خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجرای شمع کوبی در ساختمان به چه منظور است؟

رپورتاژ آگهی

اگر می خواهید بدانید اجرای شمع کوبی در ساختمان به چه منظور است؟ و همه چیز در مورد حفاری شمع کوبی و حفاری شمع درجا را بدانید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

اجرای شمع کوبی در ساختمان به چه منظور است؟

شمع کوبی چیست؟

شمع کوبی، شمع گذاری یا حفر شمع به معنی مقاوم‌سازی و بهسازی خاک است. در واقع شمع کوبی یک روش اصلاح زمین می باشد. زمانی که با ضعف در ظرفیت باربری خاک و یا قابلیت فشردگی زیاد خاک در لایه های فوقانی روبرو می شویم، نیاز به شمع کوبی داریم.

زیرا نمی توان از لایه سطحی برای توزیع بار استفاده و کرد و لازم است با افزایش ظرفیت باربری و یا انتقال نیرو به سطح زیرین خاک از طریق شمع کوبی اقدام کرد. از طریق شمع کوبی نیروی مازاد به سطوح زیرین خاک منتقل می‌ شود. در سطح پایین‌تر تراکم و اصطکاک بیشتر است و سازه نسبت به نشست بنا مقاوم می شود و نیروهای موجود مقاومت لازم را ایجاد می کنند. 

جالب است بدانید اگر شمع‌ ها تحت تأثیر نیروی افقی قرار داشته باشند و در شرایطی باشد که هنوز قابلیت حمل بار‌های قایم را دارند، می‌ توانند به وسیله خمش‌، نیرو‌های افقی را نیز حمل کنند. این وضعیت اغلب در شالوده سازه‌های حائل خاک (وظیفه آن‌ ها مقاومت در مقابل فشار جانبی خاک است‌) و یا ساختمان‌ های بلند (تحت تاثیر نیروی باد یا زلزله قرار دارند‌)، ایجاد می شود. 

انواع روش های شمع کوبی در ساختمان

در این قسمت با انواع روش های شمع گذاری در خاک و شمع کوبی در ساختمان آشنا می شوید. شمع درجا از روش های مقاوم‌سازی خاک پیش از احداث ساختمان است:

حفاری شمع درجا چیست؟

شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که حفاری شمع درجا چیست،در پاسخ به این سؤال باید بگوییم شمع درجا از جنس بتنی ساخته شده و بدون تغییر مکان و ثابت است.

در واقع شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری، بیشترین کاربرد را در ساخت ساختمان دارد. تنوع در بین تکنولوژی‌ های مورد استفاده در حفاری شمع درجا بسیار زیاد است. شمع گذاری در خاک به روش های مختلف انجام می شود از انواع روش های شمع گذاری در خاک می توان به شمع درجا و شمع‌ های پیش‌ ساخته اشاره کرد. حفر شمع معمولا توسط دستگاه یا چاه کن انجام می شود. دستمزد چاه کن و حفاری شمع توسط متخصصین خونه سازها پایین ترین نرخ در بازار است و که معمولا بیمه حوادث هستند.

حفاری شمع درجا چیست؟

مراحل اجرای شمع درجا 

برای اجرای شمع درجا، لازم است خاک مورد نظر حفاری شود، سپس به وسیله دستگاه های مخصوص و به قطرهای مختلف این عملیات انجام شود. 

  • لازم است امکان ریزش دیواره‌ های محل حفاری که در اثر فشار خاک و یا آب وجود دارد، در نظر گرفته شود و از طریق یکی از روش‌ های استفاده از مخلوط آب، بنتونیت، لوله فلزی در سرتاسر چاه، لوله بتنی كه در محل باقی می‌ ماند، بررسی و کنترل انجام شود.
  • برای کنترل ریزش دیواره‌ های محل حفاری شمع در قسمتی و یا تمام چاه که در اثر فشار خاک و یا جریان شدید آب ایجاد می شود می توان از لوله فلزی استفاده کرد و این لوله در پایان حفاری باید بلافاصله پس از اتمام بتن‌ ریزی و قبل از گیرش بتن خارج شود. 
  • بعد از اتمام حفاری تا زمانی که به تراز مورد نظر در نقشه‌ اجرایی سازه برسیم لازم است سبد انتهای شمع بافته شود و پس از آن شبکه میلگرد گذاری بدنه شمع اجرا گردد.
  • در نهایت، بعد از اتمام مراحل فوق، عملیات بتن‌ ریزی انجام می شود و در این مورد می توان از نوع بتن با وزن 400 کیلوگرم سیمان پرتلند و روانی حدود 150 میلی‌متر استفاده کرد. البته در این شرایط بتن شمع احتیاج به ویبره كردن ندارد.
  • از مزیت های این روش این است که امکان افزایش مقطع شمع در قسمت انتهایی و افزایش توان باربری وجود دارد. علاوه براین تدارک آسان ماشین‌ آلات مورد نیاز به سادگی قابل انجام است. عدم محدودیت قطر از مزیت های این روش است. تکمیل مطالعات و شناسایی خاک حین حفاری به سادگی انجام می شود. مناسب برای اجرا در مناطق شهری به علت بی سر و صدا انجام شدن آن است. 
مراحل اجرای شمع درجا 

قیمت اجرای شمع کوبی در ساختمان

تیم فنی خونه سازها، تمامی مراحل اجرای شمع کوبی در خاک برای ساختمان را انجام می دهد. می توانید برای استعلام قیمت اجرای شمع کوبی در ساختمان وارد سایت خونه سازها شوید. 

علاوه براین از طریق تماس با پشتیبانی سایت خونه سازها، می توانید قیمت میلگرد، هزینه حفاری شمع درجا، قیمت بلوک سیمانی و پوکه ای و هر نوع مصالح که برای ساخت سازه های مختلف و ساختمان ها مورد نیاز است، استعلام کرده و با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید. 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا