خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ ارز ۱۴۰۳ | شهرام سیدقلعه

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده‌است، درباره‌ی نرخ ارز ۱۴۰۳ نوشت:

تغییرات نرخ ارز یکی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار در اقتصاد کشور است. آنچه در این سال‌ها نقش اساسی در بی‌ثباتی و بی‌نظمی اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری و کسب و کار داشته، نه افزایش نرخ ارز بلکه تغییرات و بی‌ثباتی نرخ ارز بوده است.

ریت یا نرخ برابری واحد پول ملی در مقابل دلار اگرچه مهم است ولی مطلب بسیار مهم‌تر کنترل تغییرات ریت و تثبیت نرخ ارز است. کاری که تا قبل از سال 1390 به دلیل درآمدهای سرشار ارزی و دسترسی آسان بانک مرکزی به منابع ارزی به‌راحتی انجام می‌شد ولی در دهه 90 از کنترل خارج شد.

تغییرات نرخ ارز از سال1390 آغاز شد ولی تا اواسط دهه90 دولت و بانک مرکزی با استفاده از منابع باقیمانده و اعمال سیاستهای تنش زدا جلوی تکانه های بزرگ را گرفت. در سال 1397 اولین شوک بزرگ حادث شد و طی یک سال نرخ ارز تغییرات بیش از 6/2 برابری را تجربه کرد.

از آن سال با توجه به تثبیت تقریبی شرایط بد و تأثیر مداوم تحریم ها و محدودیت ها بر اقتصاد کشور طی چند سال تغییرات نرخ ارز از الگوی نسبتاً مشخصی پیروی کرده است. طبق روال سالهای قبل نمودار تغییرات و پیش بینی نرخ تقریبی ارز در سال 1403 را به شرح ذیل به تصویر کشیده ام.

اگر اتفاق خاصی در جهت مثبت و منفی در حوزه سیاست خارجی و داخلی نیافتد با توجه به افزایش فشار تدریجی بر اقتصاد و تأثیر آن بر تغییرات نرخ ارز پیش بینی میانگین نرخ ارز تا پایان سال 1403 بین 80 تا 90 هزار تومان خواهد بود.

بی‌ثباتی نرخ ارز یا به عبارتی تغییرات ارزش پول ملی مهمترین عامل در افزایش ریسک سرمایه گذاری در صنعت و اقتصاد است. بدون جذب سرمایه توسعه ممکن نیست و بدون توسعه اقتصاد و صنعت و تولید نه تنها به هیچ قله ای نمی‌رسد بلکه هرروز به قعر دره ها نزدیک تر است.

تنها راه برون رفت از شرایط نابسامان اقتصادی ثبات است و تنها راه ثبات تعامل مؤثر است. تعامل در داخل و خارج چیزی که ما به آن نیاز داریم و هرروز از آن بیشتر فاصله میگیریم. باور ندارید؟ دقت کنید به این سخن‌ گهر بار که “ما باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم”

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا