خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در عراق چه خبر است؟

ایسنا به نقل از العربی الجدید نوشت: «برخی منابع سیاسی آگاه در بغداد امروز (سه‌شنبه) فاش کردند، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با وجود فضای مثبتی که در چند ساعت اخیر حاکم بوده، بحث و مذاکرات داخلی را برای جایگزینی محمد شیاع السودانی، کاندیدای فعلی تشکیل کابینه آغاز کرده است.

در همین راستا، دو منبع سیاسی در بغداد به العربی الجدید گفتند: ائتلاف چارچوب هماهنگی بررسی جایگزین السودانی برای تشکیل کابینه جدید را آغاز کرده است چرا که مقتدی صدر با السودانی مخالف است و اصرار بر او ممکن است مخالفت با خواست جریان صدر تلقی شود به ویژه که صدر پیش از این نیز صراحتا مخالفت خود را با السودانی اعلام کرده بود.

یکی از این دو منبع در گفتگویی تلفنی با العربی الجدید اظهار کرد: ازسرگیری فعالیت‌های پارلمان به زودی پس از اتمام مراسم زیارت اربعین انجام خواهد شد، هفته آینده این مساله روشن خواهد شد اما این ماه پارلمان جلساتی خواهد داشت.

این منبع تاکید کرد: مخالفت با السودانی تنها از طرف جریان صدر نیست بلکه گروه‌های سیاسی اهل تسنن و کُرد نیز با او مخالف بوده و مخالفت‌هایی نیز از داخل خود چارچوب هماهنگی با او وجود دارد و برخی دوست ندارند که او در رأس کابینه آتی قرار بگیرد چرا که به نوری مالکی، نخست وزیر پیشین وابسته است.

منبع دیگر نیز در گفتگو با العربی الجدید فاش کرد، اسامی جدیدی از جمله حیدر العبادی، عدنان الزرفی، استاندار سابق نجف، اسعد العیدانی، استاندار فعلی بصره و چند اسم دیگر که به جای السودانی مطرح هستند، برخی از این اسامی به عنوان گزینه‌ای میانی و غیر وابسته به هیچ یک از طرف‌های بحران مطرح هستند و نیز یک گروه خواهان ابقای مصطفی الکاظمی در کابینه برای یک سال دیگر است، درباره همه اینها در جلسات این هفته گروه‌های چارچوب هماهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

منبع یاد شده درباره موضعگیری جریان صدر نیز گفت: جریان صدر به مخالفت با هر گونه گفتگو با هر یک از طرف‌ها ادامه می‌دهد و این مساله نگرانی‌ها از احتمال بی‌ثباتی هر توافقی را افزایش می‌دهد.

صبحی المندلاوی، عضو حزب دموکرات کردستان نیز امروز در گفتگو با خبرنگاران فاش کرد: تعدادی از رهبران گروه‌های سیاسی قصد دارند هیئتی را تشکیل دهند تا طی روزهای آینده در نجف با مقتدی صدر دیدار کند.

المندلاوی با تاکید بر اینکه چارچوب هماهنگی باید در مساله انتخاب نخست وزیر آسان بگیرد، گفت: به زودی هیئتی از رهبران سیاسی برجسته عراق شامل محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح برای دیدار با صدر و رسیدن به درک مشترک به الحنانه (مقر صدر) خواهد رفت.

این عضو حزب دموکرات کردستان عراق در ادامه گفت: کابینه عراق یک کابینه موقت است که نمی‌تواند بر انتخابات نظارت داشته باشد و باید کابینه‌ای با اختیارات گسترده تشکیل شود.

از سوی دیگر، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق موضعگیری اخیر ائتلاف حاکمیت، بزرگترین تشکل سیاسی اهل تسنن عراق و حزب دموکرات کردستان، حزب حاکم در این اقلیم در نشست روز یکشنبه در اربیل در رابطه با لزوم تشکیل کابینه‌ای با اختیارات کامل و تعیین تاریخی برای برگزاری انتخابات جدید را ستود.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای از موضعگیری ملی و مبتنی بر قانون اساسی ائتلاف حاکمیت و حزب دموکرات کردستان که بر تعهد خود به قانون اساسی در برگزاری انتخابات زودهنگام پس از ایجاد شرایط مناسب برای آن و نیز تحت نظارت دولتی با اختیارات کامل و ازسرگیری فعالیت‌های نهادهای قانون اساسی تاکید کرده بودند، تقدیر کرد.

چارچوب هماهنگی در ادامه بیانیه خود بر استمرار گفتگویش با تمامی طرف‌ها جهت اجرای بندهای قانون اساسی و ازسرگیری فعالیت‌های نهادهای قانون اساسی، تشکیل کابینه‌ای با اختیارات کامل با هدف جلوگیری از بروز بحران‌های بیشتر در کشور تاکید و اعلام کرد: تمام تلاش خود را برای تسریع در ایجاد شرایط مناسب و تضمین مشارکت همه طرف‌ها انجام خواهیم داد.

همچنین چارچوب هماهنگی با تاکید بر پایبندی کامل خود به محمد شیاع السودانی، کاندیدای خود برای پست نخست وزیری فاش کرد، توافق‌های پیشرفته‌ای با گروه‌های ملی حاصل شده است.

خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف حاکمیت روز دوشنبه در واکنش به این بحران، در صفحه فیسبوک خود حمایتش را از انتخابات زودهنگام آزاد و شفاف زیر نظر یک دولت قدرتمند و مورد تایید همه طرف‌ها اعلام کرد.

الخنجر در صفحه فیسبوک خود نوشت، در این شرایط حساس اولویت ما نجات کشور و حمایت از صلح داخلی است، هدف ائتلاف حاکمیت انجام یک گفتگوی ملی فراگیر و رویکردی مورد توافق همه است بدون اینکه طرفی بر دیگری کنترل یابد و یا با خواست طرف‌های مختلف مخالفت شود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا