خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت روحانی سیبل تریبون‌داران

مطهره شفيعي در روزنامه ی آرمان نوشت: هفته دولت از چند روز پيش آغاز شد. هفته‌اي كه اگر قرار باشد بر اساس عرف سال‌هاي قبل برگزار شود، بايد در آن از تلاش‌هاي دولت و دولتمردان تقدير به عمل ‌آيد. بديهي است كه هيچ دولتي كامل نيست و نقدهايي بر آن وارد است. اما امسال و همزمان با هفته دولت، شاهد آن هستيم كه هجمه‌ها عليه دولت تدبير و اميد بيش از پيش افزايش داشته است. در اين ميان، آنچه اسباب تحير است، شنيدن انتقادات از تريبون عمومي است. دولت يازدهم مستثنا نيست اما اينكه در هفته دولت به يك‌باره چند صدا از تريبون‌ها در انتقاد از پاستور شنيده شود، محل تامل است. تريبون‌داران، دايره انتقاد خود را از كنسرت گشودند تا ازپرونده هسته‌اي و برجام انتقاد كنند.

نقاط ضعف دولت رسانه‌اي نشود

روز گذشته از نمازجمعه قم شنيده شد كه «نبايد نقاط ضعف دولت در رسانه‌ها انعكاس يابد» و امام جمعه شيراز مي‌گويد: «با تلاش‌هايي كه در حال انجام است، اميدوار به رونق اقتصادي هستيم اما بايد توجه داشت كه اين امر، يك شبه محقق نمي‌شود.» اما در همان زمان و ساعت در تهران آيت‌ا… صديقي بود كه تاكيد داشت «برجام را خيلي بزرگ نكنيد» و اگر كمي به خطبه‌هاي شرق كشور يعني مشهد توجه شود در آنجا بر طبل مخالفت ديگري كوبيده و آيت‌ا… علم‌الهدي از تلاش دولت براي راضي نگه‌داشتن عده‌اي لاييك و بي‌دين سخن مي‌گويد. امام جمعه مشهدمقدس با بيان اينكه دولت مراقب باشد آرم «ولنگار فرهنگي» بر پيشاني‌اش نخورد، گفت: اينكه هر وقتي در هر عرصه‌اي يك عده افرادي كه خودشان متولي فرهنگ هستند، مدافع لاابالي‌گري باشند با خون شهدا تناقض دارد. آيت‌ا… علم‌الهدي افزود: براي خوشايند يك قشر لاييك مي‌خواهند در اجراي ارزش‌هاي ديني دچار ولنگاري شوند تا جايي كه براي خوشايند اينها حتي توهين به روحانيت وابسته به مقام ولايت را صورت مي‌دهند و اين درست نيست و اين ولنگاري قابل اغماض نيست. يزد هم حال و هواي خودش را داشت و از تريبون نماز جمعه اين شهر شنيده شد كه«وزير ارشاد بايد تدبيري بينديشد تا مجالس از حالت لهو و لعب خارج شود.» اين چند نوع سخن از تريبوني كه سال‌هاست براي اقشاري از جامعه به عنوان مرجع شناخته مي‌شود به چه معناست و آيا اين سوال نبايد در اذهان شكل بگيرد كه موضوعات هر هفته كه بايد از تريبون نماز جمعه بيان شود چگونه تعيين و با تمامي ائمه جمعه هماهنگ مي‌شود تا تناقضاتي در بيانات ائمه جمعه در جامعه شكل نگيرد؟ به راستي مگر دولت تدبير و اميد در سه سال فعاليت خود فاقد عملكرد مثبت بوده كه از بيان آن خودداري مي‌شود؟

صداي بلند نقد از تريبون‌‌ها

روز گذشته سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران محمد نهاونديان بود كه با توجه به هفته دولت از دستاوردهاي دولت سخن گفت كه به عنوان نمونه او اظهار داشت: « زماني كه مردم مي‌شنوند بلافاصله با برداشته شدن عزتمندانه تحريم‌هاي ظالمانه، خدمتگزاران اين ملت در وزارت نفت توانستند در كمتر از شش ماه ميزان توليد نفت و ميزان صادرات نفت را به بيش از يك ميليون بشكه در روز افزايش دهند، خوشحال مي‌شوند، غير از اينكه در اين مذاكرات پيروزمند، حقوق هسته‌اي ما تثبيت شد و به رسميت بين‌المللي شناخته شد. » اما پس از پايان سخنراني او آيت‌ا… صديقي به پست تريبون مي‌رود و مي‌گويد: «برجام را خيلي بزرگ نكنيد؛ مقام معظم رهبري مرتب از بدعهدي دشمن سخن مي‌گويد اما عزيزان ما يك‌بار حاضر نيستند از اين بدعهدي‌هاي دشمن قدار ما يك‌بار سخن بگويند. اگر از آنچه كه وعده داده شده و انجام نشده است نقد نكنيم، نقد ديگران كاري خواهد بود اما اگر خودمان بياييم و واقعيات را براي مردم بازگو كنيم براي آنان دلنشين خواهيم شد. » خطيب موقت نماز جمعه تهران خطاب به دولت گفت: فرصت باقيمانده را به سياسي‌كاري و تبليغات انتخاباتي نپردازيد، چراكه معلوم نيست فرصت مجددي براي خدمت به مردم پيدا كنيد. دو ديدگاه از يك موضوع زماني كه به فاصله كوتاه از يك تريبون بيان مي‌شود چه معنايي دارد؟ ائمه جمعه حتما قصدي براي تضعيف دولت ندارند واين روشن است اما بيان اين موضوعات در رد مواضع دولت آيا حاصلي جز ايجاد بي‌اعتمادي به دولت خواهد داشت و نتيجه آن چيست؟ به عبارتي دود بي‌اعتماد شدن مردم به چشم چه گروه و افرادي خواهد رفت؟ آيا تضعيف دولت به معناي تضعيف نظام نيست؟ از سوي ديگر چنين است كه تضعيف‌كنندگان دولت درصدد هستند كه با اين اقدامات در انتخابات آتي كانديداي مورد حمايت خود بر كرسي رياست‌جمهوري بنشانند كه اين تصور باطلي است چرا كه مردم نشان دادند با چنين هجمه‌هايي به دولت مورد حمايت خود پشت نخواهند كرد.

تريبوني برای وحدت

در هفته دولت انتظار اين بود كه تريبون‌ها به ويژه تريبون عمومي زمينه وحدت و انسجام بيشتري را فراهم مي‌آوردند و از سياسي بودن دور مي‌شد. نبايد در تريبون نماز جمعه به نحوي سخن گفته شود كه برداشت جناحي از آن شود. چرا كه اين تريبون، تريبون نظام و متعلق به همه مردم و مهم‌تر از آن تبليغ و اشاعه وحدت است. بنابراين پذيرفته نيست كه كوچك‌ترين سخني كه سبب تفرقه مي‌شود از آن به گوش برسد.

ديدارمحرمانه نهاونديان با مراجع

دولت درصدد يافتن راهكارهايي براي ارتباط بيشتر با مراجع و خطيبان جمعه است تا شنونده انتقادات آنها و تلاش براي رفع اين اشكالات باشد. چنانكه نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهوري به قم رفت تا با مراجعي از جمله آيات سيستاني، سبحاني، صافي گلپايگاني ديدار و در جلسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم شركت كند. اين ديدارها محرمانه وبدون حضور خبرنگاران برگزارشد. دولت همواره دست ياري به سوي مراجع مردم دراز كرده است و انتظاري جز مشورت، حمايت و پاسخ گرفتن از آنان ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا