خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش حسن خمینی به بی احترامی به مقدسات اهل سنت

سیدحسن خمینی می‌گوید: از جمله قاعده‌های مکتب اهل بیت(ع) «وحدت امت اسلامی» است؛ تقید به اینکه ما یک ملت هستیم. بسیاری در امت اسلامی بوده اند که خواسته اند در همان روزگار اهل بیت(ع) و شیعه را از متن جامعه اسلامی دور کنند. یک حرکت هم نمی بینید که ائمه(ع) بر خلاف امت اسلامی حرکت کرده باشند؛ هر جا منافع امت اسلامی در میان بوده از حق خودشان کنار کشیده اند. رکن مکتب اهل بیت(ع) این است که نباید اسلام لطمه ببیند. ما بخشی از جامعه اسلامی هستیم و سایر مسلمانان برادران ما هستند، ما با هم همزیستی داریم و نه ما و نه آنها هیچ کدام غده سرطانی نیستیم. ما اندیشه خود را تبلیغ می کنیم، مطلبمان را می گوییم و حق بودنمان را بیان می کنیم، اما به هیچ عنوان ورود به عرصه ای نمی کنیم که خدای ناکرده کسانی که بیرون گود هستند از این اختلاف خوشحال شوند. همه علمای این را می گفتند، اما شجاعت رهبر معظم انقلاب بود که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند؛ یا تعبیری که آیت الله سیستانی دارند که می گویند، «نگویید سنی‎ها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند». دیگر بزرگان ما گفته اند به نماز آنها بروید و با آنها همراه و همدل شوید، چون منافع مشترک دارید.

به گزارش جماران؛ افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر چهارشنبه( نهم شهریور 1401) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

یادگار امام «شجاعت» را یکی از ارکان مکتب اهل بیت(ع) دانست و گفت: ائمه(ع) یک آموزه را به خوبی به ما یاد داده اند و آن این است که باید شجاع بود. از همین رو، آدم ترسو حق ندارد تابلو سیدالشهداء و علی و فاطمه و حسن(ع) را بردارد. شجاعت یعنی لحظه ای که به نتیجه رسیدیم مال، جان و آبرو را بتوانیم کنار بگذاریم؛ خواه نتیجه آن عاشورا باشد، خواه صلح نامه امام حسن(ع). شجاعت امام مجتبی(ع) کم از شجاعت سیدالشهدا(ع) ندارد؛ اگر این بزرگوار از جان گذشت، آن بزرگوار هم از آبرو گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بعد از پعد از ظهر چهارشنبه در افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع)، طی سخنانی ابتدا به حوادث کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: با مردم افغانستان به دلیل جنایاتی که در این کشور نسبت به عزاداران حسینی(ع) واقع شده ابراز همدردی می کنیم و از متصدیان این کشور می خواهیم که نسبت به جان، مال و امنیت شهروندانشان، به خصوص شیعیان که در ماه گذشته آماج تهدیدات بوده اند، حساسیت داشته باشند و با این جنایات، مماشات نکنند.

یادگار امام افزود: همچنین با سیل زدگان پاکستان، که این روزها درد و رنج بسیار زیادی را تحمل می کنند، ابراز همدردی می کنیم و از همه کسانی که می توانند به درد سنگینی که در مناطقی از این کشور اتفاق افتاده کمک برسانند، تقاضا کنیم که نسبت به این امر با حساسیت مواجه شوند.

همه با نگرانی به اتفاقات عراق نگاه می کنیم

وی ادامه داد: همچنین لازم است به حوادث عراق هم توجه کنیم و مردم این کشور را به صبوری و آرامش و امنیتی که خواسته همه شیعیان و مسلمانان است، گوشزد کنیم. همه با نگرانی به اتفاقات عراق نگاه می کنیم. البته الحمدلله التهابات تا حدودی فروکش کرده، ولی به هر حال پیروان اهل بیت(ع) در دنیا از چیزی که می تواند به صورت سخت و طاقت فرسا در این کشور واقع شود، بسیار نگران هستند. امیدواریم این اتفاق آن گونه که مورد رضای خدای سبحان و توجه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است به سرانجام برسد.

سید حسن خمینی سپس با اشاره به یک قطعه شعر عربی در رابطه با اهل بیت(ع) و شیعیان، گفت: اگر از ما سؤال کنند که «اصول مکتب تشیع چیست؟» می گوییم علاوه بر آنچه اصول دین است-که توحید و نبوت و معاد باشد- ما دو اصل را هم به عنوان ارکان مکتب تشیع در چهارچوب اعتقادات خودمان داریم؛ یکی «عدل» که البته آن را با معتزله شریک هستیم و دیگری، «امامت»؛ که به عنوان رکن رکین مکتب شیعه برای خودمان تصویر کرده ایم.

وی اظهار داشت: اگر از این سخن بگذریم، فکر می کنم می توان به پنج قاعده در حوزه رفتار مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد و آنها را به عنوان ارکان مکتب رفتاری اهل بیت(ع) مورد اشاره و دقت قرار بدهیم. البته هر کدام از اینها مخالفینی داشته اند و لذا ائمه(ع) در مقابل آنها به این بسیار توجه داده اند.

باید نسبت به شریعت، احکام و حلال و حرام خدا حساس باشیم

یادگار امام در تشریح این پنج قاعده افزود: اولین قاعده، «شریعت» است. در مقابل بسیاری از کسانی که اتفاقا بعضا نام برخی از اهل بیت(ع) را یدک می کشیدند، در مکتب این خاندان تأکید بسیار ویژه ای شده که باید به شریعت و رفتار متشرعانه پایبند بود. اباحی گری یا اینکه ما به گونه ای برخورد کنیم که بخشی از احکام را کنار بگذاریم، هیچ کدام جایی در مکتب اهل بیت(ع) ندارد. بالاترین عابدها در میان مسلمانان از ائمه(ع) ما بوده اند؛ به زین العابدین(ع) گفتند، چرا این قدر گریه می کنید؟! ایشان فرمودند، جدّم امیرالمؤمنین(ع) را ندیده اید!

تمام وجود امام بزرگوار ما پایبندی به حلال و حرام بود

وی با تأکید بر اینکه اولین رکن رکین مکتب اهل بیت(ع) این است که ما باید نسبت به شریعت، احکام و حلال و حرام خدا حساس باشیم، یادآور شد: تمام وجود امام بزرگوار ما پایبندی به حلال و حرام بود. ایشان شب ها یک ساعت پیش از نماز صبح بیدار می شد و اواخر عمرشان از شدت گریه، آن گونه که خانواده ایشان نقل می کنند، دستمال کاغذی کارساز نبود و حوله کنار دستشان می گذاشتند. امام در تمام مدتی که نجف بود، هر شب به زیارت مولی الموحدین(ع) می رفتند و در ایام دهه محرم صبح ها هم می رفتند و در همه این زیارت ها به صورت ایستاده بر بالای سر مبارک حضرت، زیارت امین الله می خواند.

سید حسن خمینی دومین رکن مهم رفتاری مکتب اهل بیت(ع) را «پایبندی به اخلاق» دانست و گفت: در روایات ما بسیار هست که ائمه(ع) وقتی با افراد مواجه می شوند، برای آنها استدلال می کنند. ما هرچه در این زمینه خودمان را مسلح تر کنیم، حسینی تر و علوی تر هستیم. از امام صادق(ع) نقل شده که با یکی از نزدیکان خود از جایی عبور می کردند و آن فرد به غلام خودش دشنام داد. راوی می گوید، اما تا پایان عمر با او سخن نگفت.

کدام رفتار ما به ائمه(ع) شبیه است؟!

یادگار امام تأکید کرد: کدام رفتار ما به ائمه(ع) شبیه است؟! بددهانی، بدزبانی و توهین؟! بددهان و بی اخلاق نباشید، تهمت نزنید، غیبت نکنید و دروغ نگویید. امام صادق(ع) به محمد بن مسلم می فرماید، «طوری باشید که وقتی کسی شما را دید بگوید اینها پیروان من هستند». به اخلاق پایبند باشیم تا هرکس ما را می بیند در شمایل و رفتار ما خوبی ببیند. آن وقت می گویند اینها گروهی هستند که خودشان را به علی(ع) منسوب می کنند و فخر علی(ع) و سیدالشهدا(ع) هستند.

امام حتی وقتی می خواهند مسئولین غربی را خطاب کنند، «خانم» تاچر و «آقای» ریگان می گویند

مؤدبانه حرف بزنید و امروز هم ثابت شده که اثر آن صد برابر بیشتر است

وی یادآور شد: در سخنرانی های امام بزرگوار ما، غالبا توهین، دشنام و حتی نقل قول بی دلیل نمی بینید؛ در اوج ستیز امام با شاه شما حرف بی منطق از ایشان نمی شنوید. بعضی ها آن وقت در مورد نطفه شاه شعار داده بودند و امام گفته بود این حرف ها غلط است.

یادگار امام تأکید کرد: مؤدبانه حرف بزنید و امروز هم ثابت شده که اثر آن صد برابر بیشتر است.

ائمه(ع) به ما یاد داده اند که باید شجاع بود
آدم ترسو حق ندارد تابلو سیدالشهداء و علی و فاطمه و حسن(ع) را بردارد
شجاعت یعنی لحظه ای که به نتیجه رسیدیم مال، جان و آبرو را بتوانیم کنار بگذاریم

سید حسن خمینی با بیان اینکه رکن سوم رفتاری در مکتب اهل بیت(ع) «شجاعت» است، اظهار داشت: ائمه(ع) یک آموزه را به خوبی به ما یاد داده اند و آن این است که باید شجاع بود. از همین رو، آدم ترسو حق ندارد تابلو سیدالشهداء و علی و فاطمه و حسن(ع) را بردارد.

وی ادامه داد: شجاعت یعنی لحظه ای که به نتیجه رسیدیم مال، جان و آبرو را بتوانیم کنار بگذاریم؛ خواه نتیجه آن عاشورا باشد، خواه صلح نامه امام حسن(ع). شجاعت امام مجتبی(ع) کم از شجاعت سیدالشهدا(ع) ندارد؛ اگر این بزرگوار از جان گذشت، آن بزرگوار هم از آبرو گذشت. شجاعت علی بن موسی الرضا(ع) کم از شجاعت قمر بنی هاشم(ع) ندارد؛ ایشان هنگامی که تشخیص داد باید وارد حکومت شود، وارد شد؛ حتی اگر بسیاری این حرکت را مذمت کردند.

وجه امتیاز امام بزرگوار ما از نظایرش «شجاعت» بود
شجاعت این است که اگر باید جنگ کنی بجنگی و اگر باید صلح کنی، صلح کنی

وی افزود: امام بزرگوار ما از این جهات الگوی سبک زندگی امروزین اهل بیت(ع) است؛ چون وجه امتیازش از نظایرش این است که شجاع بود. من سند این سخنم را بیان می کنم؛ از پدر همسرم نقل می کنم و ایشان از پدرش مرحوم آیت الله العظمی بجنوردی و ایشان از امام نقل می کنند که شب هنگام وقتی مرا دستگیر کردند که به تبعید ببرند، سوار ماشینم کردند؛ مدتی که رفتیم از جاده منحرف شدند و به سمت دریاچه نمک رفتند. احساس کردم همین جا می خواهند مرا را اعدام کنند؛ یک لحظه با خودم خلوت کردم و دیدم والله نمی ترسم.

یادگار امام تأکید کرد: شجاعت یعنی شما مرجع تقلید اول نجف باشید و پشت پا به همه چیز بزنید و به فرانسه بروید. در آن روزها معلوم نبود که بعدا چه می شود ولی امام می گوید، الآن وظیفه این است که برویم و می رویم. شجاعت این است که اگر باید جنگ کنی بجنگی و اگر باید صلح کنی، صلح کنی. این شجاعت هم ریشه در ایمان دارد. تعبیری در قرآن هست مبنی از اینکه از خدا بترسید و از غیر خدا نترسید. ممکن است بعضی ها از «همه چیز» بترسند و صرفا «یکی از آنها» خدا باشد.

ما بخشی از جامعه اسلامی هستیم و سایر مسلمانان برادران ما هستند
شجاعت رهبر معظم انقلاب بود که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند

وی اظهار داشت: چهارمین قاعده مکتب اهل بیت(ع) «وحدت امت اسلامی» است؛ تقید به اینکه ما یک ملت هستیم. بسیاری در امت اسلامی بوده اند که خواسته اند در همان روزگار اهل بیت(ع) و شیعه را از متن جامعه اسلامی دور کنند. یک حرکت هم نمی بینید که ائمه(ع) بر خلاف امت اسلامی حرکت کرده باشند؛ هر جا منافع امت اسلامی در میان بوده از حق خودشان کنار کشیده اند. رکن مکتب اهل بیت(ع) این است که نباید اسلام لطمه ببیند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه ما بخشی از جامعه اسلامی هستیم و سایر مسلمانان برادران ما هستند، گفت: ما با هم همزیستی داریم و نه ما و نه آنها هیچ کدام غده سرطانی نیستیم. ما اندیشه خود را تبلیغ می کنیم، مطلبمان را می گوییم و حق بودنمان را بیان می کنیم، اما به هیچ عنوان ورود به عرصه ای نمی کنیم که خدای ناکرده کسانی که بیرون گود هستند از این اختلاف خوشحال شوند. همه علمای این را می گفتند، اما شجاعت رهبر معظم انقلاب بود که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند؛ یا تعبیری که آیت الله سیستانی دارند که می گویند، «نگویید سنی‎ها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند». دیگر بزرگان ما گفته اند به نماز آنها بروید و با آنها همراه و همدل شوید، چون منافع مشترک دارید.

اهل بیت(ع) شیعه قدرتمند می خواهند
اگر واقعا دل ما می خواهد مکتب اهل بیت(ع) را ترویج کنیم باید به دانش زمانه خودمان مسلط شویم

وی با اشاره به اینکه پنجمین رکن مکتب اهل بیت(ع) «علم» است، گفت: اهل بیت(ع) شیعه قدرتمند می خواهند. البته عموم جامعه هم باید شور و نشاط و احساس را نگه دارند، ولی کار علما این است که باید در هر علمی زبردست شوند. اگر واقعا دل ما می خواهد مکتب اهل بیت(ع) را ترویج کنیم باید به دانش زمانه خودمان مسلط شویم. اگر عشق به نام علی(ع) داریم، بدانیم بقای این نام به این است که شیعیان دانشمندی باشیم.

یادگار امام تأکید کرد: امروز جهاد واجب برای ما، بیان دیگری است از آنچه رهبری تحت عنوان «جهاد تبیین» فرمودند؛ یعنی «جهاد علم» است. علم هم فقط علمِ هم لباسان ما نیست؛ این صرفا یک بخش علم است. البته علوم انسانی یک علم ریشه ای است و باید آن را فرا بگیریم، ولی طبیعتا هیچ کس نمی تواند همه کارها را انجام بدهد و هرکس بنا بر استعدادش یک طرف می رود. ما باید به عرصه تکنولوژی و فناوری های نوین هم وارد شویم. آیا نباید وقتی یک کشوری می خواهد مفاخره کند بگوید اسم این دانشمند ما علی و اسم مادرش فاطمه است؟! خود این بزرگترین تبلیغ است.

امروز «علم» قدرت اول جهان است
بچه شیعه ها باید دانشمندان تراز اول جهان باشند
این برای ما زشت است که لیست جایزه نوبل علمی را می آورند و دیگران در آن اول هستند

وی افزود: امروز «علم» قدرت اول جهان است و اگر سابقا قدرت به شمشیر بود، امروز به علم است. معرفت از راه و دریچه علم می آید. اگر می خواهیم امروز شیعیان خوبی باشیم باید دانش خودمان را بالا ببریم. اگر می خواهید مکتب زنده بماند، به علم و دانش قوی شوید و فرزندانتان را تشویق کنید که به دانش روز مجهز شوند. بچه شیعه ها باید دانشمندان تراز اول جهان باشند. این برای ما زشت است که لیست جایزه نوبل علمی را می آورند و دیگران در آن اول هستند. باید کاری کنیم دیگران لیست نوبل را هرچه نگاه می کنند بگویند این شیعه مرتضی علی(ع) است؛ شیعه بالاتر از این تبلیغ نمی خواهد.

آیت الله رمضانی: انقلاب اسلامی انفجار نور و یک معجزه بود

پیش از سخنان سید حسن خمینی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم گفت: یکی از مؤلفه های تمدن اسلامی «توسعه علم» است و روایات زیادی داریم که یکی از ویژگی های حکومت صاحب الزمان(عج) این است که اجزای علم مسلط می شود. جامعه ای که می خواهد رشد کند، قطعا بدون علم رشد نخواهد کرد. علم برای فرد و جامعه اقتدار می آورد و می تواند مدنیتی را فراهم کند.

آیت الله رضا رمضانی یادآور شد: از آیات و روایات برداشت می شود که برای رشد جامعه اسلامی توجه به علم یکی از ضروریات است. البته اولین و مهمترین شاخصه تمدن اسلامی ایمان به باورها است، اما در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه اول «اخلاق و علم» است. البته «عدالت ورزی» آمال و آرزوی همه انبیاء است و لذا باید هزینه آن را پرداخت و همه انبیاء برای تحقق عدالت هزینه داده اند.

وی با تأکید بر اینکه واقعا انقلاب اسلامی انفجار نور و یک معجزه بود، اظهار داشت: در عصر مدرنیته یا پست مدرنیسم بعضی ها می گفتند بعضی ها می گفتند اسلام حکومت ندارد و امام فرمود حکومت دارد؛ اسلام نسبت به دین و عرصه اجتماعی دین نگاه حداکثری می کند. بعضی ها هم می گفتند اگر داشته باشد، در این عصر ندارد و بحث تعارض علم و دین را مطرح می کردند و ایشان فرمودند عقل حکم می کند که دنبال دین برویم.

آیت الله رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهل بیت(ع) محور وحدت مسلمانان هستند و اگر ما بتوانیم اهل بیت(ع) را درست بشناسیم و بشناسانیم قطعا در جامعه عقلانیت حاکم می شود. من گمان می کنم نسبت به اهل بیت(ع) جفا کرده ایم و برخی شور را گرفته اند و شعور را رها کرده اند. اهل بیت(ع) در همه ابعاد امام بوده اند و امروز دنیا واقعا تشنه این معارف است.

وی در پایان اظهار داشت: امام خمینی(س) در این عصر ذخیره الله بود و واقعا ما را نجات داد، ادبیات جدیدی را در دنیا حاکم کرد و با دم مسیحایی خود روح دیگری به کالبد بی جان ما دمید و ما را احیا کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا