خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیپلمات انگلیسی: ایران می‌تواند راه حل خاورمیانه باشد

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا ضمن تایید قدرت و نفوذ ایران در منطقه به‌عنوان یک بازیگر مهم در معادلات ژئوپلیتیک گفت: ایران می تواند بخشی از راه حل بحران های خاورمیانه باشد و به عنوان مثال از نفوذ خود برای آتش بس و گذار سیاسی در یمن استفاده کند.

«پیتر وستمکات» (Peter Westmacott) دیپلمات بازنشسته انگلیسی که اولین مأموریت خارج کشور خود را در سال 1974 میلادی در سفارت انگلیس در تهران آغاز کرده و به همین سبب به موضوعات مرتبط با ایران علاقه‌مند است، امروز (دوشنبه) در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن، در بیان دیدگاه خود درباره تحولات خاورمیانه، پروژه نبرد علیه تروریسم آمریکا را پس از حادثه 11 سپتامبر در ادامه یک سری حوادث تروریستی که از مدت‌ها قبل شروع‌شده بود، توصیف و از میان آنها به حمله به پایگاه تفنگداران آمریکایی در لبنان اشاره کرد که واکنش‌هایی به حضور نظامی آمریکا در منطقه بودند.

از نظر وستمکات حمله آمریکا به افغانستان قابل ‌درک بود چرا که طالبان به القاعده که مسوول حمله به نیویورک بود پناه داده بود. با این ‌حال پس از اشغال عراق و سرازیر شدن منابع آمریکا به آن سمت، افغانستان به فراموشی سپرده شد که خود در درازمدت موجب سخت‌تر شدن مبارزه با تروریست های موسوم به جهادی شد.

وی درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم با اشاره به اینکه در آغاز این نبرد فرصتی برای کشورهای غربی پیش ‌آمده بود که به بهانه مبارزه با دشمن مشترک، یعنی طالبان که ایران را نیز تهدید کرده بود، با ایران همکاری و به این همکاری‌ در زمینهٔ مبارزه با قاچاق مواد مخدر که، با پیشنهاد همکاری ایران در سال 2003 که از طریق هلندی‌ها به آمریکا ارائه شد، ادامه دهند، افزود: اما در آمریکا به این پیشنهاد توجهی نشد و پس‌ازآن درگیر تنش هسته‌ای و انتخابات ریاست جمهوری ایران شدیم.

سفیر پیشین انگلیس گفت: بطور خلاصه بخت همکاری در سال‌های اولیه زیاد بود، چرا که هیچ‌کدام از خلبان‌هایی که هواپیماها را به برج‌ها(ی دوقلو نیویورک) کوبیدند، ایرانی نبودند و ایرانی‌ها در هیچ عملیات انتحاری علیه غرب نقشی نداشتند و در کل ایران به آن صورت در برابر جهان غرب نبود.

وی افزود: منطقه (خاورمیانه) بعدها وارد درگیری‌های فرقه‌ای و قومیتی و هرج‌ومرج شد و هر کشوری از نیروهای مورد علاقه خود حمایت کرد که در مورد عراق مانع شکل‌گیری یک دولت کارآمد شد. در مجموع، داستان عبارت است از فرصت‌هایی که از دست رفت، به ‌اضافه حمایت‌های ایران از سازمان‌هایی در لبنان، یمن و حتی عراق، سوریه و افغانستان که متحد غرب نبودند.

وستمکات درباره نظرش پیرامون ‘تصویری که رسانه‌های غربی از ایران به‌عنوان کشوری سرکش و یا ضد غربی می‌سازند’، چیست، گفت: این روزها ایران به‌عنوان حامی یکی از طرفین نبرد داخلی در یمن و حامی شورشیان شیعه در سوریه و عراق دیده می‌شود؛ به همین دلیل نفوذ ایران در منطقه، از آن تصویر کشوری قدرتمند ساخته که باعث نگرانی و حتی حسادت دولتهای عرب جنوب خلیج‌ فارس شده است. علاوه بر این بخاطر انتقادهایی که در ایران از اسرائیل می‌شود، این دولت نیز احساس خطر کرده و به همراه آمریکا و چند کشور عربی می گویند که ایران منشأ ناآرامی‌ها در منطقه است، که به نظر من نوعی ساده‌انگاری است و ایران می‌تواند بخشی از راه ‌حل باشد.

وستمکات افزود: به‌عنوان ‌مثال برای پیشرفت امور در افغانستان و یمن راهکارهایی هست که ایران می‌تواند از نفوذ خود برای اجرای آتش‌بس و گذار سیاسی در آنها استفاده کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نقش ایران در مبارزه علیه تروریسم به سود جامعه جهانی بوده است، گفت: باید پذیرفت که نیروهای مورد حمایت ایران از جمله شبه‌ نظامیان شیعه عراقی با شجاعت و با موفقیت علیه داعش مبارزه کرده‌اند. ولی این موفقیت‌ها باعث خوشنامی ایران (در نظر غربی ها) نشد. دو دلیل می‌توان برای این موضوع ارائه کرد؛ اول اینکه درک عمومی در عرصه بین‌المللی این است که ایران از طریق جنگ‌های نیابتی مسوول ناآرامی‌ها در منطقه است و دیگر اینکه امضای برجام است که آمریکا، اسرائیل و برخی دولتهای عربی درباره آن می گویند که منافع زیادی به ایران رسانده اما راه دستیابی به سلاح اتمی را هم بطور کامل مسدود نکرد. ولی من شخصاً با این استدلال موافق نیستم.

وستمکات در پاسخ به سوالی درباره ادعاهایی که ایران را متهم به رفتارهای بی‌ثبات کننده می‌کنند، درحالی‌که جهان غرب در قبال رفتارهای عربستان سعودی سکوت کرده و حتی آن کشور را حمایت تسلیحاتی می‌کند، گفت: کشورهای مختلفی این واقعیت را تصدیق می‌کنند که ایران از جانب برخی کشورهای منطقه احساس خطر می‌کند. باعث شگفتی نیست که ایران برای دفاع از خود به سمت تقویت نیروی هوایی و موشکی برود. اگر ایران بپذیرد که موشک‌هایش باید فقط قدرت دفاعی داشته و حالت تهاجمی نداشته باشند و فقط از موشک‌های میان برد استفاده کند، آن‌وقت می‌توان به کاهش تنش‌ها امیدوار بود.

دولت ایران بارها اعلام کرده است که حاضر به گفت و گو درباره امنیت ملی خود با هیچ دولتی نیست.

دیپلمات انگلیسی درباره یمن گفت که قبول دارد که بمب‌هایی که از هواپیماهای سعودی و اماراتی پرتاب می شوند، هستند که کودکان یمنی را در بیمارستان‌ها می‌کشند و ایران در فاجعه انسانی یمن هیچ تقصیری ندارد، اما افزود: ایران هم باید سهم خود از مسوولیت را در یمن قبول کند، ضمن اینکه مسوولیت تنها به دوش ایران نیست.

وستمکات همچنین گفت: ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها از هم دلگیری‌هایی دارند و باید برای آمریکایی‌ها توضیح داد که چرا کودتای 1953(1332)، کمک (آمریکا) به صدام و ساقط کردن ایرباس، هنوز باعث خشم ایرانی‌هاست.

وی ارزیابیش را از روابط بین ایران و انگلیس این گونه بیان کرد: اکنون وضع کمی بهتر است، چراکه تا همین اواخر حتی سفارتخانه‌های دو کشور هم‌بسته بود.

سفیر پیشین انگلیس به موضوعاتی مانند بدهی یکی شرکت تسلیحاتی به ایران و همچنین عدم دسترسی سفارت ایران به حساب بانکی به‌عنوان مشکلات پیش رو اشاره کرد و گفت: دولت انگلیس تمام تلاش خود را می‌کند که سفارت ایران بتواند حساب بانکی باز کند اما دستش در این زمینه بسته است.

وی ادامه داد: ایران برای عادی شدن روابط، باید از ربط دادن همه‌چیز به همدیگر دست بردارد. ایران شرط‌هایی می‌گذارد از این نوع که تا برخی ممنوعیت‌ها و یا تحریم‌ها برداشته نشود، گفت‌وگو نمی‌کند. بااین‌حال افرادی در لندن و در تهران در تلاش هستند تا مشکلات (روابط دوجانبه) را حل کنند.

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا افزود: دولت انگلیس حسن نیت دارد و بر خلاف دولت آمریکا که موضع سختی در برابر برجام گرفته، مخالف لغو برجام است و گفته است که مخالف رویکرد (منفی) آمریکا به برجام است.

وستمکات در ادامه با اشاره به وضع داخلی ایران گفت که ازنظر او در داخل ایران اتفاقات و پیشرفت‌های خوبی در جریان است و به نظر می‌رسد دولت ایران نسبت به ناآرامی‌های اخیر که در هر کشور آزاد و دمکراتیکی طبیعی است، رویکرد خوبی اتخاذ کرده و این باعث یک گفت و گوی ملی سالم در داخل کشور شده است که می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.

وستمکات در سال های 2012 تا 2016 سفیر انگلیس در واشنگتن بوده که به گفته خود زمان زیادی را صرف دفاع و رایزنی با مقامات آمریکایی برای دفاع از برجام کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا