خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مغالطه نکنید! گشت ارشاد مصوب خاتمی نیست

اعتماد نوشت: سیدمحمد خاتمی در شمایل رییس دولت اصلاحات اجازه راه‌اندازی گشت ارشاد را صادر نکرد و در برابر خواست این گروه ایستاد.

روزنامه اعتماد ادعای حامیان دولت که پایه گذاری گشت ارشاد را متعلق به دوره دولت اصلاحات می دانند، رد کرد و با تاکید بر ایستادگی محمد خاتمی در مقابل گروه های فشار، نوشت که با شروع دولت سیدابراهیم رئیسی بودجه این نهاد افزایش یافته است.

این روزها گروه‌های دلواپس در فضای مجازی به دروغ تلاش می‌کنند، پایه‌گذاری گشت‌های ارشاد را به سال آخر دولت اصلاحات (سال84) مرتبط کنند. این در حالی است که سیدمحمد خاتمی در شمایل رییس دولت اصلاحات اجازه راه‌اندازی گشت ارشاد را صادر نکرد و در برابر خواست این گروه ایستاد.

در ادامه این گزارش آمده است: بررسی دقیق اسناد تاریخی نشان می‌دهد که زمان دقیق مصوبه گشت ارشاد دی‌ ماه 84 است، یعنی در ماه‌های ابتدایی زعامت محمود احمدی‌نژاد بر راس هرم اجرایی کشور، موعد تولد گشت ارشاد در پهنه عمومی کشور است. این روند در دولت احمدی‌نژاد ادامه داشت تا زمان حضور روحانی به عنوان رییس‌جمهوری که شرایط تازه‌ای بر عرصه مدیریت اجرایی کشور حاکم شد. زمانی که اصولگرایان متوجه شدند با حضور روحانی دیگر به راحتی نمی‌توانند منویات خود را درخصوص گشت ارشاد محقق کنند، تلاش کردند از طریق ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد عمل شوند. شورای فرهنگی، اجتماعی، خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور چهره‌ای چون کبری خزعلی وظیفه پیگیری این خواسته را به عهده گرفت .اما روحانی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر کشورش زیر بار این خواسته و آیین‌نامه‌های جدید آن نرفتند و تلاش کردند حداقل تعادلی در وضعیت نظارتی گشت ارشاد ایجاد کنند.

گزارش نویس سپس به تغییر این رویه با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی اشاره کرده و نوشته است: این روند با حضور رییسی دچار تغییر شد و این‌بار آیین‌نامه برگزاری کلاس‌های آموزشی، راه‌اندازی گشت ارشاد و سایر متعلقات آن با حضور کبری خزلی در شورای فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، انسیه خزلی در معاونت زنان و خانواده رییس‌جمهوری و انتخاب وزیر کشوری همسو به راحتی مصوب و اجرایی شد. برای این منظور بودجه‌های لازم تخصیص داده شد تا کلاس‌های آموزشی و… انجام شود. بعد از اجرای این مصوبه بود که سلسله حوادثی برای بانوان ایرانی با محوریت گشت‌های ارشاد رخ دادند. ماجرای مادری که به دلیل بیماری فرزندش مقابل ماشین گشت ارشاد ایستاد، رفتارهای خشن برخی ضابطان و نهایتا فاجعه مهسا امینی از جمله این موارد حاشیه‌ای هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا