خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل عباس عبدی از نشست خبری رئیسی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه‌ی اعتماد نوشت:

نشست رسانه‌اي آقاي رييسي به يك معنا دستاورد مثبتي نداشت. بخشي از سخنان ايشان درباره رويكردهاي دولت بود. اين رويكردها تكراري و انتزاعي است. مثلا اينكه رويكرد عدالت در دولت حاكم است، يعني چه؟ خوب همه اين را خواهند گفت. به علاوه هر رويكردي حتي اگر خوب هم باشد، به اين معنا نيست كه لزوما درست عمل شده است. اين نشست بايد متمركز بر دستاوردهاي دولت و تحقق وعده‌ها مي‌شد. به علاوه تكرار مكرر اينكه كاستي‌ها ناشي از دولت قبل است، موجب اين مي‌شود كه گمان كنيم اين دولت نمي‌دانسته كه چه چيزي را تحويل گرفته. به‌ طور قطع در همه دولت‌ها كاستي‌هايي وجود داشته است، دولت‌هاي بعدي مي‌آيند و وعده مي‌دهند كه آن كاستي‌ها را رفع كنند، نه اينكه شكست خود در تحقق وعده‌ها را به عهده همان كاستي‌هاي دولت پيش بيندازند. هر چه بيشتر ذكر مصيبت دولت پيش خوانده شود، نشان مي‌دهد كه اميدي به تحقق وعده‌هاي داده شده نبايد داشت. بخشي از سخنان نيز درخصوص روابط خارجي بود كه نكته جديدي در آن نداشت و نيازي به نقد آنها نيست. ولي مهم‌ترين بخش صحبت‌هاي آقاي رييسي كه به موضوع اين نشست ربط واقعي داشت، ارايه جزيياتي از عملكردهاي دولت بود. بخشي از آنها ادعاهاي بدون دليل بود. اينكه فلان مقدار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده است، فقط يك ادعا است، لازم است كه جزييات اين ادعاها طرح شود. يا اينكه بدون استقراض از بانك‌ها و بدون خلق پول كسري بودجه را تامين كرديم، معلوم نيست از كجا تامين شده؟ به علاوه اگر از طريق استقراض و‌ خلق پول نيست، پس اين تورم‌هاي بسيار بالا از كجا آمده است؟ بخشي از دستاوردهاي ذكر شده ربطي به اين دولت ندارد، اينكه امسال ۶ هزار مگاوات به توليد برق اضافه شده، طبعا ناشي از سرمايه‌گذاري و اقدامات چند سال پيش است و هيچ كارخانه‌اي در طول اين مدت ۹ ماه نمي‌تواند آغاز و تكميل شود. ولي بدترين بخش اين گفت‌وگو، ارايه شاخص‌هاي آماري كاملا نادرست از دو موضوع مهم تورم و اشتغال است.

معلوم نيست كه مشاوران آقاي رييس‌جمهور چرا دقت نمي‌كنند و گزارش‌هاي نادرست به ايشان مي‌دهند. آنجا كه اظهار داشت:
«در شهريور 1400 تورم قريب به 60درصد بود. دولت كاري كرد كه تورم افزايش نيابد؛ يعني خلق پول و استقراض نكند و پايه پولي را بالا نبرد. كار به جايي رسيد كه در اسفند 1400 و فروردين 1401 كاملا كاهشي و تا حدود 35درصد رسيد… در تير تورم به 4.4درصد رسيد و در مرداد اين تغيير به 2درصد تورم كاهش يافته است…. اكنون تورم 40درصد و نيم است و در مقايسه با شهريور سال گذشته 20 درصد كمتر است…. در سال اول دولت در 6 ماهه 1400 و 5 ماهه 1401 حدود970 هزار شغل ايجاد شده است كه بيش از آن بايد انجام شود و اين عدد كافي نيست.»

گرچه آمارها مغشوش و غيردقيق بيان شده ولي بدون ترديد آمارهاي مربوط به تورم سال گذشته و امسال غلط است و نه تنها كمتر نشده كه بيشتر هم شده است. كافي است گزارش‌هاي مركز آمار ايران كه نهاد رسمي براي انتشار اين آمار است را مطالعه كنند. اين حد از اشتباه پذيرفتني نيست. آمار نادرست ديگر هم مربوط به اشتغال است كه آخرين آمار رسمي آن مربوط به بهار امسال است و مطابق آن و نيز گزارش سازمان برنامه، حداكثر 000/20 شغل در ۹ ماهه پاييز ۱۴۰۰ تا پايان بهار ۱۴۰۱ ايجاد شده است كه آن هم ناشي از تمام شدن مساله كرونا است. ضمن اينكه ايشان به صورت روشني از پرداختن به موضوع مسكن طفره رفتند چون آن وعده هم تحقق‌يافتني نيست.

بنابراين انجام چنين نشست رسانه‌اي پس از مدت‌هاي طولاني اين انتظار را ايجاد كرده بود كه نكات مهم‌تري براي ارايه وجود داشته باشد كه متاسفانه نشد، اميدواريم در نوبت بعد حداقل كاستي‌هاي چنين نشست‌هايي ترميم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا