خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همسر انسیه خزعلی از مخربان اصلی بافت تاریخی شیراز است؟

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: انگار قرار نیست حاشیه‌های خانواده خانم خزعلی تمام شود؛ یعنی پاسخ‌های ایشان و طلب‌کاری رسانه‌های هم‌جناح‌شان از مردم، سبب شده که عده زیادی بر روش و منش این خانواده متمرکز شوند و هر روز اطلاعات بیشتری از عملکرد این خانواده منتشر شود. اکنون مشخص شده همسر خانم خزعلی، یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب بافت تاریخی شیراز بوده است.

محمدرضا رضازاده از مدیران ارشد اجرایی کشور است که در همه 4 دهه گذشته، مسئولیت‌های مهمی را برعهده داشته اما چیزی که در کارنامه‌اش خودنمایی می‌کند نوعی عناد (شاید ناخواسته) با محیط زیست و میراث فرهنگی کشور است.

رضازاده مسئولیت‌هایی در وزارت کشور نظیر استانداری فارس، معاونت عمرانی استانداری تهران، سرپرستی استانداری تهران، معاونت برنامه‌ریزی استانداری خوزستان و فرمانداری شهر بانه داشته است. در وزارت نیرو نیز در پست‌هایی چون ریاست هیئت مدیره و مدیریت عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، ریاست هیئت مدیره و مدیریت عاملی شرکت آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکلی قراردادهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیریت شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری ساتکاب و عضویت هیئت مدیره شرکت‌های سابیر و پیماب فعالیت داشته است.

او سابقه عضویت در سپاه پاسداران را هم دارد و ریاست دفتر مهندسی وزارت سپاه در استان هرمزگان، سرپرستی اداره کل مهندسی نیروی دریایی وزارت سپاه، مدیریت ساختمان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست هیئت مدیره شرکت سد و عمران پارس گستر وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را هم در کارنامه خود دارد.

آقای رضازاده از زمان استانداری فارس همکاری خود را با تولیت آستان احمد ابن موسی (شاه‌چراغ) و سیدعلاءالدین حسین آغاز کرد که با گذشت سال‌ها این پیوند مستحکم‌تر شد تا جایی که هنوز هم عضو هیئت امنای این آرامگاه مذهبی به شمار می‌رود. طرحی که به نام توسعه حرم و به قصد تخریب بافت تاریخی شیراز و تبدیل آن به صحن و مقابر قابل فروش، به پشتیبانی همه‌جانبه او به اجرا درآمده است.

همسر خانم خزعلی که اکنون معاونت اجرایی حرم شاه‌چراغ را برعهده دارد، درصدد است از فرصت روی کار آمدن اصول‌گرایان برای اجرای طرح توسعه 57 هکتاری شاه‌چراغ استفاده کند. رضازاده در این زمینه کارنامه قابل توجهی را رقم زده و در دوره استانداری‌اش، پشتیبان اصلی تخریب‌های 5/3 هکتاری شرق شاه‌چراغ، تخریب‌های 5/3 هکتاری اطراف مدرسه خان و تخریب 130 خانه تاریخی برای احداث خیابان 9 دی بود.

او که وزیر راه و شهرسازی و وزیر میراث فرهنگی را به اجرای طرح تخریب بافت تاریخی شیراز مجاب کرده، سال پیش به خبرگزاری فارس گفته بود: «عده‌ای با تنظیم نامه‌ای ادعای تخریب میراث فرهنگی این منطقه را داشته‌اند و در آن نامه ذکر کرده‌اند که این جریان (توسعه 57 هکتاری حرم)‌ سوداگری و تراکم‌فروشی را دنبال خواهد کرد، در حالی که ما بحث‌مان این است که اتفاقا باید محدودیت ارتفاع  در ساختمان‌ها و ساخت‌و‌سازهایی که اطراف حرم اتفاق می‌افتد رعایت شود و این یعنی مخالفان واقعی با سوداگری و تراکم‌فروشی را متهم کرده‌اند به  این‌که دنبال تراکم‌فروشی و سوداگری زمین هستند.»

گفته‌های آقای رضازاده برای توجیه تخریب بافت تاریخی شیراز، دقیقا مشابه گفته‌های همسرشان در توجیه سفر فرزند این خانواده به خارج از کشور است که آن را در جهت تحقق شعار سال دانسته بود!

جالب‌تر این‌که مهندس رضازاده در احداث سد گتوند هم نقشی کلیدی داشته است. او در مقام مدیرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به خبرگزاری دولت می‌گوید: «الزامات آب‌گیری سد گتوند علیا توسط کمیته آب‌گیری وزارت نیرو متشکل از متخصصان بخش‌های مختلف مورد تایید قرار گرفته است.» این هم بخشی دیگر از سخنان او در سال 1390 است: «در همه بخش‌های طرح گتوند کارها یا برنامه‌ریزی، دقت، و جدیت در حال پی‌گیری است… ما با یک ضریب اطمینان بالاتر از حد لازم فعالیت‌های کنترلی را با ایجاد پوششی روی سازند گچساران با پرنمودن حفره‌هایی که حتی فاصله زیادی هم از مخزن دارند اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا ضمن پیش‌گیری از شوری آب ناشی از این سازند، آب‌گیری این سد موجب بالارفتن کیفیت آب منطقه شود.»

در اعتبار گفته‌های همسر خانم خزعلی همین بس که اینک سد گتوند به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی کشور تبدیل شده است!

به علاوه همه این‌ها، او رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز هست. طرحی که همواره به دلیل غفلت از آثار محیط زیستی‌اش، مورد انتقاد کارشناسان این حوزه بوده است.

به هر حال به نظر می‌رسد تا قبل از عذرخواهی رسمی یا استعفای خانم خزعلی، حواشی این خانواده پایان نخواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. … هست این خانم در تعجبم چرا دستگیرش نمی کنین،به جرم براندازی علیه نظام،یکبار تمومش کنین برای همیشه

    1. عجب تپه‌نورد گمنامی. راستش فکر میکردم احمدینژاد به اینها پر و بال داده. اما با خواندن این مطلب متوجه شدم پابپای آقای جنتی،به این ملت خدمت کرده!

  2. سلام من شیرازی هستم بافت تاریخی اطراف شاهچراغ اکثرا خراب ونابود هست ومحل تجمع معتادان وخلاف کارا آخر شب هست بد نیست بیایین حضوری ببینین چرا وقتی بین الحرمین که تجاری بود کسی صداش در نیومد چون سود داشت خیلی نویسنده وقیح هست که فقط دنبال منفعت سیاسی هست اینها همش بازی قدرت هست اون اشخاصی که به ظاهر دلسوز بودن هایو هوی کردن در دوران گذشته، در دوره بعد که سر کار اومدن دیدیم چه بلایی سر مردم آوردند. همین اشخاص دلسوز(به دلیل سانسور شدید صد درصد پخش نمیشه)

    5
    5
  3. بابا، یادتان رفته دوروبرشاهچراغ و راه باریک وپرپیچ وخم کثیف و فرسوده تا سیدعلاء الدین حسین ع چگونه بود؟ من عاشق بافت تاریخی هستم، حداقل به اندازه وسع خود، دوسه خانه رادرابرکو بازسازی کرده ام به زیباترین شکل، اما یادم نمیرود.شبها جرات رفتن از شاهچراغ به سیدعلاء الدین حسین رانداشتم، یکی باید شجاعت به خرح می داد.خط شکنی می کرد، خانه های مسیر، کوچک، درحال ریزش وسکونتگاه اتباع بیگانه وپاتوق خریدوفروش مواد شده بود، کدام گردشگر می توانست آن اطراف برود؟ پارک جلوی حرم و ترافیک وبی نظمی سردزک، مشکل بزرگ ونازیبایی بود، چرا اسمی از پارکینگ بزرگ زیرحرم، از فضاسازی زیبای داخل ، اصلاح مسجدجامع ودرست کردن مسیرش، اصلاح بازار سرپوشیده و……نمیگویید؟ خداوکیل آن وضع درشان شاهچراغ وآنجا نبود، بی انصافی نکنیم، حالا اگر چهارنفراین وسط دلالی کردند، مغازه وزمین، خریدوفروش کردند.طبیعی است، خانه ها هم به زورگرفته نشد که، یا مغازه گرفتند یاپول ، اینها دیگر سیاسی بازی است واززمان افشانی مطرح شد، مشق ننوشته غلط ندارد،

    4
    2
  4. ميراث فرهنگي فقط دکانی برای جماعتی مرده خور و کارچاق کن است که به بهانه حفظ میراث مردم را تلکه می‌کنند تمام این خرابه های بافت قدیم سال‌های سال زباله دانی و پناهگاه معتادان شده بود که همگی از بین رفته بودند هم اکنون تخت ابونصر و کنار چشمه برم دلک شیراز سنگ نگاره‌های و پیکرک های ثبت شده همگی از رفته‌اند و و میراث قدمی برای حفظ این آثار بر نداشته است بعدا خرابه های غیر قابل قابل بازسازی بافت قدیم را ادعای نگهداری می کند آقای رضا زاده از معدود افراد ریشه دار شیرازی است که برای شیراز دل سوزی می‌کند و

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا