خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعطیلی کیهان در روز احیای برجام!

مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

برای کیهان توافق برجام تقریباً هیچ هزینه‌ای ندارد اما پیشنهاد می‌کنم این روزنامه برای همیشه به بایگانی سپرده شود. مگر کیهان در تمام این سال‌ها وقتی علیه بسیاری از شخصیت‌های سیاسیِ نظام و نخبگانِ حقیقی اتهامات بی‌اساس و بدون مستند مطرح می‌کرد بازخواست شد؟ یا هزینه‌ای پرداخت کرد؟!

نشستن در اتومبیل ضد گلوله و تخت گاز رفتن در جاده دو طرفه بدون توجه به هشدارها و علایمِ رانندگی گرچه کلی تلفات به‌جا می‌گذارد اما پس از طی کردن مسافت طولانی سوخت اتومبیل هم تمام می‌شود و همین‌طور ممکن است خاری در لاستیک اتومبیل فرو رود و مانع حرکت‌اش شود.

افتادن مملکت به دست افراد ناکارآمد، با همه‌ی مضراتش دست‌کم این مزیت را داشت که آنها را به صورت عینی و آشکار با انبوه مشکلات کشور مواجه کند، سپس فرمول حل مسئله و به عبارتی راه برون رفت را هم در معرض دیدگانشان قرار دهد. راه اما نه آن راهی است که در گذشته می‌پنداشتند. به همین دلیل آنها ناگزیرند برای «حفظ این جغرافیا» و نه صرفاً برای حفظ کرسیِ ریاست و عافیت‌طلبی، رفتاری متناسب با امور و قواعد بین‌الملل بروز دهند.

توافق برجام به دست یارانی که از دشمنان قسم خورده آن بودند و حال در مدت یک سال به حامیان سینه چاک تبدیل شده‌اند برای توده‌ای از مردم و حامیان و رسانه‌هایش چه نتیجه‌ای در پی دارد؟ تحلیل‌اش بسیار ساده است. تازه این یکی از موانع مهم و برجسته در سیاست خارجی است که قرار است برداشته شود. در امور داخلی بسی مشکلات انبوه و فراوان وجود دارد که اگر فقط یک قلم یعنی تورم را بتوانند مهار کنند باید به همه‌ی آنها نمره قبولی داد. با پایان یافتن چهار سال اول ریاست جمهوری آقای رئیسی به این نتیجه خواهند رسید که برای اداره مملکت و نجات از باتلاق ابر تورم و فسادهای افسانه‌ای و اساساً هر مانع دیگری یک راه بیشتر وجود ندارد. راه باز شود تا عمومِ نخبگان برای اداره امور کشور به رقابت بپردازند. به گمانم سه سالِ دیگر این قضیه هم شبیه برجام به نقطه پایان خود نزدیک می‌شود آنگاه مسئولین نظام ناگزیرند برای «حفظ این جغرافیا» با مردم وارد گفت‌وگو شوند و برجامش را به توافق برسانند.

من مانده‌ام در فردای بعد از توافق، کیهان می‌خواهد راجع به آن چه واکنشی نشان دهد؟ یا چه تیتری بزند؟ کیهان با توافق برجام به پایان می‌رسد.

فارغ از اینکه از بودجه عمومی تغذیه می‌کند، اساساً روزنامه‌ای نیست که بخواهد به گیشه فروش و سطح حرفه‌ای خود کم‌ترین اهمیتی قائل شود. ساختار این روزنامه در چارچوب خاصی تدوین شده است. این مدلی بودن هم آفت‌هایی دارد. با توافق برجام تاریخ کیهان انقضاء می‌شود و در صورت اصرار بر ادامه از اندک حیثیت باقی‌مانده می‌افتد و عملاً آن کاراییِ لازم و گذشته را حتی در میان هوادارانِ انگشت شمار خود را از دست می‌دهد. توسل به کارهای فرهنگی و هنری بهترین گزینه پیش روی آنهاست. بنظرم بهترین زمان تغییر ماهیت کیهان همان روز توافق است. بهتر است از دوستان خود اعلام برائت کند و به کارهای ادبی رو بیاورد. پیشنهاد من این است که روزنامه به ماهنامه ادبی تبدیل شود و با اندک تغییراتی در چارت اداری، کیهان به یک موسسه نشر تغییر هویت دهد.

دوستان زیادی را می‌شناسم که با آموزش و شرکت در جلسات انجمن‌ها و کلاس‌های حوزه هنری توانسته‌اند در حوزه دفاع مقدس آثار فاخر و ارزشمندی تولید کنند. اکنون که چاپ اثر از سوی ناشران معتبر به دلایل عمده‌ای از جمله گرانیِ کاغذ بسیار سخت شده است، کیهان با بنیه مالیِ خوبی که دارد می‌تواند مشوق و حامیِ این آثار ارزشمند شود. این کار برای نشاط و روحیه مدیر مسئول کیهان خوب است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درود
    این روزنامه (کیهان) را ببندید هیج اتفاقی نمی افتد هرچند مورد علاقه ؟! است ولی شعرور زیاد می نویسه
    معلومه اسباب خوبی گیرش میاد.
    بدرود

    2
    1
  2. روی اینها از سنگ پای قزوین محکمتر است لذا به هیچوجه اعتراف به اشتباه نمیکنند و مسلما در روز توافق هم تیتر خواهند زد اینها شیطان را هم درس میدهند .

    3
    1
  3. روی اینها از سنگ پای قزوین محکمتر است لذا به هیچوجه اعتراف به اشتباه نمیکنند و مسلما در روز توافق هم تیتر خواهند زد قدرت غیب خداوندی در پیروزی مقتدرانه فرزندان انقلابی در برجام متبلور بود اینها شیطان را هم درس میدهند .

    1
    1
  4. سلام- این قوم در روی آستری چندان رویه های چند لایه دوخته اند که سخت بتوان به چند رویه گی آن پی برد. اطمینان داشته باش که با همان ( رو ها ) و شاید هم پر رو تر ، از روی زانو برمیخیزد و تیتر میزند که { آمریکا را به زانو در آوردیم } ولی نمیگذارد که به زانوها نگاه کنیم تا ببینیم کدام زانو خاکی شده !

    4
    1
    1. تاریخ کیهان منقضي میشه نه انقضاء ميشود ! از شما بعیده اغلاط تعبیری و نگارشی در این حد، و اینکه فرق مصدر و اسم فاعل یک فعل رو ندونید!
      متشکرم

  5. اصلا کیهان را تحویل حوزه هنری بدهیدتا بل خیال راحت تر به رکوردشکنی هایش در نشر کتاب های پر تیراژ مثل دا ادامه بدهد.

  6. اصلا کیهان را به حوزه هنری بدهید تا با خیال راحت تر به رکوردشکنی هایش در نشر کتاب های خاص ادامه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا