خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالله نوری در دیدار با همسر تاجزاده: قرار نبود نتيجه‌‌ی انقلاب، انبوهی از مشكلات باشد

عبدالله نوری با حضور در منزل مصطفی تاجزاده با همسر و خانواده وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر گزارش کانال تلگرامی آقای نوری، در ابتدای این دیدار فخرالسادات محتشمی‌پور در باره‌ی وضعیت سلامتی و نیز موضوعات مرتبط با دستگیری و همچنین روند رسیدگی قضایی به پرونده مصطفی تاجزاده توضیحاتی داد.

عبدالله نوری در این دیدار گفت:

“باعث خوشنودی است كه فرصتی فراهم شد تا با خانواده‌‌ی آقای تاجزاده‌‌ی عزیز، شریف و متعهد دیداری داشته باشم. خدا‌وند به شما صبر لازم را عنایت کرده است که در برابر محدودیت‌ها و ناملایمات، استوار و پایدار بمانید”.

“از دلایل اصلی شکل‌گیری قيام مردم علیه حكومت پهلوی، نبود آزادی‌های سیاسی و استقرار حاکمیتِ یک نگاه و یک صدا و پاسخگو نبودن در پیشگاه ملت بود. در شعارهای معترضان به شاه و نظام پهلوی، موضوعات اقتصادی و معیشتی کمتر مطرح بود چنانكه شاخص‌های رشد و توسعه‌ی اقتصادی، افزايشی بود. اصل مشکل رژيم گذشته، استبداد و خودکامگی شاه و نبود آزادی‌های سیاسی و عدم آزادی بيان و نقد بود. سرکوب فعالان سیاسی و منتقدان شاه توسط ساواک مورد اعتراض مردم بود. نبودن رسانه‌های آزاد و مستقل که بتوانند شاه را به عنوان نفر اول، ساواک را به عنوان عامل سرکوب و عملکرد حکومت را آزاد و شفاف به نقد بکشند، مورد اعتراض مردم بود”.

“شخصیت‌های گوناگون دانشگاهی و روحانی و حتی برخی افراد نزديك به خاندان پهلوی از سر دلسوزی و خیرخواهی، تذکرها و هشدارهای مکرری به شاه و حكومت او می دادند و در مورد شرایط کشور به او انذار می دادند ولی او گوش شنوایی نداشت و انقلابی رخ داد که شاید در آن مقطع کمتر کسی با آن حجم و سرعت پیش‌بینی می‌کرد و زمانی شاه به فکر جبران افتاد که دیگر دیر شده بود”.

“چنانچه پس از ۴۳ سال از استقرار نظامی که قرار بود آزادی‌های سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی را گسترش دهد، چهره‌ها و فعالان سیاسی و مدنی و هنری و معلمان و کارگران و زنان و اصناف مختلف، به علت اظهار نظر، انتقاد و بیان عقاید و اندیشه‌های متفاوت که حتی می‌تواند بخش‌هایی از آنها نيز قابل نقد باشد، سال‌ها در زندان و حبس و حصر باشند و یا امکان برگزاری انتخابات آزاد با محدودیت‌های فراوان روبرو شود، پس چرا انقلاب ۵۷ شکل گرفت؟ من به سهم خود بار دیگر از مردم ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی و شرایط سخت اجتماعی و فرهنگی که مردم در آن گرفتار هستند، عذرخواهی می‌کنم چرا كه قرار نبود نتيجه‌‌ی انقلاب سال ۱۳۵۷ با گذشت ۴۳ سال، انبوهی از مشكلات ريز و درشتی باشد كه اكنون كشور و جامعه گرفتار آن شده‌اند”.

“با دستگیری تاجزاده‌ها کدام یک از مشکلات کشور حل می شود؟ فقر و تنگدستی؟ نا امنی هایی که هر روز گسترده تر می شود؟ مشکلات محیط زیست و بحران کم آبی؟ چالش ها و بحران های بین المللی؟ نا هنجاری‌های تکان‌دهنده و ده‌ها معضل کوچک و بزرگ که کشور با آن مواجه است، كدام يك بر طرف می‌شود؟ با توجه به شرایط پیچیده و مشکلات گوناگونی که کشور با آن روبرو است و به اعتقاد من علت اصلی آن نیز ناکارآمدی و سوء مدیریت و بی تدبیری و گسترش فساد است، آیا بهتر نیست حاکمیت به سمت درایت و عقلانیت پیش برود و در جهت مقابله با ناکارآمدی‌ها، سوء مدیریت‌ها، بی تدبیری‌ها و مفاسد گام بردارد و به سمت توسعه‌ی پایدار و همه جانبه‌‌ی کشور حرکت کند تا در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی در عرصه‌های مختلف، بیش از این فرصت ها از دست نرود؟ آیا بهتر نیست حاکمیت به جای اتلاف وقت برای دستگیری و جلوگیری از بیان نظرات و انتقادات تاجزاده و تاجزاده‌ها که در وفاداری آنها به ایران و اسلام جای شکی نیست، به دنبال کشف عوامل نفوذی وابسته به اسرائیل و غیر آن باشد که با اقدامات تخریبی و تروريستی خود حیثیت نظام حاكم را برده‌اند و مع‌الأسف هیچ سر نخی هم از این همه ترور و تخریب و سرقت اسناد و … پیدا نشده و یا اعلام نشده است؟”

“با توجه به یکدست شدن حاکمیت برخی تحلیل‌گران احتمال می دادند ارمغان این یکدستی تا حدودی باز شدن فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد و به بازداشت‌ها و سخت‌گیری‌ها پایان داده شود و اكنون که همه‌ی اركان قدرت در اختیار آقایان است شايد تلاش شود از تجربیات و افکار منتقدین برای بهبود وضع کشور و به دست خودشان استفاده شود و از این طریق فرصت همدلی با مردم و جامعه فراهم گردد، ولی افسوس که بگونه‌‌ی دیگری عمل می‌شود و چشم‌انداز روشنی از بهبود شرايط اقتصادی، معيشتی، فرهنگی و سياسی به دست نمی‌دهد”.

“پیشنهاد ما همچون همیشه به حاکمیت اين بوده و هست كه به حبس‌های سیاسی و عقیدتی و حصر بسیار طولانی عزیزان و بزرگواران جناب آقای میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای کروبی و به حبس آقای تاجزاده و دیگرانی که به علت بیان عقیده و یا انتقاد از حاکمیت در زندان هستند پایان دهد و با تنش‌زدایی در سیاست داخلی و خارجی، کشور را سریعتر در بستر توسعه و سازندگی و رفع مشکلات فراوان مردم قرار دهد”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای نوری این حرفها را زمان مرحوم امام نمیزد.
    نتیجه منطقی: مشکل ایشان با رهبری فعلی است نه استبداد و غیره.

    1
    4
  2. آی جیگرم ایشالله برای انقلاب اسلامی که باعث نگرانی اقای نوری هم شده است. البته بر همه ما واضح و مبرهن است که «گاو» حیوان مفیدیست. صحبتهای اقای نوری هم دقیقا مثل جمله قبلیست! تکرار واضحات و حقایقی تلخ که از دهانی شنیده شود، مایه تاسف و تالم میهن دوستان است. فقط چیزی که بعث حیرت میشود این کندی امثال اقای نوری در رسیدن به چنین تنایج بدیهی میباشد. اقای نوری دردت به سرم، چرا در دهه اول بعد از انقلاب که دست شما و دوستان هم بازتر بود به اهداف واقعی انقلاب فکر نکردید و اشاره که پیشکش؟ شما (ها) یا به فراموشی دچار شده اید و یا فکر میکنید مردم دچار این علت هستند. نه تصدقت. هنوز هستند کسانی که هم بالای شما (ها) را دیده اند و هم پایین تان را. چطور بود که در ان دهه سیاه صدور انقلاب و نابودی اسرائیل و مسلمان کردن و با حجاب کردن ملت «کافر» ایران برای شما در مقدم تر بود از رفع سانسور و دادن ازادی بیان و رفع شکنجه و زندان سیاسی و ……. انچه در شعارهای مردم در زمان انقلاب متبلور بود؟ نه اینکه خدای ناکرده بنده بخیل رسیدن دوباره شما به قدرت باشم و یا از اینکه امثال اقای تاجزاده در حبس و دیگرانی در حصر ناراحت نباشم. فقط چون شما بابت ان بالایی که در دهه اول بر سر ملت اوردید هیچگاه عذرخواهی نکردید، حتی صحبتهای ازادیخواهانه شما نیز به دل انسان نمیچسبد. چنان صحبت میکنند انگار …….

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا