشت یک سال، تثبیت شده است است. می‌شود امیدوار بود که انتصاب مدیران تمام شده باشد و برنامه‌های اساسی دولت در این سال رقم بخورد که این شرایط برای سایر ارکان کشور هم وجود دارد و عملا فضا برای خدمت بیشتر به مردم آماده است.

شریعتی با بیان اینکه شاهد یکپارچگی در ارکان اجرایی و تقنینی در کشور هستیم، تصریح کرد: باید همه ما مسئولیت پذیر باشیم؛ هر چیزی که در کشور رخ می دهد حاصل تلاش همه ماست، این عبارت مهمی است که گفته می‌شود «یا همه با هم می بریم یا همه می بازیم» این مسائل که ممکن است کسی بگوید این لایحه، برای دولت بود یا این مصوبه برای مجلس بود را باید کنار گذاشت همه ما باید سهم خود را در ادره کشور بپذیریم و سعی کنیم اتفاقات را به گونه‌ای رقم بزنیم تا کام مردم شیرین شود.

شریعتی در مورد انتخابات خانه احزاب افزود: انتخابات خانه احزاب در پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، دوره جدیدی درخانه احزاب آغاز شده است، شاهد بودیم خیلی از احزاب پوست اندازی کردند و کنگره جدیدشان تشکیل شده و فضای مناسبی برای فعالیت‌های سیاسی احزاب با گرایش‌های مختلف سیاسی ایجاد شده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشریح کرد: در جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی؛ همزمان انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و چه در آینده برنامه محوری را به شخص محوری ترجیح داده ایم، این نوع نگاه همیشه حاکم بوده است هم در زمانی که در انتخابات نماینده داشتیم و هم زمانی که نماینده ای نداشتیم و سعی کردیم برنامه هایی که تدوین کرده بودیم در اختیار افراد پیروز در انتخابات قرار دهیم که این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رخ داد و برنامه های تدوین شده در اختیار دولت قرار گرفت و این مشورت ها می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی در مورد یک سالگی دولت گفت: شاهد تفاوت رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل بودیم که همان تکیه به داخل است (به جای اینکه همه تلاش‌هایمان را معطوف به خارج از کشور کنیم)؛ فعالیت های ما باید درون زا و برون‌نگر باشد. همچنان که با سایر کشورها اعم از همسایگان و… در ارتباطیم، حتما اتکای اساسی ما خصوصا در موضوع اقتصاد باید به ظرفیت‌های داخلی باشد.

جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که بیشترین همسایه‌ها را دارد اما سهم‌مان در بازار کشورهای همسایه تا پیش از این، کمتر از ۲ درصد بوده است. در سال گذشته میزان صادرات ما به کشور روسیه تا 2.5 برابر افزایش پیداکرده است تراز تجاری ما با ترکیه مثبت شده است.

شریعتی تصریح کرد: روابط ما با برخی کشورها که به دلیل سیاست های اشتباه دولت‌های قبل خدشه‌دار شده بود از جمله با کشور ترکمنستان، دوباره احیا شد. قرارداد سوآپ گازی که بین ایران ترکمنستان و آذربایجان اجرایی شد آغازگر این احیا است که بخشی از بدهی مان نسبت به ترکمنستان را پرداخت کردیم.

وی افزود: در عمر یک ساله دولت تقریبا به خنثی‌سازی مین‌های گذشته که خارجی ها و داخلی ها آنها را سر راه ملت قرار داده بودند، پرداخته شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشریح کرد: دولت در یک سال گذشته به خنثی سازی مین‌هایی پرداخته است که از داخلی ها یا طرف خارجی به کشور تحمیل شده بود. علاوه برخنثی سازی تحریم های آمریکا، بی‌اثرکردن مین‌گذاری های دولت قبل هم پیگیری شد.

شریعتی افزود: دولت قبل بنزین را با قیمت بسیار کم پیش فروش کرده بود و پولش را هزینه کرده است و دولت فعلی بنزین را تحویل خریداران می‌دهد. شاید بزرگترین مینی که دولت قبل بر سر را ه دولت فعلی قرار داده است ماجرای ارز ترجیحی بود، و هیچگاه گفته نشد قیمت 4200 تومانی بر اساس چه مبنایی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه بدهی اوراق قرضه که تقریبا ماهانه ده هزار میلیارد تومان می شود را دولت فعلی پرداخت می‌کند، گفت: میزان بدهی‌ای که دولت فعلی پرداخت می کند در کل سال برابر با 10 درصد بودجه کل کشور است.خاموشی برق هم یکی دیگر از مشکلاتی بود که دولت قبل برای دولت سیزدهم برجای گذاشته بود.

شریعتی با اشاره به واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: واکسیناسیون کامل بدون برجام و FATF انجام شد و امروز نعمت سلامتی در دست مردم است.

وی با اشاره به اینکه وزیر نفت دولت قبلی ساخت پالایشگاه را از لحاظ اقتصادی به صرفه نمی‌دانست گفت: ساخت پالایشگاه در جنگ اقتصادی ابزاری دفاعی بشمار می رود، فارغ از این موضوع ساخت پالایشگاه اقتصادی است.

شریعتی تصریح کرد: یکی از اشتباهات دولت گذشته این بود که ما را در حوزه های مختلف به معاهدات بین المللی از جمله پالرمو و… ما را در تنگنا قرار داد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های این دولت مردمی بودنش بود که به عنوان مثال می توان به سفرهای استانی اشاره کرد. حضور مسئولان عالی رتبه در سیل، حادثه متروپل و … در میدان نیز قابل مشاهده است.

شریعتی گفت: شاهد هستیم دولت فعلی به تکلیفش عمل و از سیاسی کاری پرهیز می‌کند، کدام دولت است که در سال اول روی کار آمدنش بتواند جراحیِ بزرگ اقتصادی که ضروری بود را دنبال کند؟

وی گفت: در فروش نفت ادعای معاون رئیس‌جمهور دولت قبل این بود که نمی توانیم یک قطره نفت بفروشیم و پولش را بگیریم اما امروز فروش نفتمان به ثبات رسیده است و بیش از 70 تا 75 درصد از پول فروش نفت در دسترس ماست بقیه آن هم ظرف یکی دوماه در اختیار کشور قرار می‌گیرد. 70 میلیون بشکه از میعانات گازیِ ما روی کشتی بود و برای ذخیره آن مخزن نداشتیم ولی در شرایط فعلی این مشکل حل شده و بخشی از آن صادر شده و بخشی نیز در اختیار پتروشیمی ها قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: اعلام اسامی بدهکاران بانکی و شفافیت نیز جزو دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با این وجود برخی انتقادات هم به عملکرد دولت وارد است نحوه انتصابات در دولت به معنای اینکه مدیرانی که نگرششان با نگاه دولت متفاوت است و بانیان وضع موجود همچنان در دولت حضور دارند و باعث برخی کندی ها در کارها هستند.

شریعتی ادامه داد: مجلس تکلیف کرده بود در بحث هدفمند کردن یارانه ها از کالابرگ استفاده شود و همان قیمت های شهریور 1400 باشد که این اتفاق رخ نداد.

وی تشریح کرد: طبق قانون دولت باید تا پایان مرداد گزارش عملکردش را طبق وعده‌های داده شده در برنامه وزرا به مجلس ارائه می کرد که این اتفاق به طور کامل رخ نداده است، البته نماینده ها به برخی از وزرا نامه نوشته اند و گزارش عملکرد گرفته اند که باید کامل شود.

شریعتی در مورد مذاکرات تصریح کرد: مذاکرات از دولت قبل شروع شده و عملا به این دولت تحمیل شده است شاید اگر مذاکرات درجریان نبود این دولت مسیر دیگری را طی می‌کرد.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم در حال اصلاح مسیر دولت قبل است نه ادامه آن؛ در دولت قبل امتیازات زیادی دادیم ولی الان می خواهیم بخشی از حقوق ملت ایران برای انتفاع اقتصادی را از طرف مقابل بگیریم، در کلاهبرداری بزرگ امتیازاتی را به طرف مقابل دادیم، اما هیچ منفعتی کسب نکردیم، رئیس بانک مرکزی در دولت قبل هم اعلام کردن بهره ما از برجام تقریبا هیچ بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره قانون اقدام راهبردی گفت: در دوره گذشته هیچ چارچوبی مبنی بر چگونگی ادامه مذاکرات وجود نداشت. مجلس قبلی منفعل بود و منتظر بود ببیند که دولت چه چیزی می‌گوید و راجع‌به آن نظر دهد.

شریعتی افزود: مجلس یازدهم از حالت انفعال بیرون آمد و در رأس امور قرار گرفت؛ قانون اقدام راهبردی خشاب خالی شده دولت را کاملا پر کرد و مسیر یک طرفه امتیازگیری از ایران را برگرداند و خاکریزی محکم در دفاع از منافع اقتصادی مردم ایجاد کرد. در مذاکرات برای ما نتیجه مهم است کاری به صحبت‌های دولت و متن توافق نداریم، در حال بررسی هستیم تا ببینیم به قانون اقدام راهبردی عمل می شود یا خیر از دولت هم می خواهیم اگر توافقی امضا شد به گونه ای باشد که بتواند پاسخگوی مردم نمایندگان مجلس و رهبری باشد. لغو تحریم ها همراه با راستی آزمایی است که می تواند برای کشور سود آور باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها ساختار تحریم هایشان را به هم نخواهند ریخت، اگر مسئله ای هم رخ دهد موقت خواهد بود ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم تا قوی شویم و به سمت کار اصلی که خنثی سازی تحریم هاست حرکت کنیم. در دولت قبل همه چیز به مذاکرات گره زده شد و بدون تضمین با اعتماد کامل به آمریکا مسیر را دنبال کردند و هزینه هایی که به کشور تحمیل شد بعضا قابل جبران نیست مگر شهید سلیمانی و شهدای هسته ای برمی گردند؟

شریعتی ادامه داد: طبق قانون اقدام راهبردی منتظر شنیدن گزارش دولت در حوزه رفع تحریم ها هستیم اگر این گزارش مجلس را قانع کرد دولت اجازه پیدا می کند تعهدات هسته ای را طبق موادی که قبلا اجازه پیدا کرده بود کاهش دهد، اگر مجلس قانع نشد دولت مجوزی در این خصوص نخواهد داشت. ممکن است شرایطی ایجاد شود که اجازه موقتی برای اجرا داده شود.

شریعتی در واکنش به سخنان روحانی در مورد اینکه قانون اقدام راهبردی مانع از لغو تحریم ها شد، گفت: متن قانون مشخص است؛ اصلی ترین هدف این قانون لغو تحریم هاست. اگر در مذاکرات دست برتر را داریم به خاطر اجرای همین قانون است. آنها عزم دیگری داشتند و می خواستند در معامله سیاسی امتیاز دیگری به طرف مقابل تقدیم کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره برخورد با متخلفان گفت: طبق قانون تفکیک قوا امکان برخورد قضایی با مجرمین را نداریم، تصمیمات مجلس قضائی نیست، بلکه مقدمه ای است تا کار قوه قضائیه آسان شود. هم ممکن است بخشی از گزارش مجلس تایید نشود و هم ممکن است گزارش مجلس تقویت شود. با این حال در جلسه سران قوا، رئیس مجلس خواستند که تحقیق و تفحص های مجلس در اولویت بررسی دستگاه قضائی قرار گیرد.

وی درباره نظر نمایندگان مجلس درباره سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: نامه‌ای که با بیشترین امضا برای تشکر از رئیس جمهور در صحن مجلس امضا شد، موضع نمایندگان مجلس در قبال سفرهای استانی رئیس جمهور را مشخص کرد، از طرفی عموم مردم از این سفرها راضی هستند.

شریعتی درباره پیگیری گزارش‌های فساد گفت: یکی از اقدامات مجلس یازدهم افزایش جنبه های نظارتی قوه مقننه بود تا جایی که یک روز از ایام هفته هم به آن اختصاص یافته که سه شنبه نظارتی نام گرفته است.

وی تصریح کرد: قانون جهش تولید مسکن، اصلاح نظام بانکداری، قانون پترو پالایشگاه ها، قانون تعارض منافع و…. از جمله مواردی است که در مجلس یازدهم مورد توجه قرار گرفت.

شریعتی با بیان اینکه برخی از مدیران ارشد دولت قبلی همچنان مسئولیت دارند تصریح کرد: در مجلس یازدهم دوبار تلفیق بودجه صورت گرفته که نماینده دولت در کمیسیون تلفیق در دوره آقای روحانی و آیت الله رئیسی یک نفر بوده و فرقی نکرده است. امیدواریم این اصلاحات صورت بگیرد به ویژه در مناصبی که با سرنوشت کشور ارتباط مستقیم دارد و این مطالبه را به صورت جدی از دولت داریم.

وی تصریح کرد: نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند ولی اگر فرد ضعیفی را ببینیم به دولت اعلام می‌کنیم تا تعیین تکلیف صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تفکیک وزارت بازرگانی و وزارت صمت گفت: کارِ وزارت صمت سنگین است که برای حل آن سه راهکار وجود دارد؛ یکی از آنها تشکیل وزارت بازرگانی است، طرحی در مجلس دهم در همین خصوص تصویب شده بود که شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانست و آن را به مجلس بازگرداند.

وی با بیان اینکه این طرح در دستورکار مجلس قرار گرفته است افزود: دولت نیز آن را تأیید کرده است.

شریعتی ادامه داد: راهکار دوم جدا شدن حوزه معدن از وزارت صمت است، که می توان آن را مورد بحث قرارداد. راهکار سوم که از جنبه اجرایی سخت به نظر می رسد ولی بسیار اثربخش بشمار می رود این است که شرکت های دولتیِ وزارت صمت را از آن جدا کنیم، قابل پذیرش نیست وزارت آموزش و پرورش مدیریت پتروشیمی را برعهده داشته باشد. این ایده اخیرا در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه نیز به تصویب رسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت برق کشور در تابستان امسال و مقایسه آن با مدت مشابه گفت: اقدامات جدی در ساخت نیروگاه صورت نگرفته است اگر بخواهیم نیروگاه جدید بسازیم چندین سال طول می کشد قاعدتا برای جلوگیری از قطع برق در تابستان اقداما ت دیگری باید انجام می‌شد که خوشبختانه صورت گرفته، اما خطر رفع نشده است.

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: فائزه هاشمی به دلیل محکومیت و اظهارنظر نهادهای امنیتی و تبلیغات علیه نظام اجازه فعالیت حزبی ندارد و به او هم اعلام شده است.

وی در مورد واردات خودرو گفت: مجلس یازدهم مخالف انحصار است و اگر در این زمینه انحصاری شکل بگیرد با آن مخالفت خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس راجع‌به تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی گفت: دستگاه های مختلف همکاری خوبی داشتند و اطلاعاتی که می خواستیم را در اختیارمان قرار دادند. مواردی را در دو سطح بررسی کردیم؛ سطح اول اصلاح قوانین بود، سال 1395 که این موضوع در کشور مطرح شد رهبر انقلاب دو موضع گیری داشتند: اول اینکه حتما با خاطیان برخورد شود و اطلاع رسانی صورت گیرد؛ دومین موضع‌گیری پس از انتشار نتیجه بررسی ها بود که فرمودند این گزارشات خیلی قانع کننده نبود.

شریعتی با بیان اینکه حقوق های نجومی در مجلس یازدهم در قالب تحقیق و تفحص بررسی می‌شود، افزود: باید با کسانی که دریافت های خلاف قانون داشتند برخورد شود، اما مهمتر از اینکه چه کسانی این تخلف را انجام داده‌اند، از بین بردن زمینه و بستر تخلف است. به همین دلیل تا جایی که امکان داشت قوانین را بررسی کردیم، در گزارشی هم که به مجلس ارائه خواهد شد سعی می‌کنیم اصلاح قوانین را در نظر بگیریم که تا حتی المقدور روزنه های تخلف بسته شود.

وی افزود:‌ در مورد تخلفات مصداقی هم به 38 دستگاهی که در بررسی اول تخلف داشتند نامه زدیم و منتظر تکمیل پاسخ هایشان هستیم که ممکن است برخی از پاسخ ها قانع کننده باشد. پاسخ های برخی هم قانع کننده نبود که قرار بر این شد مبالغ را به خزانه برگردانند. ان شاءالله پس از تکمیل تحقیق و تفحص گزارش کامل آن در جلسه علنی مجلس ارائه خواهد شد.

شریعتی تشریح کرد: امیدواریم تاجایی که ممکن است خودشان زودتر اقداماتشان را اصلاح کنند تا کار به نام بردن اسامی نرسد. اما اگر جایی به قانون تمکین نکنند محکم خواهیم ایستاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مطالب را به عنوان اولین هشدار رسانه ای بیان می کنم گفت: از صداو سیما و صندوق بازنشستگی نفت گلایه دارم که پاسخ نامه تحقیق و تفحص را ندادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا