خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه سازها مقابل امام نواختند | سیدمحمود دعایی

سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه ی اطلاعات در یادداشتی که روزنامه ی نوآوران منتشر کرده، نوشت:

برای روشن تر شدن بحث موسیقی در نگاه امام (ره) و انقلاب می خواهم از مرحوم صادق طباطبایی مثال به میان بیاورم. او همیشه متکی به توان بازوی خودش بود و توانایی های مادی خودش را هم ارتقا داد و تحمیلی بر خانواده نشد. صادق طباطبایی که در یک بستر این چنینی رشد کرد، در محیط تربیتی پدر، محیط آموزشی قم، در کنار گرفتن آموزه های خاص از دایی خودش «امام موسی صدر» که هم عنصر دانشگاهی بود و هم عنصر حوزوی تاثیر بسیار گرفت.یک شخصیت دانشگاهی یک شخصیت آگاه به مسائل روز مثل امام موسی صدر خیلی در شکل‌گیری شخصیت آقا صادق که یار امام (ره) بود تاثیر داشت و آنچه که در مراجعه به منزل صادق طباطبایی ملاحظه می کنید و برای شما عجیب خواهد بود حضور آلاتی مربوط به موسیقی است و حتی حضور «پیانو» در منزل ایشان در این ریشه دارد که یکی از مشوق های اصلی آقا صادق طباطبایی در آموزش موسیقی دایی ایشان امام موسی صدر بوده است. امام موسی صدر در زندگی‌اش آشنایی بسیار بالایی به ضرورت‌ها و پدیده های موجود که از نظر هنری مطرح بوده است ،داشت و من خاطرات بسیار زیبایی از امام موسی صدر با شخصیت های هنری و موسیقیایی جهانی به خصوص در لبنان دارم. وقتی امام موسی صدر تشخیص داد که آقا صادق استعداد ، علاقه و توان یادگیری دارد پیشنهاد داده بود که آقا صادق ردیف‌ها و موازین موسیقی کلاسیک غربی را بیاموزد و به او گفت در کنار آشنایی با آنها می توانی نیازهای روانی خودت را سیراب کنی و در آنها حکمت‌هایی وجود دارد که آشنایی با آنها غنیمتی است و این شیوه هایی بود که امام موسی صدر در مشورت دادن به همشیره زاده اش ارائه داده بود.

می خواهم بگویم که این شیوه هنر دوستی و هنر شناسی امام موسی صدر بوده است که در وجود همشیره زاده اش تاثیر گذار بود و او را هم به‌عنوان یک هنرمند و کارآموز موسیقی اصیل و فاخر معرفی کرده بود.

ما هم از نظر ملاک شرعی موسیقی در ارتباط با حرمت و حلیت نواختن ابزار آلات موسیقی مقلد امام ( ره ) هستیم. از امام سئوال شده بود که در رابطه با نواختن ، داشتن و حتی نگاه کردن به آلات موسیقی چه نوعی از رفتار باید اتخاذ شود(در واقع کسانی این سِؤال را مطرح کردند که هیچ اعتقادی به حلیت و آزادی موسیقی نداشتند و شیوه سئوال کردنشان طوری بود که پاسخی از امام نگیرند یا پاسخ متناسب با آرمانهای خودشان را بگیرند) امام در پاسخ به آنها با هوشیاری و واقع بینی پاسخ‌های مناسبی را داده بودند و برای حل این معضل امام پذیرفتند که در محضرشان در حسینیه«جماران» که یک مکان مقدسی است برنامه‌ای اجرا شود که انواع و اقسام آلات موسیقی نواخته شود و آن سرودی که اجرا شد سرود «ای شهید مطهر» بود. به یاد دارم در آن گروه هم «ویلون» بود هم سازهای زهی، هم «فلوت»، هم الات دیگر و هم خوانی هم وجود داشت این «تقریر» امام(ره) مجوز بی مانع بودن سازهای موسیقی بود و این یک ملاک شرعی است برای همه ما و من مقلد امام (ره) هستم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا