خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وام بی تضمین بانک دی و کوتاهی دست سلطان شکر در تفحص از بنیاد شهید

امیر خجسته عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید طی گزارشی مطرح کرد از وام های بدون ضامن بانک دی و همچنین اختلاس های میلیاردی در شرکت های زیرمجموعه بنیاد شهید گفت. او از فعالیت سلطان شکر نیز پرده برداشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، امیر خجسته عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیادشهید امروز در جمع خبرنگاران در خصوص این تحقیق و تفحص گفت: یکی از مدیران تشکیلات مبلغ 7 میلیارد تومان اختلاس کرده بود که بر اساس هماهنگی با دستگاه های نظارتی این فرد دستگیر شد و این مبلغ هم به بیت المال برگشت.

وی افزود: هزینه حداقلی تحقیق و تفحص از بنیاد شهید 300 تا 400 میلیون شد و 45 نفر ظرف مدت سه سال فعالیت کردند تا صدها میلیارد تون در جریان این تحقیق و تفحص به بیت المال برگشت. اما هزینه این تحقیق و تفحص به اندازه مبلغی بود که تنها برای گرفتن اطلاعات از یک کارمند صرف می شد.

خجسته با اشاره به دستاورد دیگری در این تحقیق و تفحص گفت: کلاهبرداری صرافی بانک دی به دبی به مبلغ 433 میلیون درهم توسط شرکت فرخ ناز تجارت کیش انجام شد که 500 میلیارد تومان آن را به بیت المال برگرداندیم.

وی افزود: بانک دی با اسناد جعلی کار می کرد و اسناد قانونی نداشت. بر اساس پیگیری ما اساسنامه قانونی تعیین تکلیف شد و بانک مرکزی نظارت دقیق تری بر بانک دی پیدا کرد.

خجسته با اشاره به بازگشت هتل سپید کنار بندر انزلی گفت: ا ین هتل بالای 100 میلیارد تومان ارزش داشت که  با تلاش هیات تحقیق و تفحص به بنیاد شهید برگشت.

این عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: در این پرونده املاک با تبانی و کلاهبرداری از دست رفته بودند مانند ساختمان مرکزی بانک دی که ارزشی بالغ بر صدها میلیارد تومان داشت. ضمن اینکه اموال در اختیار شرکت های ساختمانی کوثر را نیز به بنیاد شهید برگرداندیم. این درحالیست که از شرکت های اقتصادی کوثر میلیاردها تومان به غارت رفته بود مانند 4 قرارداد معروف “تکلم و کابنده” که این ها هم به بنیاد شهید برگردانده شد.

خجسته ادامه داد که یکی دیگر از دستاوردها کوتاه شدن دست سلطان شکر در شرکت های اقتصادی بود.

وی افزود: سلطان شکر در شرکت سبحان کارهای عجیبی انجام داده بود که وضعیت او را تعیین تکلیف کردیم. که ریز این ماجرا را در گزارش های بعدی اعلام می کنیم.

خجسته گفت: افراد متخلف در شرکت هایی مانند تهران الکترونیک به دادگاه معرفی شدند و کلیه پرونده ها و قراردادها ضابطه مند شد و آنهایی که مشکل داشت را به دادگاه معرفی کردیم.

وی افزود: در بانک دی صدها میلیارد تومان از وام هایی که مشکوک الوصول بود و یا سوخت شده بود با فشار تحقیق و تفحص برگردانده شد. مشکل این وام ها نداشتن تضامین و عدم اعتبار سنجی بود که با فشار وجوه برگردانده شد.

این عضو هیات تحقیق و تفحص افزود: تبانی در خریدو فروش آهن قراضه ها از سوی مسئولین مربوطه با شرکت های شخصی با مبلغ هر کیلو 325 تومان خریداری می شد و به بانک دی با مبلغ 850 تومان می فروختند. که 280 میلیارد تومان با یک قرارداد جعلی از این طریق به جیب زده بودند. که این هم تعیین تکلیف شد و از حلقوم مفاسد اقتصادی آن را بیرون کشیدیم.

خجسته همچنین گفت: بانک دی ملکی را به مبلغ 47 میلیارد تومان قیمت گذاری کرده بود در حالیکه ارزش واقعی آن نزدیک 5 میلیارد تومان بود.

وی افزود: تمام پرونده تسهیلات را به دستور قاضی در بانک دی متوقف کردیم و این موضوع در دادگاه ها در حال بررسی است. بانک دی 8 هزار میلیارد بدون تضامین و با تبانی وام داده که سر رسید شده و 1800 میلیارد تومان مشکوک الوصول است که تلاش می کنیم آن را به بیت المال برگردانیم.

این عضو هیات تحقیق و تفحص گفت: شرکت توسعه دیدار ایرانیان بیش از 2 هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی در اختیار دارد که در سال 93 این شرکت اعلام ضرر می کند اما در سال 94  20 میلیارد تومان سود می کند. در حالیکه اگر این 2 هزار میلیارد تومان در بانک می ماند بیش از 400 میلیارد تومان سودبانکی به آن تعلق می گرفت.

خجسته تصریح کرد: مطالبی که عنوان گوشه ای از دستاوردهای هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بود این در حالیست که بسیاری از موارد را نمی توانیم مطرح کنیم ، بنده به همراه یکی دو نفر از دوستان هیات بصورت شبانه روزی درگیر این ماجرا بودیم اما سایر دوستان در این تحقیق و تفحص حاضر نشدند.

وی افزود: در طول پیگیری ها فشارها سنگین بود، نمایندگان را تطمیع و تهدید می کردند و در انتخابات مجلس دهم به شکل جدی در منطقه من حضور پیدا کردند که رای نیاورم این قوت نظام است که گزارش های اینگونه را مطرح می کنیم. در حالیکه کشورهای دیگر مانع قرائت این نوع گزارش ها می شوند.

وی با بیان اینکه مفاسد اقتصادی در کشور یک شبکه است گفت: بحث مفاسد اقتصادی مانند اژده های هشت سری است که از هرجا با آن مبارزه می کنیم. از جای دیگر بیرون می زند. آنها یک شبکه 50 تا 70 نفری هستند که به زودی تعیین تکلیف می شوند.

خجسته با اشاره به فشارهای مسئولین در این تحقیق و تفحص تصریح کرد: برخی مسئولین در جریان رسیدگی به این پرونده ورود پیدا می کردند تا آن را متوقف کنند اما شخصا به آنها تذکر دادم که اگر جلوگیری کنید در مجلس نام تان را می برم.

وی بر عدم سیاسی وجناحی کردن تحقیق و تفحص ها تاکید کرد و گفت: نباید در بحث تحقیق و تفحص ها اینگونه باشد که اگر از جناح ما بود سکوت کنیم و اگر از جناح مقابل بود به دنبال آن برویم. بنده در جریان این پرونده به بیت رهبری رفتم و پیشنهاد دادم که سیستم های اقتصادی و بانکی از بنیاد شهید جدا شوند و و مسئولان بنیاد شهید به کار خدماتی بپردازند.

وی افزود: 12 هزار ملک و سیستم اقتصادی در بنیاد شهید باید تعیین تکلیف شود تا عواید آن ها به خانواده های شهدا برسد.

خجسته با بیان اینکه در این 37 سال تمام تحقیق و تفحص ها بی نتیجه بوده است گفت: سیستم تحقیق و تفحص در مجلس فشل است به همین جهت به ریاست مجلس پیشنهاد دادم تا تشکیلات تحقیق و تفحص را تدوین کنیم و آن را برای بررسی به رئیس بدهیم.

وی ادامه داد که در این پرونده افرادی در شرف دستگیری هستند که فکر می کنم همین روزها این اتفاق بیفتد.

خجسته در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات زریبافان در این پرونده گفت: در بررسی هایی که داشتیم آقای زریبافان مشکل خاصی نداشتند و تنها سوء مدیرت ایشان غوغا کرده است.

وی در خصوص تخلفات معاون پارلمانی زریبافان اظهار داشت: ایشان هم در مواردی وجوهی را گرفتند که به دبی بروند و قرارداد ببندند که بی نتیجه مانده است و قراردادی که با وکلا بستند مورد بحث است.

خجسته همچنین به نقش شهرداری در این پرونده هم اشاره کرد و گفت: شهرداری در این پرونده زرنگی کرده و از بنیاد زیاد برده است. که سعی می کنیم بخصوص املاک را برگردانیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا