خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آزادی بیان از زورگویی حاکمان به شهروندان جلوگیری می‌کند | محمدرضا خباز

«قرآنی که نخستین منادی آزادی بیان است» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم محمدرضا خباز است که در آن آمده: یک‌بار دیگر انتشار خبر قرآن‌سوزی در جایی در این پهنه خاکی (سوئد) در آستانه عید قربان، مسلمانان را در بهت و حیرت فرو برد و غمی جانکاه را به جان همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان انداخت. اساسا یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعادل به انسان‌ها هدیه کرده تا بتوانند سرنوشت اجتماعی خویش را آنگونه که مصلحت می‌دانند، اداره کنند، آزادی بیان و آزادی اندیشه است. این نعمت نورانی و این خیر واسع از نعمت‌هایی است که خداوند متعال عنایت فرموده است تا فرزندان آدم راه را از چاه و سره را از ناسره تشخیص دهند و در مسیر رسیدن به آگاهی قدم بردارند. مانند بسیاری از موارد دیگر، کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته به آزادی بیان اهمیت بیشتری می‌دهند اما متاسفانه هر از گاهی اخبار تلخی منتشر می‌شود که برخی افراد و گروه‌ها با نیات خاص از این نعمت، ظرفیت و امکان سوءاستفاده کرده و احساسات میلیاردها مسلمان را جریحه‌دار می‌سازند.

اعجاب‌آور اینکه این جریانات رفتار ناپسند و ناشایست خود را تحت لوای آزادی بیان و اندیشه انجام می‌دهند و می‌خواهند با طرح آزادی بیان، اهداف غیر انسانی خویش را پیاده‌سازی کنند. این در حالی است که اینگونه رفتارها از جمله قرآن‌سوزی دیگر ذیل آزادی بیان قرار نمی‌گیرد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوع خاصی از رفتارهای مجرمانه است. تفاوت میان رفتار مجرمانه با آزادی بیان، تفاوت‌هایی از زمین تا آسمان است. اساسا آزادی بیان برای حل مشکلات انسان‌ها طراحی شده تا دیکتاتوری و تمامیت‌خواهی در جوامع شکل نگیرند و انسان‌ها در مسیر آزادی و اختیار حرکت کنند. آزادی بیان از زورگویی حاکمان به شهروندان جلوگیری کرده و زمینه شفافیت را در جامعه فراهم می‌سازد. اما عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده کرده و دست به رفتارهای مجرمانه می‌زنند. رفتارهای مجرمانه‌ای که عده زیادی از مسلمانان و آزادی‌خواهان را در سراسر دنیا تحریک می‌کند.

این نوع رفتارهای خشونت‌طلبانه، نتیجه‌ای جز نفرت‌پراکنی ندارد. در نقطه مقابل افرادی که احساس می‌کنند عقاید و علایق و اندیشه‌های آنها مورد حمله قرار گرفته دست به حرکت‌های تلافی‌جویانه زده و مقابله به مثل می‌کنند. این چرخه جز نفرت و خشونت و دوری هیچ فایده دیگری ندارد. اما چرا برخی افراد و گروه‌ها چنین رفتارهایی را مرتکب می‌شوند؟ واقع آن است، در جهان هستند گروه‌هایی که از وحدت و هماهنگی میان مسلمانان ناراحت هستند و تلاش می‌کنند آن را خدشه‌دار سازند. این جریانات نسبت به اینکه مسلمانان 1400 سال است به قرآن به عنوان آخرین ودیعه الهی اعتقاد دارند و حتی به اندازه یک «واو» هم نسبت به آن اختلاف نداشته و به این کتاب آسمانی تمسک می‌جویند، نارحت بوده و تلاش می‌کنند آن را بر هم زنند. سال‌ها قبل یکی از نمایندگان مجلس انگلیس عنوان کرده بود تا وقتی آن خانه (کعبه) و آن کتاب (قرآن) بین مسلمانان حاکم باشند، نمی‌توان مسلمانان را تحت سیطره در آورد.

در واقع دو رکن اساسی قرآن و کعبه، عالم وحدت و یکپارچگی مسلمانان است. دشمنان به درستی دریافته‌اند که برای جدایی مسلمانان از هم باید زمینه‌های فکری و ارتباطی آنها را مسدود کرد. آن‌هم در ایام عید قربان که بیش از 2میلیون نفر مسلمان در خانه کعبه، به‌رغم همه اختلافات نژادی، قومی، ملیتی و… گرد هم آمده‌اند تا به این وسیله وحدت اسلامی خود را حفظ کنند. در این برهه است که دشمنان دست به چنین اقدام شنیع و زشتی می‌زنند تا به آرزوی خود که تفرقه میان مسلمانان است، برسند. پشت پرده این نوع رفتارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی، استکبار جهانی است و اقدام‌کنندگان این رفتارها هم مزدورانی هستند که برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان دست به هر حرکت غیر اسلامی و غیر انسانی می‌زنند. همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ام، این رفتارها ذیل آزادی بیان نمی‌گنجد، چون رفتاری که رخ داده مجرمانه است و باعث جریحه‌دار شدن احساسات میلیاردها انسان شده است.

کسانی که دم از آزادی بیان و حقوق شهروندی می‌زنند باید ببینند که بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان نسبت به این حرکت بیزاری جسته و خواهان برخورد با عاملان این نوع رفتارها هستند. مهم‌تر از همه این موارد، تلاشی است که همه افراد آزادی‌خواه جهان باید برای جلوگیری از چنین رفتارهایی صورت دهند تا دیگر شاهد چنین رفتارهای غیر اخلاقی علیه مسلمانان نباشیم. نهایتا باید بدانیم، نخستین منادی آزادی بیان، همان کتابی است که انسان‌ها را به سمت خیر، به سمت نور و به سمت مهربانی می‌خواند؛ کتابی که نامش را قرآن نهاده‌اند، چون خواندنی است و روح آدمی را به پرواز می‌کشاند…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا