خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“فرمانداری که با دولت همسو نیست باید برود”

تهران که امروزه پایتخت کشور ایران است از پیشینه شهری چندان طولانی برخوردار نیست. تهران، بزرگ‌ترین بازار خودرو در کشور است، روزانه تعداد قابل توجهی خودرو وارد این شهر می‌شود، بدون آنکه بزرگراه‌ها به اندازه ورود خودرو گسترش یابند. خطوط مترو با بیش از دو دهه تاخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند اما ناکافی هستند. از سوی دیگر تهران پایتخت سیاسی و اداری ایران است. و بیشتر توجهات به این پایتخت سیاسی موجب شد تا با استاندار دولت یازدهم گفت‌وگو کنیم. انتخاب فرمانداران و جابه‌جایی استانداران از حواشی‌ای بود که آرمان تصمیم گرفت با دکتر حسین هاشمی درباره آن گفت‌وگو کند.
به گزارش انصاف نیوز، گفت‌وگوی آرمان با استاندار تهران در آستانه سالگرد انتخابات در ذیل آمده است:
جزو نخستین استاندارهایی هستید که در دولت تدبیر و امید انتخاب شدید. از وقتی که استانداری را تحویل گرفته‌اید، با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟
تحویل گرفتن استانداری از سوی من یک ماجرای طولانی است. قرار بود که با توجه به رویه صنعتی که دارم در بخش صنعت باشم. ولی با توجه به سه دهه مدیریت کلان من در کشور، در قوای مقننه و مجریه، دوستان در دولت تدبیر و امید تشخیص دادند که در تهران که کلانشهری اقتصادی و سیاسی هست از من استفاده کنند. یکی از مشکلات تهران این است که چون تمام ادارات و وزارتخانه‌ها اینجا هستند، ممکن است در سایه قرار بگیریم. به هر حال باید بتوانیم در این جایگاه از این توان بالقوه که در استان تهران هست، خوب استفاده کنیم تا بتوانیم به این 12/5 میلیون نفر خدمات بهتری ارائه کنیم. تلاش ما هنگام تحویل استانداری این بوده که هویت تهران را بیشتر برای مردم تهران نشان دهیم، به لحاظ نگاه مثبت، من به دوستان دیگر هم اشاره کرده‌ام، شما در تهران زندگی می‌کنید، اما نمی‌دانید که تهران و شهر‌های اقماری آن چه ارتباطی با هم دارند، شما از یک نقطه به نقطه دیگر می‌روید، متوجه نمی‌شوید که از کجا به کجا وارد شدید. یعنی هویت بخشی برای استان تهران و شهر‌های تهران به اضافه خود شهر تهران و حریم آن اصلا معلوم نیست در آن چه می‌گذرد. ما تنها کاری که توانسته‌ایم در این مدت کوتاه انجام دهیم، این بوده که نگاه مسئولین را پیرامون بحث‌های حساس مانند حریم و هویت تهران، بحث آلودگی هوا که شما هر روز ملاحظه می‌کنید، حساس کنیم که تهران چنین وضعیتی دارد که خوشحالم در این شش ماهی که در اینجا هستم، اینها اتفاق افتاده است. اولاً، آلودگی هوا که همه به آن به شکل جدی توجه کردند که باعث شد جلسه دولت، شهردار، استاندار و شورای شهر برگزار شد، منتج به تشکیل کمیسیون خاصی شد که باید مسائل تهران را بررسی کنند، به اضافه حریم شهر که با صحبتی که با وزیر محترم راه و شهرسازی کردیم، جزو اولویت‌ها قرار گرفت، که اصلا ما در کجا زندگی می‌کنیم ؟ اینها بحث‌هایی بود که در تهران به آنها توجه کردیم. یکی هم ساماندهی وضعیت، چون می‌دانید که در تهران و جنوب تهران یک بحث استفاده از آب‌های آلوده برای صیفی‌جات وجود دارد. این بحث به شکل جدی مطرح شد که موظف کردیم جهاد کشاورزی استان را که با کشاورزان صحبت کنند برای کشت جایگزین. تعارف هم نداشته باشند، هر کس خلاف کرد به قوه قضاییه و شورای تامین مراجعه کنند، مصوب کنند کسانی که با این آب بخواهند صیفی‌جات را بکارند و دست مردم بدهند که به نوعی باعث امراض می‌شود، فرصت را به آنها دادیم و بعد از این فرصت بدون شک مجازات خواهند شد. چون صحبت می‌شود با آنها که بروند و کشت جایگزین مناسبی را پیدا کنند که ایجاد درآمد شود. در کنار اینها بازیافت فاضلاب استان تهران را به عنوان اولویت قرار دادیم، که خوشبختانه یک سوم آن رو به پایان است، دو سوم آن هم به دست سرمایه‌گذار بخش خصوصی سپرده شده است، که در حال مذاکره هستند و اگر این بخش هم به پایان برسد، تقریبا کل پروژه تصفیه آب تهران تمام می‌شود و می‌توانیم دشت‌های استان تهران را به صورت مکانیزه با آب راه‌هایی که آبیاری می‌کنند تامین کنیم که فکر می‌کنم عملی و امکان پذیر باشد. بحث گردشگری هست که جزو اولویت‌ها ی ما هست و اماکن تفریحی برای مردم. تهران 12میلیون جمعیت دارد اما اماکن تفریحی آن بسیار محدود است. برای این موارد در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم، بخش خصوصی بسیار خوبی چه داخلی چه خارجی آمده‌اند. ولی تا نتیجه قطعی نشده است شاید گفتن آن تنها پیش فرص باشد، اما جدّی است.
بعضی می‌گویند باید به مردم بگوییم چه چیزی را تحویل گرفته‌ایم تا این باعث ایجاد توقع نسبت به ما نشود. ما می‌خواهیم بدانیم که استانداری سابق چه چیزی بوده است؟
دولت مسائل کلان و مشکلات موجود در کشور را مطرح می‌کند، همان آمار و ارقامی که داده‌اند، در رابطه با رشد اقتصادی، در رابطه با درآمد‌هایی که داشته‌ایم، بیکاری چقدر بوده است، اشتغال چقدر بوده است، همه هم اعلام شده و آمار‌های آن به‌طور مشخص وجود دارد. یکی از روش‌های مدیریتی من این است که می‌گویم کاری را که تحویل گرفته‌ایم، به‌جای اینکه آن را درگیر گذشته کنیم به جلو نگاه کنیم. اگر به عقب برگردیم و نگاه کنیم، گرفتار یک سری چاله‌هایی می‌شویم که مانع ما در حرکت به جلو می‌شود و به هدف هم نمی‌رسیم. من می‌دانم در این جا چه خبر بوده است، مدیریت کار من است، هنر من است و من کاری می‌کنم که مشکلات گذشته در استانداری دیگر تکرار نشود.
نمایندگان استان تهران در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته بودند که استاند‌ار در جلسات هیات دولت شرکت داشته باشد، یک جلسه هم آمدید و با حضور شهردار و رئیس شورای شهر. خودتان هم تاکید دارید که این تعاملات در حال افزایش است و موضوعات را در پشت در‌های بسته انجام می‌دهید نه اینکه بخواهید در قالب جدال یا موارد دیگر باشد. این حضور تا چه میزان می‌تواند تاثیر داشته باشد؟
تهران پایتخت سیاسی و اقتصادی است، یک مدل ویژه‌ای دارد و کاملا به علت کثرت جمعیت و غیره هر اتفاق مثبت یا منفی در آن بیفتد، بعد خبر وسیع‌تری پیدا می‌کند و ممکن است در سطح جهانی انعکاس داشته باشد که اگر همان اتفاق در شهر دیگری بیفتد، ممکن است خیلی سر و صدا نکند. ما به عنوان استاندار متصدی دولت هستیم. من مطرح کردم اگر تهران می‌خواهد مدیریت و کلان شود هرچه در این جلسات بیشتر حضور داشته باشیم کار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود و خدمت رسانی راحت‌تر انجام می‌شود. لذا همانطور که دوستان به آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند، کلیات قضیه که به اصطلاح حضور استاندار می‌تواند برای مسائل تهران کمک‌کننده باشد، من این را رد نمی‌کنم. ولی این تصمیم، تصمیم شخص رئیس‌جمهور است. که آیا استاندار و شهردار باشند یا نباشند که اگر این تصمیم گرفته شود، من استقبال می‌کنم و اگر هم نشود، کارم را انجام می‌دهم.
اگر قرار باشد یک نماینده شهری در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد، استانداری، شورای شهر و شهرداری مدعی حضور می‌شوند. واقعا چه کسی باید بر این کرسی بنشیند؟
حق استانداری است که در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.
بعضی می‌گویند که استانداری متعلق به دولت است در هر حالت و گرایشی که استانداری باشد، متعلق به خودش است ولی ممکن است مجموعه شهرداری با نگاه متفاوتی نسبت به حوزه دولت بخواهد نگاه کند. آیا بهتر نیست که شهردار تهران در این جلسات حضور داشته باشد ؟
شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است. کار دیگری انجام می‌دهد. ما پل ارتباطی بین دولت و شهرداری هستیم. منابعی که شهرداری می‌خواهد و نیاز‌دارد برای کار شهرداری، نماینده عالی دولت به عنوان استاندار، باید این نقش را ایفا کند. شهرداری تهران اما از زمان قبل از انقلاب هم حالت ویژه‌ای داشته است و من معتقدم که یک تفکیک مدیریت داشته باشیم. نمی‌شود در یک شهر چند مدیریت داشته باشیم و جوابگو نیست. یک نفر باید مدیر اول باشد. این کمیسیون خاص بسیاری از مسائل کشور را روشن خواهد کرد.
یکی از وظایف استانداری‌ها نظارت بر شهرداری‌ها است. شما چه نوع نظارتی بر شهرداری دارید ؟
تهران را استثنا کرده‌اند. ما بر مصوبات شورای شهر نظارت داریم و فرماندار تهران آن رابررسی می‌کند، موافقت یا مخالفت می‌کند. ولی آنچه در استان‌های دیگر کمیسیون ماده 5 انجام می‌دهد در تهران مستثنی شده است. طبیعتا، روندی است که با حاکمیتی که من اشاره کردم سازگاری ندارد و باید یکپارچه شود.
شما چند وقت پیش یک فرماندار خانم برای شمیرانات انتخاب کرده بودید و مثل اینکه وزیر کشور مخالفت کردند؟
نه مخالفت نکردند. بازنشسته بود، حالا قرار است برای معاون فرماندار یک خانم را انتخاب کنیم.
برای خود فرمانداری نمی‌خواهید؟
نه، فرماندار که تموم شد. برای شمیرانات خیلی علاقه‌مند بودند که خانمی باشد.
در مجموعه‌ شما معاون فرماندار خانم دارید؟
بله، داریم.
به جز معاونت بانوان که نمی‌تواند آقا باشد و آقایان دخالتی ندارند؟!
یکی دو جا را برای معاونت فرماندار داریم
ما در واقع می‌خواهیم بدانیم شما نسبت به حقوق بانوان چه دیدگاهی دارید؟ در شهر تهران، در کلانشهرها و درباره حضورشان در جامعه و تخصص‌هایشان. آیا قرار است بانوان همیشه در خانه‌ها بمانند؟
ما یک کمیته مشورتی بانوان برای مسائل کل کشور داریم. در هفته آخر اسفند جلسه‌ای تشکیل دهیم و از صاحب نظران مختلف دعوت کنیم که حضور پیدا کنند، تا بتوان صحبت کرد و نظراتشان را گرفت. من با مدیریت زنان هیچ گونه مشکلی ندارم و در تهران و برای شمیرانات به جد دنبالش بودم و آن هم انتخاب شد و متاسفانه مساله بازنشستگی اش پیش آمد.
خب یک خانم دیگر انتخاب می‌کردید؟!
سابقه 10 ساله خیلی مهم بود و من نمی‌توانستم استثنا قائل شوم.
مشکل چیست؟ خود خانم‌ها نمی‌توانند خود را به این حلقه نزدیک کنند یا سیستم اجازه نمی‌دهد؟
ببینید کار فرمانداری چند وجهی است، یک وجهی نیست مثلا فقط مدیریت باشد یا آموزش. اینجا بحث همه بخش‌هاست. از تامین گرفته، قاچاق گرفته تا سیاسی و اقتصادی و تا زمانی که نتواند در همه این بخش‌ها وارد شود که نمی‌تواند مدیریت کند.
شما این کار را برای خانم‌ها خیلی سنگین می‌دانید؟
به هر حال به خاطر تنوع گسترده کاری اش.
چون به هرحال در رقابت انتخاباتی، رئیس‌جمهور وعده وزارت زنان را داده بود، اما حتی از یک وزیر زن استفاده نشد. می‌خواهیم بدانیم نگاه زیر مجموعه چگونه است. چون ایشان که بالاخره دستور را دادند که از خدمات زنان استفاده شود؟
در دولت ما الان 4 معاون رئیس‌جمهور داریم که زن هستند.
خانم امین زاده، ابتکار و مولاوردی؟
سه نفر در 21 نفر رقم خوبی است، در مجموعه اگر خانم شایسته‌ای باشد استفاده می‌کنیم. شک نکنید. برای معاونت فرماندار الان دو حوزه را داریم کار می‌کنیم که انشاءالله موفق باشیم.
شما از فرماندارها بحث کردید. لطفا بفرمایید ملاک شما در انتخاب فرمانداران و مدیران در دولت تدبیر و امید چه چیزی است ؟ در واقع به شایسته سالاری و تخصص اعتقاد داشته‌اید یا به اصل لابی‌گری و غیره ؟
من که به استانداری آمدم چارچوبی را گذاشتم که هنوز وزارت کشور آن را نگذاشته بود. که فرماندار باید ده سال سابقه وزارت کشوری داشته باشد، رشته مرتبط با این کار داشته باشد، خوشنام باشد، اعتدال داشته باشد و سیاست دولت را قبول کند. این پنج تا محور را من آن زمان برای فرماندار‌ها مشخص کردم که اتوماتیک آن را عملی کردم. اگر پیشنهادی می‌آمد بنا به این اصل‌ها آن را کنار می‌گذاشتم. در این چارچوب هرکسی باشد بررسی می‌کنیم. من اینجا اذعان می‌کنم که هیچ کس روی ما فشار نگذاشته است. نه دولت نه وزارت کشور نه جناح‌های‌سیاسی.
ما سعی می‌کنیم این بخش را مد نظر داشته‌باشیم و بعدا پیرامون آن صحبت کنیم.
بعد از این مرحله وزیر محترم کشور خودش آمد و بخشنامه خاصی را ابلاغ کرد. در آن بخشنامه نظرات من را تکمیل کرد و من تقریبا 800 ماده انتخاب کرده بودم.
ابهامی وجود داردکه بعضی فرماندارها در تهران به سفارش یکی از افرادتعیین شده اندو یا برخی تحت فشار ابقا شده‌اند. این بحث را قبول دارید؟
نه اصلا فشاری وجود نداشته است و به جد تکذیب می‌کنم.
بفرمایید راجع به فرماندار تهران به چه شکلی بوده است ؟ به هر حال رویکرد دولت و استانداری تغییر کرده است.
ببینید، دولت و جناب آقای روحانی فشاری نیاورده‌اند. کسانی که مرا می‌شناسند می‌دانند که یکی از خصلت و ویژگی‌های من است که کاری را که نخواهم؛ انجام نمی‌دهم. من 5 دوره در مجلس بودم و با تمام جناح‌ها تعامل خوبی داشته‌ام، این خصلت من بوده است. شاید موفقیت من در مدیریت در همین راستا بوده که در 5 دوره مجلس همیشه رئیس کمیسیون بودم و پایین نیامدم. چون من تحت تاثیر نبوده‌ام، ممکن است نظر بدهند، اما به هیچ‌وجه تحمیل نبوده است.
به هر حال فرماندار تهران از دولت قبل باقی مانده بود؟
نه آقای روحانی یک صحبتی کرد و گفت من با داس نیامدم من با کلید آمدم. در دولت هم ایشان به من گفت، به هر حال ما با هم همکار بودیم و در هیات رئیسه مجلس پنجم، ما هر دو ماه یک بار جلسه داشتیم، آقای روحانی، آقای ناطق، آقای نوبخت و. . . حضور داشتند. ایشان به من گفتند که من از شما انتظار دارم که در انتصاب‌ها جناح‌ها را در نظر نگیرید، توان افراد، اعتدال و تخصص را در نظر بگیرید. در یک جلسه دیگر هم این را مطرح کردند.
رئیس‌جمهور گفته من با داس نیامدم اما اگر کسی بدون بلیت هم آمده باشد باید برود؟
بله تخصص و اعتدال باید داشته باشد، اما فرموده‌اند جناحی نگاه نکنیم.
خیلی‌ها به عملکرد و فعالیت فرماندار تهران، اعتراض دارند. این روند را چگونه می‌بینید؟
من به‌طور کلی به شما بگویم. فرماندار تهران را هم دوستان در جناح‌های اصلاح‌طلب قبولش دارند، هم در جناح اصولگرا. من خودم ایشان را می‌شناسم. وزیر هم می‌شناسد. کسی که می‌تواند تهران را تعادل مناسبی ببخشد ایشان است. خیلی هم نیروهای مختلفی را مطرح کردیم اما پیرامون هیچ کدام به نتیجه نرسیدیم و چون همانطور که عرض کردم در جناح اصلاح‌طلب ایشان را کاملا قبول دارند، به خاطر اعتدالشان. ایشان را می‌شناختم و می‌دانستم ایشان قانون گرا است و می‌تواند قانون را اعمال کند و از افراط‌گری به دور است، تعویض اش را مصلحت ندانستم. به وزارت کشور هم گفتم و این نظر را پذیرفت و بعد هم به آقای دکتر روحانی منتقل کرد و تصمیم گرفته شد که تعویض ایشان ضرورتی نداشته باشد. سیاست ایشان هم در این مورد که با داس نیامده‌اند عملی است. یک نفر می‌تواند بماند و اشکالی ندارد.
یکی از وظایف استانداری برگزاری انتخابات است. برنامه استانداری پیرو خبری که منتشر شده مبنی بر اینکه شما گفته بودید ما در حال رصد گروه‌های سیاسی هستیم برای انتخابات 94 چرا و به چه دلیل؟
تحرکاتشان را ؟
بله. این رصد چیست ؟
این وظیفه ذاتی استانداری است. ببینید استانداری، معاون سیاسی ما و بخش سیاسی فرمانداری ما باید بدانند که چه اتفاق می‌افتد و چه می‌گذرد. وظیفه ذاتی آنها است. نه اینکه دخالت کنیم. باید بدانیم که روند چه هست. وظیفه ذاتی ما امانت داری آرای مردم است. صد در صد انجام می‌دهیم. امانت داری آرای مردم همانطور که رهبری اشاره کردند، حق الناس است. این کار را ما می‌خواهیم درست انجام دهیم. مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه کسی بیاید یا نیاید. ما باید امانت داری کنیم. بنده، معاونین بنده، فرماندار‌ها، بخشدار‌ها، هیات اجرایی که انتخاب می‌شوند باید به این تفکر اعتقاد داشته باشند که امانت‌دار آرای مردم باشیم. هر کس هم از صندوق در بیاید برای ما هیچ فرقی نمی‌کند.
این اشاره شما به خاطر این موضوع کلید انتخاب زود روشن می‌شود ؟ علت اینکه شما می‌گویید رصد می‌کنید به خاطر این موضوعات است ؟
رصد می‌کنیم که ببینیم تحرکات آنها پیرامون بحث‌های انتخابات چه چیزی است باید بدانیم.
منتقدان دولت معتقد هستند که دولت برای انتخابات برنامه‌ریزی دارد.
برنامه‌ریزی به معنای حضور معنا ندارد. الان در هر دو گروه کار می‌کنند و در روزنامه‌ها هم منعکس می‌کنند. تعارف هم ندارند. روزنامه این طرف که اصولگرا هست مشخص می‌کند که داریم چه کار می‌کنیم. جلسه می‌گذارند و بحث می‌کنند. از این طرف هم اصلاح‌طلب‌ها بحث می‌کنند. طبیعتا معاونت سیاسی فرمانداری و استانداری و وزارت کشور باید بداند که مسیر‌ها چگونه اتفاق می‌افتند. وظیفه قانونی آن است. ما دخالت نمی‌کنیم.
شما رصد می‌کنید گزارشات آن را به چه کسی منتقل می‌کنید؟
به وزارت کشور می‌رود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا