خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی خبر «تحریم بورس ایران»

سیدحمیدرضا علوی، تحلیلگر بازار سرمایه در خبرآنلاین نوشت: دو تصمیم راهبردی دولت و نظام، یعنی عرضه «سهام شرکتهای بزرگ دولتی و سهام عدالت» باعث شد بازار بورس به مرکز ثقل اقتصاد ایران در سال ۹۹ تبدیل شود. به همین دلیل اکنون بخش عمده ای از بحث های اقتصادی در داخل و خارج به سمت وضع حال و آینده بورس ایران رفته است.

در این میان، پاره ای نقطه نظرات و دغدغه های منطقی از سوی برخی تحلیلگران با انگیزه تقویت نقش هدایتگری و نظارتی دولت و بازارگردان مطرح می شود بویژه در خصوص رشد غیرواقعی و حبابی برخی سهم ها هشدارهایی داده می شود

در کنار بحث و گفتگوی کارشناسان اقتصادی، بازار کسانی که اغلب از دریچه سیاسی به مقوله سرمایه و معیشت جامعه نگاه می کنند، نیز داغ شده است.
بی شک، دوران تازه ای در بورس ایران آغاز شده است و با عرضه سهام دولتی ها، سهام عدالت و اقبال میلیونی شهروندان، با بازاری کاملا نو مواجه هستیم. پوست اندازی و دگردیسی بازار را به راحتی می توان در حرکت پرشتاب شاخص مشاهده کرد.

شناخت ابعاد و ماهیت تحول جدید در بورس ایران یک ضرورت است. اما متاسفانه در آن سوی فضای پرهیجان بازار شاهد گمانه زنی سیاسی عجیب هستیم. در همین گمانه زنی ها است که عده ای شایعه «خطر سقوط بورس» یا احتمال «ترکیدن حباب قیمتی» را مطرح می کنند و اخیراً نیز مدعی شده اند که بورس بعد از این، سیبل اصلی حمله اقتصادی و تحریم ترامپ خواهد بود
این گمانه زنی سیاسی در باره سرنوشت بورس ابتدا از سوی برخی چهره های اپوزیسیون در رسانه های آنسوی آبها مطرح شد و متاسفانه ظرف روزهای اخیر توسط برخی از تریبونهای داخلی نیز تکرار شده است.

به طور مثال یکی از فعالان اپوزیسیون که همیشه از تصمیم ها و رویدادهای داخلی تصویر فاجعه آمیز ارائه می کند، این بار نیز مدعی شد که سازمان بورس در استانه تحریم قرار دارد و در صورت تحریم بورس، همه شرکتهای عضو اتوماتیک در معرض تحریم قرار میگیرند و بورس فرو می پاشد.

یا برخی دیگر از مخالفان سیاستهای دولت مدعی شدند که دولت روحانی با کشاندن میلیونها شهروند به بازار بورس، می خواهد سپر انسانی در برابر تحریم های احتمالی ترامپ بسازد. یعنی هزینه تحریم را بر طرف مقابل سنگین تر کند
اما در این بحث و ادعاها که به نظر می آید، عمدتاً با انگیزه ایجاد ترس و تردید میان سهامداران جدید الورود ارائه می شود، چند واقعیت مهم به عمد یا سهو نادیده گرفته می شود:

اول، بورس ایران اساساً هویت و مختصاتی متفاوت از بورسهای شناخته شده بین المللی دارد بنابه همین تفاوت ماهوی، کمترین تاثیر را از تحولات اقتصاد جهانی می پذیرد. به اتفاقات همین ایام کرونا نگاه کنید، بارها شوک تعطیلی کرونا باعث کاهش و سقوط ارزش سهام بازارهای نیویورک، لندن یا هنگ کنگ شد بی آنکه در بورس تهران اتفاق مهمی رخ دهد.

دوم، اغلب مبادلات مالی ایران با کشورهای دیگر هم اکنون تحت تحریم قرار دارد. بنابراین حتی در صورت اعلام تحریم جدید از سوی ترامپ، اتفاق خاصی رخ نخوهد داد.

تحلیلگران بازار سرمایه، برخلاف پیشگویان سیاسی، عرضه سهام بزرگ دولتی ها و حتی آمدن سهام عدالت به بورس را اتفاقی مثبت می بینند. زیرا خروجی و نتیجه این اتفاقات، در بلند مدت به توسعه و عمق یافتن بازار منجر می شود ضمن آن که مجوز بالاترین مقام نظام برای عرضه سهام عدالت، تضمینی مهم برای ایمنی بازار و آرامش خاطر سهامداران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا