خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر تاج زاده درباره ی توافق هسته‌ای ایران و غرب

خلاصه ی مصاحبه ی سیدمصطفی تاج زاده با هفته نامه ی «دولت و ملت» با موضوع بررسی توافق هسته‌ای ایران و غرب به نقل از کانال تلگرامی آقای تاج زاده در پی می آید:

✅ اهمیت برجام در این است که از بین دو راه مقابله و تفاهم، راه را برای تفاهم باز کرد. راه جدیدی که البته بسیار پر فراز و نشیب است و به هر رو شبح جنگ را از آسمان ایران دور کرد. اوباما و روحانی بارها روی این موضوع تکیه کرده اند که برجام «نه» به جنگ بود، این توافق جهان را امن تر کرد و تحریم‌ها را از ایران برداشت.

✅ برجام ثابت کرد حتی اگر دیوار بی اعتمادی همچنان بین دو کشور بلند باشد و اختلافات پابرجا بماند با وجود این در یک زمینه خاص ‌می‌توان به تعامل پرداخت و به توافق رسید و حداقل مطالبات طرفین را براورده کرد. این همان راهبردی است که به برد-برد معروف شده است

✅ دیپلماسی ‌احمدی‌نژاد این فرصت را به آمریکا داد تا توافق اروپا، روسیه، چین، هند، ژاپن، استرالیا، کانادا و دیگر دولت‌های دنیا را برای برخورد با ایران جلب کند و علیه ما یک اجماع جهانی شکل دهد.

✅ دستاورد استراتژیک برجام این بود که به همه این اتحادها علیه ایران پایان داد و بین قدرت‌های بزرگ جهانی شکاف ایجاد کرد. به نحوی که دیگر کشورهای اروپایی حاضر نیستند علیه ایران قطع‌نامه‌ای صادر کنند و حتی بین کنگره و کاخ سفید اختلاف ایجاد شده است و بسیاری از نخبگان و رسانه‌های آمریکایی به همدلی با ایران پرداخته اند. روسیه و چین نیز دیگر حاضر نیستند به تحریم علیه ایران رای مثبت بدهند.

✅ دلواپسان ‌می‌دانند اگر روابط ایران با دنیا عادی شود، این امر به عادی شدن مناسبات در داخل کشور ‌می‌انجامد و این روال به نفع آنها نیست. چرا که آنها در انتخابات آزاد ناکام ‌می‌مانند و فقط در انتخابات استصوابی و درغیاب میلیون‌ها ایرانی ‌می‌توانند رای بیاورند

✅آقای جلیلی و دوستانش بر این عقیده‌اند که اگر با امریکا توافق کنیم نشانه ضعف ما و سازش به معنی منفی است یعنی از مواضع خودمان کوتاه آمده‌ایم . توافق از دید آنها به منزله تسلیم است.

✅ اگر زوج روحانی و ظریف در ایران واوباما و کری در آمریکا نبودند، برجام به نتیجه نمی رسید. این یک فرصت تاریخی بود که طرفین از آن به درستی استفاده کردند و اگر مثلا جرج بوش در آمریکا و ‌احمدی‌نژاد در ایران هنوز رئیس جمهور بودند برجام به نتیجه نمی‌رسید.

✅برجام شبیه دموکراسی است، و همان مثال معروف فردی است که در مقابل پیانو نشسته اما دستش بسته است، برجام دستش را باز ‌می‌کند ولی او را پیانیست نمی‌کند. هرچند کمک ‌می‌کند تا اگر پیانو بلد است بنوازد و اگر بلد نیست یادبگیرد

✅آقای ‌احمدی‌نژاد کشور را در بهترین وضعیت از منظر بین‌المللی تحویل گرفت و در بدترین شرایط ممکن به آقای روحانی تحویل داد. اگر آقای جلیلی یا هر نامزد دیگری از اصولگرایان روی کار ‌می‌آمد به احتمال بالای 90 درصد مشکل هسته‌ای حل نمی‌شد، و سه سال اخیر همان مسیر سال‌های 90 تا 92 را طی ‌می‌کردیم و وارد شرایط اسفناک اقتصادی ‌می‌شدیم.

✅مهمترین دلیل مخالفان سیاسی برجام این است که برجام به دموکراسی و آرام کردن فضا و شفاف سازی عرصه سیاست و اقتصاد کمک ‌می‌کند.

✅اگر برجام نباشد، جایگزین آن تحریم‌های شدید و تقابل با قدرت‌های بزرگ است.

✅ مردم ‌می‌دانند بسیاری از مدعیان برجام همان افرادی هستند که بیشترین کارشکنی را در اجرای آن انجام ‌می‌دهند تا به نتیجه نرسد و بگویند حرف ما درست بود و این توافق مرده به دنیا آمده است مثلا موشک با شعار نابودی اسرائیل هوا ‌می‌کنند و از قول فلان شخص ‌می‌گویند همه پول‌های ما از خوراک تا اسلحه‌هایمان از ایران تامین ‌می‌شود، یا دراین شرایط حساس به سفارت عربستان حمله ‌می‌کنند و آنجا را به آتش ‌می‌کشند.از سوی دیگر در سفرهای مقامات برخی کشورهای اروپایی که قصد گسترش روابط با ایران را دارند کارشکنی ‌می‌کنند و برای هر کدام بهانه ای ‌می‌تراشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا