خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این راهش نیست

مرتضی زارعی، مدرس دانشگاه در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

شاید برای برخی از افراد از جمله آن دسته از اصحاب قدرتی که روحیه زمخت و زمهریری دارند قابل باور نباشد که جوان بیست و چند ساله این زمان هنوز معصومیت و سرخوشی و لطافت و ظرافت دوران کودکی را با خود دارد اما کسانی که با جوانان حشر و نشر دارند این واقعیت را قبول دارند که جوان دبیرستانی و دانشگاهی امروز حساستر از آن است که برخی گمان می برند و هنوز آن قدر، قَدَر و سفت و سخت نشده است که طاقت هر برخوردی را داشته باشد و جسم و روح او قادر نیست قدرت نمایی هایی که از طرف صاحبان قدرت و ماموران قوای قهریه صورت می گیرد را تاب آورد و رفتار های ارعابی جسم و جان نازکش را می شکند. جوان امروز ما آن هم دختری شهرستانی ظرفیت و تحمل آن را ندارد که از خیابان و در شهری غریب او را به زور سوار ماشین پلیس نمایند و به قول خودشان برای ارشاد و آموزش به مقر نیروی انتظامی ببرند. تازه یکی باید از این ارباب ارشاد بپرسد که مگر به زور کسی را برای ارشاد آن هم از خیابان به پاسگاه می برند؟ و اگر به فرض بپذیریم که حجاب آن دختر جوان مشکل داشته است مگر با چنین رفتارهایی مشکل حل می شود؟ مشکل و مساله فرهنگی را در مدرسه و دانشگاه و مسجد حل و فصل می کنند نه در پاسگاه و مقر و دژبانی. از همه اینها گذشته اگر بی حجابی معضلی شده است باید معلمان و مربیان و روحانیون و مسئولان مورد استنطاق قرار گیرند که چرا نتوانسته اند به وظیفه خود به درستی و کمال دراین باره عمل نمایند؟

بدتر از همه این که اینها به نام دین و امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود در حالی که آن امر به معروف و نهی از منکری که قرآن می گوید و مربوط به افراد جامعه است وظیفه ای اجتماعی و مردمی است نه سیاسی و حکومتی، قرآن در امر به معروف اجتماعی مردم مومن را خطاب قرار می دهد که همدیگر را امر و نهی نمایند: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥِ مومن ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﺍﻥ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮﻧﺪ ﺍﻣﺮﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﺩﺍﺑﺶ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺻﺪﻗﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﭘﻴﺮﻭی ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻭﺩی ﻫﺎ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺷﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ حکیم ﺍﺳﺖ] ( توبه /٧١)

قرآن امر به معروف اجتماعی را بر عهده مردم و بر پایه دوستی نسبت به هم قرار داد تا امر و نهی در فضای محبت و خیر خواهی و نه در جو زور و ارعاب و خیره سری صورت گیرد امر و نهی مردمی ملاطفت آمیز کجا و امر ونهی پر تحکم حکومتی کجا؟!

امر به معروف اجتماعی و مردمی قرآن مبتنی بر اصل ولایت عمومی است ولایتی که نسبت نزدیک و در هم تنیده با محبت دارد. امر به معروف مردمی و مومنانه به عنوان یک نهاد اجتماعی بر اصل استوار دوستی و مهر مومنانه بنا می شود و این هم البته در جامعه ای امکان بروز و ظهور دارد که ایمان مردم رشد و توسعه وجودی یافته و معروف ها و ارزش ها به باور همگانی تبدیل شده باشد. حاکمیت نیز اگر می خواهد در این باره به وظیفه خود عمل کند باید موجبات افزایش ایمان مردم به معروف و ارزش را فراهم نماید و آن هم مقدور نیست جز به برقراری عدالت و دادگری در جامعه. حکومت و مسئولان اگر واقعا دغدغه دین و اخلاق و ارزش های جامعه را دارند در برپایی قسط و داد و رفع فقر و فلاکت و نفی ظلم و تبعیض بکوشند و گواهان بر عدل و داد باشند تا گواهان بر توحید که مرکز ثقل ایمان مومنان به سایر ارزشهاست گردند و موجبات تقویت اخلاق و دیانت وارزشها را فراهم آورند که فرمود : شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ [ﺧﺪﺍ و ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ در حالی که بر پادارنده عدل هستند ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩی ﻧﻴﺴﺖ اﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ حکیم ﺍﺳﺖ] (آل عمران /١٨)

خداوند متعال اهتمام خود و فرشتگان و آگاهان در برپایی عدل را گواهی بر توحید می داند و این یعنی عدل وتوحید دو روی یک سکه اند وقتی در جهان هستی قوام اصل مهمی چون توحید بر قسط وداد است و خدای انسان و جهان عدالت را نشانه و دلیل و علامت حقانیت توحید می داند تکلیف دیگر امور روشن است. لذا درحاکمیتی می توان از ایمان به ارزش ها سخن گفت که عدالت در آن محور باشد که پایه و مایه همه ارزشها بازگشت به برقراری و قوام عدالت دارد و در این شرایط است که ارزش های دیگر درجای خود قرار می گیرد ومردم نیز رغبت برای به رسمیت شناختن ارزش های فرعی دینی و جمعی و میل به انجام وظایفی چون امر به معروف اجتماعی را می یابند و فجایعی مثل آنچه در روزهای اخیر رخ داد و دختری جوان جانش را مظلومانه از دست داد اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “ز همه اینها گذشته اگر بی حجابی معضلی شده است باید معلمان و مربیان و روحانیون و مسئولان مورد استنطاق قرار گیرند که چرا نتوانسته اند به وظیفه خود به درستی و کمال دراین باره عمل نمایند؟”

    خب بسم الله ، شما به عنوان استاد دانشگاه بفرمایید که چرا نتونستید به درستی و کمال در این باره عمل نمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا