خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه زیباکلام به وزیر دفاع | چه کسی پاسخگوی استفاده روسیه از نوژه است؟

صادق زیباکلام در یادداشت امروز خود خطاب به وزیر دفاع سردار حسین دهقان، به اصل پاسخگو بودن در برابر مجلس و استفاده بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه نوژه در همدان پرداخت.

به گزارش انصاف نیوز ، متن نامه ی امروز زیباکلام به نقل از کانال تلگرامی او در پی می آید:

همان‌گونه که مستحضرند خبر استفاده از بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه نوژه در همدان به‌سرعت در صدر اخبار منطقه قرار گرفت. آنچه اسباب این شگفتی شد فقدان هرگونه پیش‌زمینه قبلی و سکوت مسئولین در قبال این خبر بود. قصد بنده از نوشتن این نامه به محضرتان به‌هیچ‌روی ورود به چندوچون آن نیست. هدفم بیشتر پرداختن به اظهارنظرتان در پاسخ به برخی از نمایندگان محترم مجلس می‌باشد که در مقام پرسش از چندوچون این موضوع برآمده بودند. حضرت‌عالی فرمودید که «تصمیم نظام بوده و ارتباطی به مجلس پیدا نمی‌کند».

پاسختان دو ایراد اساسی پیدا می‌کند. نخست آنکه «نظام» یک مقوله مجرد و انتزاعی نیست که پیرامون مسائل مهم مملکتی تصمیم‌گیری نماید. نظام یعنی ارکان، نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف مدیریتی، تصمیم‌گیری و اجرایی کشور که نقش، وظیفه و جایگاه هرکدام در قانون اساسی تعریف و تعیین‌شده است. به‌عبارت‌دیگر، «نظام» یعنی قوه مجریه، مقننه، قضاییه، مجمع تشخیص و… که شرح وظایف، حدود اختیارات و مسئولیت‌های هرکدام در قانون اساسی تعریف ‌شده.

اشکال دوم پاسختان بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر است. در هر نظام مبتنی بر مردم‌سالاری، ازجمله نظام خودمان، قدرت، اختیارات و مسئولیت هر دستگاهی، همواره و در کنارش ضرورت پاسخگو بودن آن دستگاه و اینکه به کدام نهاد و مرجع می‌بایستی پاسخگو باشد هم تعریف‌شده. قدرت و اختیارات بدون پاسخگویی تعریف نمی‌شود. واضح هم هست که چرا فلسفه و ضرورت «پاسخگویی» اساس و بنیان مردم‌سالاری را تشکیل می‌دهد. چون همواره این احتمال وجود دارد که تصمیم یا سیاست اتخاذشده درست نبوده باشد. وظیفه این داوری و حصول اطمینان از اینکه تصمیمات و سیاست‌های اتخاذشده توسط ارکان مختلف قدرت، مسئولین و دستگاه‌های اجرایی جدای از آنکه منطبق بر قوانین بوده‌اند، درعین‌حال هم تصمیمات پخته و به نفع مردم و کشورمی باشند، بر عهده مجلس گذارده شده که تشکیل از جمعی از نخبگان و عقلای کشور که به انتخاب مردم انتخاب‌شده‌اند. در نظام خودمان هم جایگاه مجلس بسیار مهم تعریف‌شده که حق دارد «در کلیه امور کشور تحقیق و تفحص نماید». ازجمله بررسی پرواز بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه نوژه همدان.

اگر زبانم لال و خدای‌ناکرده بعدها معلوم شود که این تصمیم خیلی به نفع مصالح و منافع ملی کشور نبوده است، به نظر جنابعالی کدام نهاد و دستگاه می‌بایستی از بابت آن به نمایندگان مردم پاسخگو باشند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اين زيباکلام هم يه جورائي مخش تاب داره ها! پاسخ چيه، پاسخگوئي کدومه!؟ جفتش رو هم کيلوئي چند؟ تا اونجا که من يادمه پاسخ، اون چيزي بود که دانش آموز توي کلاس در برابر سئوال معلمش ميگفت، پاسخگوئي هم در واقع يه برگه اي بود که توش نوشته بود (برگه پاسخگوئي) و سر جلسه امتحانات ميدادند به دانش آموزان که اون (پاسخ) سئوالات امتحاني رو بنويسه توش. همين!

  2. درود جناب موسويان، منهم با اينكه در دانشگاه تهران درس خوندم و براى اساتيد اين دانشگاه / منجمله دكتر زيبا كلام / احترام زيادى قائلم ، در اين مورد بخصوص با شما هم عقيده ام، اليته نه با ادبيات جنابعالى ! بگذريم، اين استاد عزيز متاسفانه در هر دو مورد اشتباه كرده اند، هم در مورد چيستى نظام، كه من معتقدم هر كسى و با هر درجه سوادى بخوبى ميدونه منظور از نظام چيه ؟ و تعاريفى كه ايشون ارائه كرده بيشتر تمنيات قلبى و آرزوهاى برآورده نشده ايشون رو در بر ميگيره ! و همچنين در باره مقوله پاسخگوئى، كه بقول شما پاسخگوئى كيلو چنده آقاى دكتر ؟ تو رو خدا ما را به مرز وهميات و تخيلات نبريد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا