خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنگ «كنسرت‌ها»! | یادداشت

علي شكوهي، روزنامه نگار در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ در كشور ما هر وقت بر سر يك موضوعي كشمكش‌هاي طولاني در ميان طرفداران و مخالفان رخ مي‌دهد، از تعبير «جنگ» استفاده مي‌شود. با اين حساب الان تعبير «جنگ كنسرت‌ها» هم كاربرد دارد زيرا كمتر روزي است كه بر سر برگزاري كنسرت موسيقي در استان خراسان رضوي، اظهارنظر يك مسوول يا يك امام جمعه يا يك مقام قضايي را شاهد نباشيم. امام جمعه و مقامات قضايي استان خراسان رضوي و برخي از مقامات انتظامي مدعي هستند كه اجراي كنسرت موسيقي در اين استان به حرمت امام هشتم بايد منتفي شود زيرا در اين جلسات موسيقي و كنسرت، برخي از جوانان اقدام به كارهايي مي‌كنند كه شايسته حرم نيست. مسوولان وزارت ارشاد و وزارت كشور اما معتقدند كه موسيقي و كنسرت يك فعاليت قانوني است كه در چارچوب شرع، مجاز است و طرفداران زيادي در سطح جامعه دارد و حمايت از موسيقي ملي در مقابل موسيقي غربي ايجاب مي‌كند كه ما با اين فعاليت هنري در سراسر كشور برخورد قانوني داشته باشيم و اگر از اينگونه اقدامات فرهنگي و هنري حمايت نمي‌كنيم دست‌كم سنگ‌اندازي هم نكنيم. اين دوگانگي مواضع منجر به ايجاد پرسش‌هاي زيادي در اذهان جامعه مي‌شود. ما برخي از اين پرسش‌ها را در زير مرور مي‌كنيم و انتظار داريم كه مسوولان و چهره‌هاي مذهبي دخيل در اين ماجرا كمي به آن بينديشند و دست‌كم نزد خودشان به آنها پاسخ دهند؟

✅ 1- مملكت قانون دارد يا ندارد؟ مگر قرار نيست كه نهادهاي قانوني درباره مسائلي مثل برگزاري كنسرت در شهرهاي مختلف تصميم بگيرند و اجازه فعاليت به گروه‌هاي موسيقي وطني داده شود؟ پس چرا نهادهايي كه هيچ سمت قانوني ندارند يا اين امر در حيطه فعاليت آنان نيست، وارد ماجرا مي‌شوند و در اين زمينه تصميم مي‌گيرند؟ رعايت «مر قانون» در اين زمينه يعني چه؟

✅ ٢- مگر موسيقي به فتواي امام خميني(ره) و رهبري نظام حرام است؟ مگر استفاده از آلات مشتركه موسيقي جايز نيست؟ مگر برگزاري كنسرت از سوي هنرمندان اقدامي غيرقانوني است؟ مگر يكي از سياست‌هاي فرهنگي و هنري، حمايت از گروه‌هاي موسيقي وطني در مقابل انواع و اقسام گروه‌هاي موسيقي بيگانه نيست؟ پس چرا برخوردهايي اينچنيني با كنسرت‌هاي خوانندگان كشورمان صورت مي‌گيرد كه گويي اين هنرمندان فعل حرامي را انجام مي‌دهند؟

✅ ٣- آيا به بهانه برخي از حاشيه‌هاي اين كنسرت‌ها مي‌توان اصل آن را تعطيل كرد؟ البته خوب است كه جوانان و طرفداران موسيقي در هنگام حضور در اين مجالس هم مراقب نوع پوشش خود باشند و هم از انجام كارهايي كه شايسته اينگونه جلسات هنري نيست، اجتناب كنند اما مگر به اين دليل بايد صورت مساله را پاك و همه كنسرت‌ها را تعطيل كرد؟ مگر اينگونه كارهاي احتمالا خلاف فقط در حاشيه كنسرت‌ها رخ مي‌دهد؟ آيا اگر در ايام عزاداري محرم و در حاشيه مراسم و دسته‌هاي عزاداري آن روزها و شب‌ها، رفتارهايي از برخي از جوانان دختر و پسر مشاهده شود كه شايسته مجالس عزا نيست، بايد مراسم عزاداري را تعطيل كرد؟

✅ ٤- در برگزاري كنسرت موسيقي ميان حرم و غيرحرم حتما فرق‌هايي هست اما حرم كجاست؟ آيا حرم جز محوطه قبور ائمه بزرگوار و اماكن نزديك به آن است؟ آيا اگر توسعه دادن مفهوم حرم از يك مكان جغرافيايي خاص به كل شهر مجاز باشد، نمي‌توان با تحليل ديگري آن را به كل يك استان تعميم داد؟ به كل كشور چطور؟

✅ ٥- آيا اجراي موسيقي و كنسرت مجاز و در چارچوب شرع، واقعا بخشي از سياست‌هاي فرهنگي كشور نيست؟ مگر هر ساله بودجه رسمي براي تقويت موسيقي و توليد آهنگ‌هاي خوب اختصاص داده نمي‌شود؟ آيا انتقال پيام و فرهنگ با استفاده از موسيقي به شكل جذاب‌تر صورت نمي‌گيرد؟ آيا اساسا يكي از ضعف‌هاي مهم ما اين نيست كه هنرمندان بومي و ملي مسلط به موسيقي و خوانندگان و هنرمندان متعهد و مردمي كم داريم و در اين عرصه دشمنان ما با توليد انبوه موسيقي و هنرمند، ما را تحت فشار قرار داده‌اند؟ پس چرا اجازه قوت گرفتن به موسيقي داخلي را نمي‌دهيم و با جلوگيري از كنسرت خوانندگان بومي، جوانان و طرفداران موسيقي را به سوي توليدات بيگانگان سوق مي‌دهيم؟ نكند خيال مي‌كنيم با جلوگيري از اين كنسرت‌ها، جوانان كشورمان به مساجد هجوم مي‌برند و نياز به موسيقي و كشش به كارهاي هنري را از طريق توجه به مداحي و مولودي‌خواني جبران مي‌كنند؟

✅ 6- مسوولان كشور مگر نمي‌توانند با همديگر گفت‌وگو و قبل از كشاندن اختلافات به كوچه و خيابان، مسائل خودشان را با هم مطرح و حل و فصل كنند؟ مگر چارچوب قانوني مبناي عمل نيست؟ آيا نبايد با اين سخن رييس‌جمهوري همراه شد كه هر صاحب تريبوني، قانون‌گذار نيست و حق ندارد در امور اجرايي دخالت كند؟ آيا آنگونه كه گفته مي‌شود واقعا برخي از آقايان با هدف سياسي وارد اين ماجرا شده‌اند و قصد مساله‌سازي براي دولت دارند و ايجاد تقابل با دولت و تحريك برخي از متدينان هدف اصلي آنان است؟

✅ 7- چرا وزير ارشاد از موضع قانوني خود عقب نشست تا يك مقام قضايي در استان يك گام جلوتر بيايد و لغو كنسرت در كل استان خراسان رضوي را مبناي عمل قرار دهد؟ آيا حق با رييس‌جمهوري نيست كه خواستار ايستادگي وزير ارشاد در مقابل كارشكني افرادي با مواضع سياسي و فرهنگي خاص شده است؟ مقامات دولتي چه زماني مي‌خواهند به مطالبات راي‌دهندگان به رييس‌جمهوري جواب بدهند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا