خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلید پیروزی اعتدال گرایان: کاندیداتوری همزمان روحانی و ناطق‌نوری

«فرید مدرسی» روزنامه نگار در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کلید پیروزی اعتدال گرایان: کاندیداتوری همزمان روحانی و ناطق‌نوری» نوشت:

هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری آتی نزدیک می‌شویم، بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود؛ چراکه آرایش سیاسی دهه ۶۰، ۷۰، ۸۰ و حتی نیمه اول ۹۰ از درون متلاشی شده و در نیمه دوم ۹۰ وارد دنیای متفاوت سیاست‌ورزی می‌شویم. فروپاشی‌ ایدئولوژی احزاب و گروه‌های سیاسی و انقلاب نسلی در حاکمیت، راه آینده سیاستمداران را نامشخص و انعطاف‌پذیر کرده است. اینگونه است که از دامان اصولگرایی، جریان احمدی‌نژاد متولد می‌شود که ناگاه چاقویی می‌شود، دسته‌اش را می‌برد یا جریان روحانی به عرصه می‌آید که همچون ناطق و لاریجانی و هاشمی همنوایی با چپ‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری آتی جبهه‌سازی‌هایی است که از دیروز روی برگرداندند و هر یک طریقی جدید را می‌جویند. جبهه‌هایی سه‌گانه که هر یک با پایگاه رای‌ای متفاوت و ناهم‌وزن به طی‌طریق مشغولند و نمی‌دانند در این برهوت سیاست چه تصمیمی صواب است و کدام، راه به کرسی قدرت دارد. اینگونه است که اکنون با سه مثلث در سه جریان روبرو هستیم:

۱- مثلث رئیسی – قالیباف – جلیلی،
۲- مثلث روحانی – ناطق‌نوری – خاتمی،
۳- مثلث احمدی‌نژاد – مشایی – بقایی.

اینها هر کدام به گونه‌ای مسیر رقابت سیاسی-انتخاباتی را می‌سازند تا قدرت را بیش از پیش، تحت سیطره نگاه خود در آورند.

مثلث احمدی‌نژاد – مشایی – بقایی بسیار متصلب، منسجم و البته ضعیف و بدون پشتوانه اجتماعی و سیاسی است. مثلث رئیسی – قالیباف – جلیلی هنوز شکل‌ نگرفته و به دلیل منافع مشترک، در حال قوام یافتن است، البته پشتوانه سیاسی آن قدرتمند و با نفوذ است. مثلث روحانی – ناطق‌نوری – خاتمی نیز اگرچه وحدت استراتژیک دارد و دورادور طراحی شده اما هر سه ضلع بی‌تفاوت از یکدیگرند و این نقطه ضعف آنان است. مثلث اخیر همچون دو مثلث پیشین که هر شش نفر امکان کاندیداتوری دارند، باید با یک کاندیدا بازی رقابت را شروع نکند و لااقل با دو کاندیدا در عرصه انتخابات وارد شود: روحانی و ناطق‌نوری. این شگرد کاملا همچون تردستی می‌ماند که در آستانه انتخابات و پس از تایید صلاحیت‌ها، همه به پیش می‌روند و در نقطه پایانی راه، از هر مثلث، یک ضلع برای رقابت با دو جبهه دیگر باقی می‌ماند؛ البته اگر از گذر تایید صلاحیت‌ها عبور کنند.

پس بهترین تصمیم از سوی جریان اعتدال‌گرایان (از اصولگرایانِ مدافع دولت تا اصلاح‌طلبان) بازی با دو کاندیداست؛ والا فشار سیاسی دو جبهه، به‌ویژه مثلث “رئیسی – قالیباف – جلیلی” آنچنان قوی و مداوم است که روحانی توان مقابله با آن را به سختی خواهد داشت و ریسک پیروزی را بسیار زیاد خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا