خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تولیدکننده دانش‌بنیان: وزارت نیرو برند خارجی می‌خرد، ما تعطیل می‌شویم

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: «زیرمجموعه‌های وزارت نیرو به ویژه شرکت‌های آب منطقه‌ای بر خلاف مصوبات قانونی از تولید داخل حمایت نمی‌کنند و به بهانه‌های گوناگون سراغ شرکت‌های اروپایی می‌‌روند». این را مدیران یک شرکت تولیدکننده موتورهای تزریق در تماس با دفتر انصاف نیوز می‌گویند.

اساس اسناد و مدارکی که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته نشان می‌دهد محصولات تولیدی این شرکت توان رقابت با مشابه خارجی خود را دارد اما شرکت‌های آب منطقه‌ای، موتورهای تزریق مورد نیاز خود را از یک شرکت ایتالیایی تهیه کرده‌اند.

مدیران شرکت «ایرسا‌ الکترونیک ‌آیریک» که عضو انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان هم هستند در اعتراض به رویه وزارت نیرو، نامه‌هایی را خطاب به دفتر رهبری، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، شورای اجرایی اقتصاد مقاومتی و حراست وزارت نیرو ارسال کرده و ضمن معرفی محصولات خود و همچنین یادآوری مفاد قانون، نوشته‌اند: «شرکت ایرسا الکترونیک آیریک (دانش بنیان تولیدي) با سابقه 15 سال در امر تولید دوزینگ پمپ (پمپ تزریق) و تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، به عنوان اولین و تنها تولیدکننده این محصول در کشور با ظرفیت تولیدي 12 هزار دستگاه سالیانه، داراي مجوز دانش‌بنیان از کارگزاري شرکت‌هاي دانش‌بنیان -معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- و پروانه کسب تولیدي و همچنین پروانه بهره‌برداري از وزارت صمت می‌باشد. این شرکت در دي ماه 1400 دارای 25 نفر نیرو بوده است و بیش از 200 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است ولی هم‌اکنون با حمایت شرکت‌های دولتی از محصولات ایتالیایی و چینی، در اردیبهشت ماه 1401، فقط 12 نفر نیرو دارد و رو به تعطیلی است».

دوزینگ پمپ یا موتورهای تزریق برای کلرزنی در پروژه‌های انتقال آب و تصویه‌خانه‌ها کاربرد دارد. طبق مندرجات سامانه شفاف‌سازی معاملات دولتی، در بهار امسال شرکت‌های آب و فاضلاب استانی حداقل در 4 مورد اقدام به خرید موتورهای تزریق از برند ایتالیایی امک و برند آلمانی پرومیننت کرده‌اند.

قیمت روز پمپ ایرانی کمتر از 4 میلیون تومان و قیمت روز پمپ‌های اروپایی بیش از 6 میلیون تومان است اما نکته‌ای که در سامانه شفافیت معاملات دولتی جلب توجه می‌کند، یک فقره خرید پمپ خارجی به قیمتی چند برابر قیمت‌های جاری در بازار است.

خرید پمپ‌های خارجی در حالی صورت گرفته که قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» خرید کالاهای خارجی را که تولید داخلی دارند، ممنوع اعلام کرده است. به گفته مدیران این شرکت دانش‌بنیان، بهانه‌‌هایی مانند کیفیت پایین محصول یا خدمات ناکافی پس از فروش هم در مورد تولیدات آنان قابل طرح نیست چون صنایع بزرگی مانند ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و نفت سپاهان، از کیفیت تولیدات و خدمات پس از فروش این شرکت تقدیر کرده‌اند.

پیش‌تر هم اخبار و گزارش‌هایی از تمایل زیاد شرکت‌های دولتی به خرید از منابع خارجی منتشر شده بود. حال باید دید واکنش مراجع رسمی به التجای رسانه‌ای یک تولیدکننده صنعتی چیست و چه توضیحی درباره بی‌اعتنایی به توان داخلی، یا ایرادات تولید شرکت ایرانی ارائه خواهند داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا