خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدال ساترا و آپارات!

چند خبر از ماجرای جدال ساترا و آپارات درباره‌ی سرویس آپارات‌گیم که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشرشده را در ادامه می‌خوانید:

دیجیاتو: ««محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده (مالک آپارات) در پی حواشی و هجمه‌های وارد شده به سرویس آپارات گیم طی دو ماه گذشته، با انتشار یک ویدیو به ارائه توضیحاتی درباره این سرویس پرداخت و گفت:

«حدود دو ماه قبل، رئیس سازمان صدا و سیما در دانشگاه صنعتی شریف به حوزه گیم استریمینگ و آپارات گیم پرداخت و فضای آن را پر از محتواهای مستهجن و شیطان پرستی اعلام کرد. در پی آن، میزگردهایی در سازمان صدا و سیما برگزار شد و روزنامه‌ها این موضوع را تیتر کردند و همچنین به تمجید سرویس‌های مشابه، مثل توییچ پرداختند. در مکالمه‌ای هم که چند روز پیش، با مجموعه ساترا داشتم اعلام کردند که طی نامه‌هایی از سمت برخی نهادها، موظف به نظارت دقیق و درست بر این فضا شده‌اند.»

او با اشاره به تجربه فعالیت 19 ساله در اکوسیستم دیجیتال کشور اظهار داشت دیگر تمایلی به صرف انرژی برای توضیح و جنگ رسانه‌ای نداشته و می‌خواهند نوع مواجهه‌شان را با این چالش تغییر دهند: «این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. می‌توانند روی تلوبیون، سرویس استریمینگ راه اندازی کنند. علی‌رغم ‌میل باطنی و‌ در نهایت تاسف و ناراحتی، آپارات گیم از روز جمعه 18 شهریور برای همیشه خاموش می‌شود.»

شکوری مقدم با تاکید بر اینکه «اگر اینجا درک درستی از این پدیده‌ها وجود ندارد، تقصیر ما نیست» اعلام کرد زمین بازی‌شان را عوض کرده و سرویس آپارات گیم تا انتهای سال میلادی جاری یک ماژول از یک پورتال گیم عربی خواهد شد: «برند جدایی نخواهد داشت اما همچنان به توسعه‌اش ادامه خواهد داد. ما از مهاجرت کاربران و نخبگان به مهاجرت خدمات و سرویس‌ها و شرکت‌ها رسیده‌ایم و این جای تاسف دارد.»

او این اتفاق یک پدیده تاریخی تکرای خواند که از موضوع وبلاگ و شبکه اجتماعی گرفته تا پیام‌رسان، تماس تصویری، اشتراک ویدئو، سینمای خانگی و اکنون حوزه گیم استریمینگ همه را به چالش انداخته‌اند. به اعتقاد مدیرعامل صبا ایده، دلیل اصلی این موضوع این است که رگولاتور‌ها، تنظیم گران یا مسئولین این حوزه، با چیستی و چگونگی پدیده‌های جدید آشنا نیستند و به دور از تخصص و آگاهی تصمیم می‌گیرند:

«صدا و سیما، ساترا و وزرات ارشاد در حال حاضر مسئولان این حوزه هستند که به اندازه کافی در سازمان‌های خودشان مسئله دارند. پرداختن به این پدیده‌های جدید، نیاز به افراد آگاه‌تری دارد که ممکن است در بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای یا شورای عالی فضای مجازی باشند.»

شکوری مقدم مسئولیت چنین تصمیماتی را مستقیما بر عهده کسانی دانست که بدون آگاهی و تخصص وارد حوزه‌ای می‌شوند و قبل از شناخت، تصمیم می‌گیرند و از بخش خصوصی برای مشورت و راهنمایی، بهره نمی‌برند.

گفتنی است آپارات گیم از سال 1396 آغاز به کار کرد و در یکسال گذشته، 71 هزار گیم استریمر منحصر به فرد داشته‌ است که برای نزدیک به 2.4 میلیون مخاطب این حوزه، محتوای آنلاین تولید کرده‌ است. مدیرعامل آپارات به کاربرانش اطمینان داد که محتویات این سرویس را در کانال‌های کاربران حفظ خواهد شد و تمامی پرداخت‌های کاربران بابت اشتراک و روبی، تا آخر شهریور ماه به طور دقیق بازپرداخت خواهد شد».

خبرگزاری فارس: «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر (ساترا) در پاسخ به ابهامات و سوالات ایجاد شده توسط مجموعه صبا ایده(ویدیوی ضبط شده از سوی محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل صبا ایده؛ مالک آپارات) در روز سه‌شنبه، مورخ ۱۶ شهریورماه و با توجه به اینکه انتشار ویدیوی یاد شده سوالاتی را برای برخی از علاقه‌مندان حوزه استریم بازی‌های رایانه‌ای ایجاد کرده است، موارد زیر را برای تنویر افکار عمومی اعلام می‌دارد:

۱. سرویس بازی آپارات به دلیل پخش زنده بازی‌های دیجیتال(گیم استریم) و با توجه به تصریح قانون مبنی بر انحصار پخش زنده توسط سازمان صدا و سیما، اصولاً بدون اخذ مجوز از ساترا تشکیل شده است. اما با این‌حال، ساترا به احترام کاربران زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال که بدون اطلاع از غیر قانونی بودن این سرویس پخش زنده، عضو آن شده‌اند، هزینه کرده‌اند و در این زمینه فعال هستند، نه تنها برای تعطیلی این سرویس، به آپارات نامه‌ای ابلاغ نکرده است بلکه به‌منظور پایداری آن بارها تذکرات سودمندی برای سالم‌سازی محیط مذکور و رعایت استانداردهای محتوایی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نظام اسرا(نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای)، ارائه کرده است.

۲. اینکه یک بخش خصوصی به هر دلیلی بعد از جذب تعدادی از کاربران، بدون توجه به تمایل کاربران و حقوق ایشان، تصمیم بگیرد زمین بازی خود را عوض کند، نشان‌دهنده عدم مسئولیت‌پذیری و پایبند نبودن به اخلاق حرفه‌ای است که این امر، به هیچ‌وجه مورد قبول ساترا به‌عنوان حامی حقوق کاربران نیست.

۳. انتظار این است که شرکتی با ادعای دانش‌بنیان بودن بتواند سالم‌سازی محتوای زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال را در کنار ایجاد نشاط اجتماعی، حفظ امنیت روانی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده و به صورت پایدار برای ساماندهی و سالم‌سازی کسب و کار خود تدبیر کند.

۴. ساترا بر اجرای تکالیف قانونی خود در چهارچوب مقررات و آیین‌نامه‌های محتوایی ابلاغی تاکید دارد و توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن (به‌عنوان یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی) را یکی از ماموریت‌های اصلی خود می‌داند و از این رو با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر نهادهای مرتبط از پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال حمایت خواهد کرد».

دیجیاتو: «وزیر ارتباطات در واکنش به تعطیلی آپارات گیم، اعلام کرد ماجرای پیش آمده را پیگیری خواهد کرد. این وعده درحالی مطرح می‌شود که رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن ابزار تاسف از اقدام مدیران آپارات، آن را در راستای ایجاد فشار بر سیستم‌های نظارتی دانست.

چند روز پیش، شکوری مقدم با انتقاد از هجمه‌های صدا و سیما و رگولاتوری غلط، اعلام کرد سرویس «آپارات گیم» از جمعه 18 شهریور ماه برای همیشه تعطیل و جزوی از یک پورتال گیم عربی خواهد شد. موضوعی که با واکنش‌های بسیاری از سوی گیمرها و اکوسیستم استارتاپی کشور همراه شد.

در همین راستا «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در پاسخ به درخواست کاربران برای ورود به مشکل آپارات گیم، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، گفت: «در حال پیگیری موضوع هستم تا ان شاءالله مساله حل شود.»

مدیرعامل آپارات در ویدئویی که از تعطیلی سرویس آپارات گیم خبر داد، اظهار داشت پرداختن به پدیده‌های جدید، نیاز به افراد آگاه‌تری دارد که ممکن است در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا شورای عالی فضای مجازی باشند.

در حالی که به نظر شکوری مقدم، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رگولاتور معقول‌تری برای این حوزه است اما حتی رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تعطیلی آپارات گیم را با هدف ایجاد هزینه برای کاربران و فشار به سیستم‌های نظارتی دانسته است. او در مصاحبه رسانه‌ای اخیر خود درباره تعطیلی آپارات گیم گفته است:

«اینکه چطور ممکن است، شرکتی که خود را دانش بنیان می‌داند از اصلاح وضع موجود با استفاده از هوش مصنوعی برای حذف صحنه‌های خشونت، برهنگی و کلمات رکیک ناتوان باشد و فقط مسیر تعطیلی را به جای اصلاح برگزیند، سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان فضای مجازی را به خود مشغول ساخته است.»

«مهدی صرامی» با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ناظر و حامی بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال در کشور است، اظهار داشت رصد فضای زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای بیانگر آن است که برخی استارتاپ‌ها در کشور با طراحی مدل اقتصادی مطلوب بر بستر ابری (کلاد گیمینگ) و عرضه بازی‌های مفید و دارای رده بندی سنی نظام «اسرا» در حال ارایه سرویس استریم به بازیکنان هستند و مورد حمایت قرار دارند‌».

ایلنا: «آپارات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی اطلاعیه اخیر مرکز ملی فضای مجازی و اصرار این مرکز در خصوص به تعویق انداختن تصمیم تعطیلی سرویس آپارات گیم تا زمان حصول نتیجه و رسیدگی به اختلاف تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، این سرویس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آپارات گیم به دلیل اتهام‌های غیرحرفه‌ای رسانه‌ای ناشی از رویکرد سنتی، ابهام در نهاد رگولاتوری و عدم درک صحیح از پدیده‌های نوظهور، تصمیم به تعطیلی این سرویس گرفته بود؛ اما در صورت اصلاح و به روز رسانی قوانین تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، همچنان قادر به ادامه فعالیت خواهد بود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا