خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رشد هزار درصدی قیمت خانه طی 6 سال در تهران

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: گزارش مرکز آمار ایران از نرخ آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در پایتخت حکایت از آن دارد که تورم ماهیانه مسکن کاهشی و تورم سالیانه آن افزایشی بوده است. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران از سال 95 تا کنون بیش از 10 برابر شده و رشد هزار درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس یافته‌های مرکز آمار ایران در گزارش «شاخص و متوسط قيمت آپارتمان‌های مسكونی مناطق ٢٢ گانه شهر تهران» در مرداد گذشته، بهای مسکن نسبت به ماه قبل فقط 1/8 درصد رشد داشته است در حالی‌که در تیرماه نسبت به خردادماه، تورم 8/3 درصد بود. از این رو می‌توان گفت از سرعت رشد قیمت مسکن کاسته شده اما روند صعودی بهای خانه که به معنای کاهش دسترسی عده بیشتری به سرپناه استاندارد و مناسب است، همچنان ادامه دارد. تهرانی‌ها در ماه دوم تابستان امسال در مجموع 44 درصد بیشتر از مرداد سال قبل برای هر متر مربع آپارتمان بها پرداخته‌اند. این عدد یا همان تورم نقطه به نقطه در تیر ماه 45/2 درصد بود. بنابراین تورم نقطه به نقطه مسکن هم کاهشی بوده اما شیرینی این روندهای کاهشی به تلخی می‌گراید وقتی تورم سالیانه مسکن با فرارفتن از 28 درصد خود را به رخ آرزومندان خانه‌دارشدن می‌کشد. تورم سالیانه مسکن در تیر ماه، 27/1 درصد بود.

طبق جدولی که در میانه این گزارش درج شده، از سال 1395 تا مرداد 1401 شاخص از عدد 15 به 154 رسیده و این یعنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران بیش از 10 برابر شده و به این معنا می‌توان با اطمینان گفت برای تعداد بیشتری از ساکنان پایتخت «خانه‌دار شدن» به یک آرزوی محال و دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه 1 تهران بیش از 85 میلیون تومان، در منطقه 2 نزدیک به 70 میلیون تومان و در منطقه 3 کمی بیشتر از 81 میلیون تومان بوده و متوسط قیمت برای مناطق 18 و 17 تهران به ترتیب متری 22 و 23 میلیون تومان ثبت شده است. میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران هم 45 میلیون و 148 هزار تومان محاسبه شده است.  

کارشناسان مسکن و شهرسازی معتقدند اگر عرضه مسکن با کیفیت افزایش نیابد، شکاف میان قیمت ملک و قدرت خرید مردم هم عریض‌تر و هم عمیق‌تر خواهد شد که کمترین پیامد آن بحران‌های حاشیه‌نشینی و مسائل اجتماعی تالی آن است اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه در شرایط فعلی، امکان تحقق وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دوره دولت سیزدهم به لحاظ کیفیت سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا