خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روایت‌های جذاب بی‌بی‌سی» از ملکه بریتانیا

خبرگزاری اصولگرای فارس در یادداشتی با عنوان «از ملکه تا چارلز؛ با روایت‌های جذاب بی‌بی‌سی» به قلم سیدمهدی سیدی نوشت:

حالا می‌شود با قاطعیت ادعا کرد ما دنیا را از دریچه رسانه‌ها می‌فهمیم. انگار دنیای ما بیشتر از آنکه حاصل مشاهدات مستقیم و تجربیات بی‌واسطه باشد، حاصل روایت‌های ریز و درشتی است که مالکان رسانه برای ما می‌سازند.

اینکه می‌گوییم در دنیای مجازی‌شده، مهم‌تر از واقعیت‌ها، روایت رسانه‌ها از آن است حرف گزافه‌ای نیست؛ و حالا این گزاره تهدیدکننده، یکبار دیگر در ماجرای فوت ملکه انگلستان نمایان شد. از خیل عظیم رسانه‌های بیگانه، هنوز که هنوز است «بی‌بی‌سی» در صدر روایتگران حرفه‌ای و جریان‌ساز قرار دارد که با انواع ترفندها و سناریوسازی‌های روانشناسانه سعی می‌کند در هر پدیده‌ای روایت خود را بر افکار عمومی مسلط کند. مرور عملکرد این رسانه کهنه‌کار در برخورد با سوژه‌های مشابه داخلی و خارجی، می‌تواند فهم بهتری از روایت‌سازی‌های غرض‌ورزانه و استعمارگرانه او ارائه کند.

حالا بیایید در ادامه به چند نمونه از روش‌های روایت‌گری‌ بی‌بی‌سی در پوشش‌دهی فوت ملکه دقت کنیم تا بیشتر به جنگ روایت‌ها باور پیدا کنیم؛ خرده روایت‌هایی که در ساخت ابر روایتی با نیت توجیه سلطنت انگلیسی، مخابره می‌شود. فقط لطفا همزمان که سطور زیر را می‌خوانید سوژه‌های مشابه داخلی و نوع پوشش‌دهی آن در رسانه‌های خارجی را به یاد بیاورید:
(مطالب، عینا و بدون دخل و تصرف از بی‌بی‌سی نقل شده است)

نحوه برخورد با کهولت سن پادشاه جدید:

  • دوره کارآموزی پادشاه جدید بریتانیا که ۷۰ سال به طول انجامید او را به کارآموخته‌ترین و سالمندترین پادشاه تازه به تخت نشسته در تاریخ کشورش تبدیل کرده است. روایت حزن‌انگیز خانواده از مرگ مادربزرگ (بخوانید: ملکه):
  • شاهزاده ویلیام: «می‌دانستم که این روز فراخواهد رسید»
    شاهزاده ویلیام، ولیعهد بریتانیا در بیانیه کوتاهی که در اینستاگرام منتشر کرد، گفته است در حالی که جهان یک رهبر را از دست داده، «اما من یک مادربزرگ را از دست دادم.» او با اشاره به درگذشت ملکه الیزابت دوم گفت: «می‌دانستم که این روز فرا می‌رسد. اما مدتی طول می‌کشد تا واقعیت زندگی بدون مادربزرگ کاملا واقعی شود.» نوع برخورد با تشییع جنازه ملکه:
  • تابوت ملکه الیزابت دوم در حال حاضر در ادینبورگ پایتخت اسکاتلند است، جایی که مردم این فرصت را خواهند داشت تا به او ادای احترام کنند و تابوت را از نزدیک ببینند.
  • تابوت ملکه ۲۴ ساعت برای ادای احترام عموم در این کلیسا (کلیسای جامع سنت جایلز) باقی می‌ماند.

روایت احترام‌آمیز از ابراز همدردی شهروندان نسبت به تابوت ملکه:

  • چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و اعضای خانواده سلطنتی این کشور در مراسم انتقال تابوت ملکه به کلیسای جامع «سنت جایلز» حضور یافته‌اند؛ در مسیر پرازدحام مراسم تشییع، بسیاری از شهروندان اسکاتلندی و افرادی که از سایر نقاط خود را به آنجا رسانده‌اند به ملکه الیزابت ادای احترام می‌کنند.
  • در مسیر انتقال تابوت بسیاری از ساکنان روستاها و شهرها برای ادای احترام و تماشای کاروان حامل تابوت ملکه بریتانیا در خیابان‌ها جمع شده بودند.

زمینه‌سازی اقناعی برای اعلام تعطیلی عمومی در روز تشییع:

  • بریتانیا روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر را برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم تعطیل رسمی خواهد بود.
  • این تعطیلی به افتخار طولانی‌ترین دوره پادشاهی در بریتانیا صبح امروز توسط پادشاه چارلز سوم تایید شد و نشان‌دهنده آخرین مرحله عزای ملی است.

نمایش خوشایند از پایان یک رویداد خسته‌کننده:

  • در کلیسای جامع، مراسم سپاسگزاری از ملکه الیزابت و نیایش با حضور لیز تراس نخست‌وزیر بریتانیا و نیکلا استورجن وزیر اول اسکاتلند برگزار شد. این مراسم با سرود ملی به پایان رسید و خانواده سلطنتی کلیسا را ترک کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا