خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگو: روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و به صورت طبیعی باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم و تاکنون طرف‌های دیگر تلاش کردند این التزام را رعایت کنند. فارغ از اظهارنظر درباره گمانه زنی‌ها توسط افراد مختلف، ایران در رویکرد سازنده خودش برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار در حال تلاش است و در این مسیر گام برمی‌دارد و امیدواریم با رویکرد سازنده طرف‌های مقابل بتوانیم در آینده نزدیک به توافق پایداری دست یابیم.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه)‌ ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌ها در صورت حصول توافق گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های امضا کننده توافق برجام است. نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده و آخرین دور آن نیز در وین بوده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مذاکره کننده داده شده است. پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و متعاقبا پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر قابل توجهی باز از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

کنعانی افزود: ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسؤولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجددا به هماهنگ کننده منتقل و منعکس کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت آمریکا هست. ما در این زمینه برای این‌که کمک کنیم به پایان خوش این ماراتون و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل وفصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم مسؤولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم. چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد و همانند ایران سازنده عمل کرده و رو به جلو باشد، پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بوده و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه را فراهم کند در زمان بسیار کوتاه جمع بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد. لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده ایران است.

وی همچنین گفت: همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی و مخالف قوانین بین‌المللی است. ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران کذب است. حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعاها باطل است. تا زمانی دولت و ملت سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماس درباره بحران اروپا در زمینه تامین انرژی و درخواست آنها برای خرید انرژی از ایران نیز اظهار داشت: ایران به طور طبیعی به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهمترین کشورهای تامین کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشورهای مختلف دنیاست. ایران به صورت طبیعی مبتنی بر توانمندی و ظرفیت‌های خودش حتی در زیر سایه سخت‌ترین تحریم‌ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرد. گرچه این حضور به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه بوده ولی ایران با توانمندی‌های خودش در بازار بین المللی نفت و انرژی حضور خود را حفظ کرده و معاملات نفت با شرکای ایران در کشورهای مختلف ادامه دارد. در سایه بحران در اوکراین و مشکلات اروپا برای تامین انرژی مواجه است در صورت به نتیجه رسیددن مذاکرات و لغو تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تامین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا مشخصا به منابع مورد نیاز انرژی باشد و اروپا حتما به توانایی ها و ظرفیت های ایران در تامین انرژی مورد نیاز خودش نیاز دارد و امیدواریم توافق شکل بگیرد و در این زمینه ایران بتواند نقش موثرتری در تامین انرژی مورد نیاز کشورهای دنیا و اروپا داشته باشد. ایران در این ارتباط با محدودیتی مواجه نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برخورد پیش آمده بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران بیان کرد: ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارد. هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین المللی را با تهدید مواجه کند. ستاد کل نیروهای مسلح توضیح داد و اقدام تحریک آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران بوده است و ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرده و متعاقبا شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرده است. هرگونه ادعا را از سوی دولت آمریکا در مورد اقدام طرف ایرانی رد می‌کند و دولت آمریکا باید تلاش کند مسیرهای تردد بین‌المللی را در آب‌های بین المللی مورد تهدید قرار ندهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات برخی نمایندگان و افراد دیگر در خصوص مفاد توافق اظهار داشت: در این زمینه اظهارنظری نمی‌کنم. گمانه زنی‌هایی از سوی افراد و اشخاص مختلف درباره مفاد توافق انجام می‌شود. مسؤول مذاکرات آقای باقری است و دولت ایران را در مذاکرات رفع تحریم‌ها نمایندگی می‌‌کند. روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و به صورت طبیعی باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم و تاکنون طرف‌های دیگر تلاش کردند این التزام را رعایت کنند. فارغ از اظهارنظر درباره گمانه زنی‌ها توسط افراد مختلف، ایران در رویکرد سازنده خودش برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار در حال تلاش است و در این مسیر گام برمی‌دارد و امیدواریم با رویکرد سازنده طرف‌های مقابل بتوانیم در آینده نزدیک به توافق پایداری دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم. این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند پیشگیری کنیم. سازنده عمل کرده و حرکتمان رو به جلو بود. همین انتظار را داریم طرف مقابل سازنده عمل کند.

وی افزود: مهمترین بحث مورد نظر ما بحث تضمین‌هاست. اگر چارچوب تضمین محکم نباشد در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. در مرحله قبل هم شاهد این رخداد بودیم. ایران یکجانبه به توافق عمل کرد دولت آمریکا خارج شد و عمل نکرد و طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خسارات خروج آمریکا را جبران کنند. موضوع تضمین دو وجه دارد یک وجه آن تضمین لغو تحریم هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل بهره‌مند شود. بحث دیگر موضوع هسته ای است و دور کردن آژانس از رفتار و بازی های سیاسی است. اتهامات سیاسی در مناسبات ایران با آژانس باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود. بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در رفع مشکلات مرتبط با همکاری های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران با آژانس اظهار داشت: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده ایران با آژانس داشته بارها و بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده و بارها فعالیت‌ صلح آمیز ایران را مورد تأکید قرار دادند. اتهاماتی که متعاقبا مطرح شد عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته ای در منطقه است. و اساسا عضو نظام پادمانی نیز نیست.

به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: اتهاماتی که علیه ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود نمی‌تواند ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار بگیرد. مبنای تعامل ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آژانس انجام داده است. مرجع نظارت فعالیت‌های هسته ای ایران آژانس است و ما همواره ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با ایران تعامل کند. بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره این که اگر برجام احیا شود آیا شرکت های آمریکایی امکان حضور در ایران را خواهند داشت؟ اظهار داشت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست بلکه حل و فصل کنند بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته ای ایران با اهداف و انگیزه های سیاسی باز شده و تاکنن این پرونده مفتوح باقیمانده است. موضوع توافق برجام و مذاکراتی که غیرمستقیم از سوی مذاکره کننده اتحادیه اروپا و با واسه آن با آمریکا برقرار است صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعای هسته ای ایران است و ناظر بر ارتباطات دوجانبه ایران و آمریکا نخواهد بود.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا