خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش دولت از سفر رئیسی به نیویورک

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از سفر رئیس دولت سیزدهم به نیویورک را در ادامه می‌خوانید:

«آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه به وقت محلی، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست سازمان آموزشی یونسکو، با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت.

آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه به وقت محلی به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد.

آیت الله رئیسی در گفتگو با خبرنگاران این سفر را فرصتی برای تبیین دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید سازمان ملل باشد نه سازمان دول قدرتمند.

رئیس جمهور حضور در سازمان ملل را بستر مناسبی برای بحث و گفتگو درباره مشکلات امروز جهان و یافتن راهکارهای جمعی برای رفع آنها دانست.

آیت الله رئیسی تحریم را حربه‌ قدرت‌های بزرگ برای فشار به ملت‌ها برشمرد و گفت: تحریم‌ها به ضرر ملتها هستند و با صلح، آرامش و امنیت در تضاد است.

دکتر رئیسی تحریم، تروریسم و جنگ را از جلوه‌های یکجانبه‌ گرایی معرفی و تصریح کرد: نتیجه یکجانبه‌گرایی، رنج جوامع بشری است.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین

خانم‌ها و آقایان؛

دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات می‌کند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستون‌های آن را بر اندیشه‌های آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت می‌کند.

توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغه‌های عمده کشورهاست و اگر چه دولت‌ها در موارد زیادی توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه را اجرا کرده‌اند، اما همزمان چالش‌های جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است.

ما معتقدیم که برای مواجهه با چالش‌های آموزش، نخست باید علل ریشه‌ای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت‌بندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانش‌های یک سویه اجتناب شود و بر نقش‌آفرینی همه طرف‌ها در قالب رویکردهای چندجانبه‌گرایانه تاکید شود.

بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که:

  • پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست.
  • هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال خانواده محور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد.
  • توسعه‌ی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند.
  • سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است.

متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند.

همکاران عزیز

سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه‌ی پایدار باشد یا توسعه‌ی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت.

آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود.

باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویت‌های دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه‌محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت‌آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدفگذاری نموده است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود.

از توجه شما سپاسگزارم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

دکتر رئیسی، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

آیت‌الله رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران بوسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای، این رویکردها را غیرسازنده و موجب پیچیده‌تر شدن مسائل دانست و افزود: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود ۱۵ بار به طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.

رئیس‌جمهور کشورمان رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را صلح‌آفرین و عامل جلوگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و گفت: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

در این دیدار آقای ماکرون پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح کرد و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه استمرار کار برای پیشرفت در توافق هسته‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد.

آقای ماکرون با دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به فرانسه، افزود: می‌توانیم بر روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در دیدار لوئیس آرسه رئیس‌جمهور بولیوی که در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک برگزار شد، روابط ایران و بولیوی را دوستانه و رو به گسترش خواند و گفت: روابط دو کشور روابط سیاسی معمولی نیست و باید روز به روز توسعه یابد.

رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه وزیر امور خارجه ایران موظف است کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور را فعال کند، گفت: نتیجه این همکاریها باید برای هر دو کشور محسوس و عملیاتی باشد.

آقای آرسه رئیس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار با اشاره به سوابق طولانی دوستی ایران و بولیوی ابراز امیدواری کرد بیانیه همکاری ایران و بولیوی که در گذشته به تأیید هر دو کشور رسیده است، با تداوم و تعمیق همکاریها به نتایج مطلوبی منجر شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با برشمردن راه‌حلها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.

رئیس جمهور اعمال تحریم علیه کشورها را از جمله اقدامات ضدانسانی و ناقض حقوق بشر برشمرد و افزود: تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است.

دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین اظهار داشت: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

رئیس جمهور حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد و روند رشد و پیشرفت کشورمان را با قوت ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش راهکار رفع مشکلات فلسطینیان را اجرای پیشنهاد جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان دانست و گفت: همانگونه که تلاش‌ها و توافق‌های مختلف همچون شرم‌الشیخ، کمپ‌دیوید و اسلو نتوانستند حقوق مردم فلسطین را تأمین کنند، تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نیز نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد و تنها یک راهکار عادلانه و منطقیِ جامع، می‌تواند حقوق فلسطینیان را تأمین و صلح را برقرار کند.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه راهکار رفع مشکل افغانستان کمک به شکل‌گیری دولتی فراگیر با حضور همه گروه‌ها و اقوام در این کشور است و مشکلات یمن نیز صرفاً با توقف تهاجم به این کشور و شکست محاصره به عنوان مقدمه آغاز گفتگوهای یمنی-یمنی قابل حل و فصل است.

شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با تشکر از فرصت ملاقات شخصی با آیت‌الله رئیسی گفت: گفتگوی تلفنی بنده با جنابعالی الهام‌بخش رویکرد اتحادیه اروپا در قبال افغانستان برای یافتن پنجره گفتگو بود.

رئیس شورای اروپا تاکید کرد که با نظر رئیس جمهور کشورمان درباره عدم استفاده از موضوع حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی کاملاً موافق است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا تلاش کرده با نزدیک کردن نظرات زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای فراهم کند و در این مسیر موضوع تحریم‌ها علیه ایران را همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی لحاظ کرده است.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا امیدوار است در موضوع توقف درگیری‌ها و صلح در یمن، تشکیل دولت جدید و برقراری ثبات در عراق، برقراری صلح در فلسطین، توقف جنگ در اوکراین و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر سه‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «شهباز شریف» نخست ‌وزیر پاکستان که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، گفت: روابط ایران و پاکستان، تعامل معمول دو همسایه نیست، بلکه روابطی عمیق و متکی به نزدیکی‌های فرهنگی و اشتراکات اعتقادی هزاران ساله است.

دکتر رئیسی با ابراز همدردی مجدد با ملت پاکستان برای خسارات جانی و مالی سیل اخیر در این کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ارائه آنچه در توان دارد برای کمک به سیل‌زدگان پاکستانی دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار ۵ روز قبل خود با نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در سمرقند تصریح کرد:‌ افزایش دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور، تاثیر سازنده‌ای بر گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط دو کشور خواهد داشت.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه برای بنده افتخار بزرگی است که به فاصله پنج روز دو بار با جنابعالی دیدار می‌کنم، گفت: این موضوع نشانه این است که ایران و پاکستان اعضای یک خانواده هستند. ما علاقمند به گسترش هر چه بیشتر روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر خود ایران هستیم.

نخست وزیر پاکستان از حمایت‌های دولت و ملت ایران از کشورش به ویژه در جریان وقوع سیل اخیر قدردانی کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست ‌وزیر عراق که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با ابراز تقدیر صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ایران از دولت و ملت عراق بخاطر میزبانی خالصانه و برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر روند سیاسی در عراق با تفاهم و گفتگو به تشکیل دولتی مقتدر منجر شود.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق درباره لزوم تسریع در تکمیل پروژه مسیر ریلی بصره به شلمچه اظهار داشت: رفع گره کوچک این پروژه و تکمیل سریع‌تر آن نتایج و دستاوردهای عظیمی در گسترش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه و نیز تسهیل تردد زائران به اماکن مقدسه دو کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور در ادامه ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی انتخابات پارلمانی عراق هر چه سریع‌تر با گفتگو و تفاهم طرف‌های عراقی به نتیجه برسد و دولتی قوی و مقتدر تشکیل شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های دولت عراق و شخص نخست وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌کند، اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام شده در گفتگوهای مسئولان دو کشور در عراق پیش برود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مناسبات منطقه‌ای خود همواره منافع امت اسلامی را در نظر داشته است.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با سپاسگزاری از ابراز رضایت مقامات و مردم ایران از مهمان‌نوازی مردم عراق از زوار اباعبدالله الحسین(ع) گفت: مردم عراق تنها به وظیفه خود در قبال زوار عزیز سید و سالار شهیدان عمل کرده‌اند.

نخست وزیر عراق با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی کشورش، از حسن نیت و تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاریها با عراق نیز قدردانی کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار آقای ایگنازیو کاسیس رئیس‌جمهور سوئیس که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، روابط ایران و سوئیس را روابطی دوستانه و خوب خواند و گفت: افزایش همکاریهای تجاری و اقتصادی و بخصوص تسهیل روابط پولی و بانکیِ دو کشور ضرورت دارد.

رئیس‌جمهور مشکل قضیه هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و افزود: این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و با وجود عمل کردن ایران به تعهدات خود، طرفهای غربی از انجام تعهداتشان سرباز زدند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملاً منطقی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با وجود ۴۰ سال فشار و تحریم، ایران نه تنها متوقف نشده بلکه پیشرفت کرده است، بنابراین حربه تحریم کارآیی خود را از دست داده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل، و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم.

در این دیدار ایگنازیو کاسیس رئیس‌جمهور سوئیس نیز با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دو جانبه، گفت: از سال ۲۰۱۶ نقشه راهی برای بهبود روابط تجاری دو کشور ترسیم شد که همچنان به آن پایبند و معتقدیم باید موانع سیاسی و ژئوپلیتیک را از سر راه همکاریهای دو کشور کنار زد.

آقای ایگنازیو کاسیس همچنین امنیت ایران و غرب آسیا را ضامن امنیت اروپا دانست و گفت: همکاری‌های پولی و بانکی از جمله عرصه‌های قابل گسترش در روابط دو جانبه است.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر به نیویورک، در نشستی با دیدار با رهبران ادیان الهی با بیان اینکه نقطه اشتراک همه ما پیروان ادیان الهی، خداپرستی است، گفت: توجه به خدا در میان ادیان الهی را به عنوان یک اصل مشترک را پایه هم‌اندیشی، هم‌افزایی و همکاری برای آینده قرار دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باورمندان به ادیان الهی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که جامعه بدون خدا و اعتقاد به مبدا و معاد برای بشر تباهی خلق می‌کند، نه رشد و سعادت، افزود: بشریت پیش روی خود دو جنگ خونین و فاجعه‌بار جهانی و ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین را به عنوان بخشی از مصادیق کنار نهادن خدا از عرصه اداره جامعه می‌بیند، لذا ضرورت دارد خداباوری را در کنار همه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر بگیریم.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه وحدت ادیان الهی به این معنا نیست که افراد از دین و آئین خود دست بردارند، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی به این معنی نیست که پیروان ادیان مختلف از دین و آئین خود دست بردارند، بلکه به این معنا است که بر نقاط اشتراک و اتفاق به ویژه خداپرستی، تاکید کرده و اختلافات را کنار بگذاریم.

رئیس جمهور خداپرستی و توجه به قوانین الهی را بزرگترین مانع درر مسیر استکبار، خودبینی و خودمحوری و میل بر سلطه به دیگران برشمرد و تصریح کرد: اساس ظلم و تعدی در جهان ناشی از خودبزرگ‌بینی بوده و راه پرهیز از خودبرتربینی توجه به قوانین الهی و خداپرستی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حق زندگی اجتماعی به معنای این نیست که کسی حق داشته باشد خواسته و دریافت‌های شخصی خود را به دیگران تحمیل کند، خاطرنشان کرد: سلطه‌طلبی یکی از جلوه‌های الحاد است که مجال تفکر و اندیشه را از انسان‌های دیگر سلب می‌کند.

رئیس جمهور توحید و عدالت را دو محور مورد تاکید و قبول همه ادیان الهی دانست و گفت: در پرتو عدالت است که انسان می‌تواند زندگی سالم، امن و آسانی داشته باشد. بنا به فرموده امام محمدباقر علیه‌السلام وقتی انسان رابطه با خودش، با خدا، با دیگران و با هستی و طبیعت را به درستی تنظیم کرده باشد، می‌تواند در مسیر کمال قرار گیرد و اگر این ۴ ساحت ارتباط را به شکل صحیح تنظیم نکند، ناگزیر در مسیر ظلم به خود و دیگران و هستی حرکت خواهد کرد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه عدالت و چگونگی اقامه آن در ادیان الهی بسیار مورد تاکید قرار دارد، افزود: خداوند در قرآن به پیامبر اسلام تاکید می‌کند که تو موظف به هدایت مردم هستی تا خودشان قسط و عدل را برپا دارند و این شرط تحقق جامعه و زندگی عادلانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در کنار گسترش الحاد، گرایش به دین نیز به ویژه در میان جوانان گسترش بسیاری یافته است، تصریح کرد: گسترش معنویت در میان جوامع برای رهبران ادیان الهی مسئولیت‌آور است و رهبران ادیان الهی با دقت و جدیت از بروز هر گونه درگیری میان ادیان الهی ممانعت کنند.

آیت‌الله رئیسی بروز درگیری میان ادیان الهی را باعث فرسایش ادیان و موجب رواج الحاد و بی‌خدایی در جوامع دانست و خاطرنشان کرد: به جای درگیری، برخورد و حذف، پیشنهاد گفتگوی اندیشه‌ای میان ادیان را مطرح کرده و تثبیت کنیم تا نظرات پیروان ادیان مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر شود زیرا گفتگو میان ادیان به همکاری سازنده و موثر آنها منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به آفت ضربه زدن به دین با پوشش دینداری در طول تاریخ افزود: داعش به نام خدا و با پرچم منقش به نام خدا و رسول‌الله (ص) جنایات هولناکی مرتکب شد که هیچ فرد دیندار و آزاده‌ای آنها را تایید نمی‌کند.

دکتر رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه رهبران و پیروان ادیان الهی به مساله عدالت و مقابله با بی‌عدالتی در جهان، افزود‌: اگر می‌خواهیم عصرها و نسل‌ها به دین گرایش پیدا کنند، باید در مقابل ظلم و تجاوز به حقوق انسان‌ها حساس باشیم. دین اسلام برای این منظور راهکاری مترقی به نام امر به معروف و نهی از منکر اندیشیده است که به نوعی ضمانت اجرای دین در جامعه محسوب می‌شود. این اصل مهم در اسلام، یک نظارت اجتماعی به خصوص نسبت به سیاستمداران، صاحبان قدرت و ثروت است.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری راهپیمایی عظیم و بی‌نظیر اربعین اظهار داشت: این راهپیمایی گرامی‌داشت یاد نماد مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم است، نمادی که به بشریت نشان داد اگر در برابر ظلم سکوت شود، فساد و ظلم همه جامعه را در بر می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای میزبانی از نشست گفتگوی میان ادیان الهی، گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم برگزاری این نشستها را به عنوان مجالی برای همفکری و هم‌افزایی برای رفع مشکلات و گره‌های زندگی انسان معاصر ادامه دهید.

در آغاز این نشست ۱۳ نفر از رهبران ادیان مختلف حاضر در نشست، در سخنانی به تشریح دیدگاه‌ها و بیان نظرات خود پرداختند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا