خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تحلیلگر جهان عرب: احتمال در فروپاشی است

رای الیوم نوشت: بیشتر قراینی که روزهای اخیر می توان رصد کرد، حاکی از آن است که احتمال امضای توافق هسته ای ایران و آمریکا از همیشه دورتر شده و این در حالی است که شدت تنش بین دو طرف به اوج خود رسیده است و گمان نمی رود که تماس تلفنی امروز نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن که هم زمان با سفر «دیوید بارنیا» رئیس موساد به واشنگتن صورت گرفت، پیرامون این توافق و فرصت های دستیابی به آن بوده باشد بلکه مرتبط با مرحله پس از فروپاشی این توافق بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در سخن سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به این موضوع نوشته است:

بیشتر قراینی که روزهای اخیر می توان رصد کرد، حاکی از آن است که احتمال امضای توافق هسته ای ایران و آمریکا از همیشه دورتر شده است. این در حالی است که شدت تنش بین دو طرف اوج گرفته است و گمان نمی رود که تماس تلفنی امروز یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن که هم زمان با سفر «دیوید بارنیا» رئیس موساد به واشنگتن صورت گرفت، پیرامون این توافق و فرصت های دستیابی به آن بوده باشد بلکه پیرامون مرحله پس از فروپاشی این توافق  بوده است.

تحرکاتی چند وجود دارد که چه بسا نظریه ای که در سطور سابق درباره آن صحبت کردیم را مستقیما تقویت کند:

اول: تهدیدهای قوی سردار سرلشکر غلامعلی رشید از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خطاب به رژیم اشغالگر اسرائیل است که در آنها به این رژیم و هر کشوری که با آن در هر گونه تجاوز علیه ایران همکاری کند، هشدار داد و گفت که بهای سنگینی متقبل خواهند شد.

دوم: مانورهای نظامی زمینی دو روزه ارتش ایران در استان اصفهان که بزرگترین مانور تاریخ خود است و در آن از تمامی سلاح ها اعم از موشک ها، تسلیحات الکترونیکی نظامی، پهپاد  و تانک و خودروهای زرهی استفاده شد.

سوم: اظهارات بی سابقه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در آنها گفت: «آژانس نمی تواند هیچ تضمینی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ارائه کند زیرا تهران به سوالات پیرامون سایت های سری هسته ای پاسخی نداده است».

چهارم: ادعای همین آژانس در گزارش سه ماهه خود مبنی بر اینکه ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد ایران بیش از هر زمان دیگری برای تولید بمب هسته ای نزدیک شده است و در حال حاضر از ۱۲.۵۰ کیلوگرم به ۵۵.۶۰ کیلوگرم رسیده است.

پنجم: مانورهای ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه در واکنش به مانورهای ارتش ایران و بازدید لاپید از پایگاه هوایی نواتیم و تاکیدش مبنی بر این موضوع است که«در تماس تلفنی با بایدن بر سر اعطای آزادی مطلق به اسرائیل برای انجام هرگونه اقدام مناسب جهت جلوگیری از تبدیل  شدن ایران به یک کشور هسته ای با او صحبت کرده است» .

ششم: قطع روابط آلبانی با ایران است که پس از بیانیه کاخ سفید صورت گرفت که در آن نسبت به اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای مجازات تهران در پی آنچه حمله سایببری بزرگ علیه نهادهای حیاتی آلبانی و تعطیلی خدمات عومی این کشورخواند،  تهدید کرده بود. گمانه زنی هایی وجود دارد که این حمله سایبری در پاسخ به میزبانی آلبانی از سه هزار عنصر مجاهدین خلق در بندری در نزدیک بندر اصلی آن یعنی بندر دوریس صورت گرفت.

هفتم: بیش از هشت حمله موشکی به پایگاه آمریکا در میدان نفت و گاز العمر سوریه واقع در شرق دیرالزور در آگوست گذشته و همچنین پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، اردن و عراق است که آمریکا، عناصر عراقی تحت حمایت ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرد.

هشتم: تشدید شدت حملات اسرائیل به فرودگاههای دمشق و حلب  در روزهای گذشته تحت بهانه حمایت های تسلیحاتی ایران از ارتش سوریه است.

همه این رخدادهای موثق را روایت می کنیم تا به این نتیجه برسیم که مرحله تنش پس از شکست دستیابی به توافق هسته ای بین آمریکا و ایران آغاز شده است و منطقه منتظر جرقه ای چه بسا برای شعله ور شدن یک جنگ منطقه ای باشد که همه طرف ها برای اجتناب از آن تلاش می کنند.

ایران برنده بازی وقت کشی است و به جایی رسیده است که بسیاری را وادار کرده است که با قطعیت بگویند بمب هسته ای دارد.

ماه سپتامبر جاری چه بسا داغ ترین و غافلگیرترین و ناخوشایندترین ماه برای واشنگتن و اسرائیل و متحدانش باشد و خدا داناتر است.

«یادداشت نوشته شده بیانگر نظر نویسنده است و لزوما دیدگاه شفقنا نیست»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌منظورش‌اینست‌که‌جنگ‌خواهد‌
    شد‌.اما‌اورپا‌‌به‌دلیل‌‌حمله‌روسیه‌به‌
    اوکراین‌‌باکمبود‌شدید‌سوخت‌مواجه
    است‌امریکا‌‌اگر‌هم‌تصمیم‌به‌جنگ‌بگیرد
    ‌فعلا‌اورپا‌اورا‌ممانعت‌میکنداما‌به‌علت
    اعطلا‌عات‌محدود‌امثال‌من‌نمیتواند
    درست‌ونزدیک‌به‌واقع‌پیش‌بینی‌کند
    شاید‌روسیه‌و‌…بدش‌نیاید‌ایران
    درگیر‌جنگ‌شودومنطقه‌نفتی‌خلیج
    فارش‌به‌آتش‌کشیده‌شود‌و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا