خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سکوت سلبریتی‌ها

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «سکوت سلبریتی‌ها» نوشت:

سکوت چهره‌های مشهور دنیای تفریح و سرگرمی، فیلم و سینما و شبکه‌های اجتماعی و هنرمندان برآمده از نگاه آنان به مخاطبان است. بخشی از مردم با جدیت مثال‌زدنی اخبار آنها را پیگیری می‌کنند، اما سلبریتی‌ها بدون توجه به زیست عموم شهروندان هستند.

حکایت تلخی است، اما اکثر بازیگران سینما در اوج گرفتاری‌های اقتصادی و روزمره شهروندان و درست در زمانی که تورم افسار گسیخته دمی آنان را رها نکرده با ظاهری خوش و گفتاری بسیار مصنوعی در قاب تلویزیون ظاهر می‌شوند و از مدارا می‌گویند،‌ مردم را به گذشت و بردباری در شرایط سخت اقتصادی دعوت می‌کنند، از آنان می‌خواهند در برابر دشواری‌ها و کمبودها و نبودن‌ها مقاومت کنند، رو به دوربین تلویزیون از خاطرات سخت دوران کودکی خودشان داستان‌سرایی می‌کنند و برای مرتبه‌ای دیگر همه مردم را به صبر و تلاش و آینده‌های بسیار روشن حوالت می‌دهند. از صاحبان خانه با گذشت می‌گویند، از مستاجرانی که بسیار در خوشی و لذت روز را به شب می‌رسانند و… اما خودشان زیستن دگرگونه‌ و پر از تناقض را پیشه می‌کنند. مدتی بعدتر عکس‌های مسافرت به آمریکا، ‌لندن، سوئد و… را منتشر می‌کنند و از آب و هوای خوب هلند، بلژیک، اسپانیا و بادهای مرطوب مدیترانه حرف‌ می‌زنند.

رابطه مبتنی بر درک سلبریتی‌ها با زندگی و آنچه مردم در کوچه و خیابان تجربه کرده و می‌کنند منقطع است، حتی در جزئی‌ترین مسائل زندگی. آنها در جهانی دیگر زندگی می‌کنند و مردم در دنیای دیگر روز را به شب می‌رسانند. این افراد نه تنها با لوکس‌ترین، مجهزترین و بهترین وسایل جدید روزگار می‌گذرانند، بلکه گذشته‌ی آنان نیز نشان از آن دارد که همیشه در اوج رفاه بوده‌اند. حتی در اوج تورم 50 درصدی سالیانه و زمانه‌ای که هر امری به کالایی شدن و خرید و فروش مبدل شده است. به همین خاطر سلبریتی‌های بازیگر در همان سالی که پشت‌بام خوابی، تورم، دزدی و کیف قاپی و مرگ اندوهگین شهروندنی رقم می‌خورد و قیمت مرغ، تخم مرغ و روغن به قسمتی از دغدغه‌های روزانه مردم تبدیل شده است فرزند خود را در خارج از کشور به دنیا می‌آورند، مراسم عقد و عروسی را با صدها هزار تشریفات پر هزینه برگزار و تصاویر خودشان را در اقصا نقاط جهان در صفحه‌ی شخصی منتشر می‌کنند.

برای سلبریتی‌ها متر و معیار همه چیز پول است، وقتی حضور در برنامه‌های تلویزیونی برای مصاحبه شونده‌ها دقیقه‌ای میلیون‌ها تومان محاسبه می‌گردد، درآمد آنان نیز دقیقه‌ای است. آنان تا زمانی که درآمدهای خود را از داخل ایران تامین می‌کنند، مقابل دوربین ظاهر می‌شوند به مخاطبان بازی دروغین می‌فروشند. اینکه از صبر، حوصله و آمدن روزهای بهاری و خوش و دلنشین برای مردم به تنگ آمده از تورم می‌گویند به این دلیل است که از همین راه میلیاردها به جیب مبارک‌شان می‌ریزند. اینکه از مردم باهوش، خلاق، توانمند و دوست داشتنی ایران می‌گویند و دایم آنان را به داشتن و کسب یک حال خوب دعوت می‌کنند برای این است که پول بیشتری به دست آورند. درست در وسط معرکه و گرفتاری و نداری مردم به دارایی‌های کلان و نجومی می‌رسند؛ برنامه‌های مختلف برای ستاندن خنده از مردم درست می‌کنند، تا مردم یادشان برود فقر، تنگدستی و روزگار سخت امروز را. برای کسی که حال خودش خوب است، شش ماه از سال را در کشوری دیگر زندگی می‌کند و کمترین و کم هزینه‌ترین تفریح‌اش با دلار 31 هزار تومانی سفر به کشورهای اروپایی است برای نشان دادن همراهی‌اش با مردم ناچار است فیلم‌بازی کند،‌ ادا در بیاورد، کرشمه نشان دهد، شامورتی بازی در بیاورد و به دیگران نشان دهد او نیز دردمند است، ولی نیست!

جنس دغدغه‌های سلبریتی‌ها به صورت کاملا انحصاری متعلق به خودشان است. ارسال پیام به آنان برای بروز واکنش در بزنگاه‌های مهم اساسا نادرست است. آنها دغدغه‌هایی دارند که اساسا به فهم مخاطبانشان در نمی‌آید. سلبریتی‌ها به واسطه درآمدشان همیشه و مانند زمانی که در حال بازی کردن فیلم هستند بازیگری می‌کنند، مخاطب را نیز بازی می‌دهند، چیزی را می‌گویند و نشان می‌دهند که بیش از هر امری به ساختگی بودن و غیر واقعی بودن نزدیک است. آنها برای مردم برنامه تفریحی می‌سازنند، همگان را به خنده و خوشی دعوت می‌کنند ولی تنها چیزکی از زندگی و سختی‌های مبتلا به مردم جامعه شنیده‌اند، بنابراین نیازی نیست نه خودمان را درگیر کارهای آنان کنیم و نه به حرف‌های سراسر کذب آنان در هنگام بازیگری گوش دهیم. آنها را به بازی‌هایشان باید قضاوت کرد و نه واقعیت‌های روزمره‌شان!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام
    به عنوان کسی که چند سال است در این حوزه کار می کند، این مطلب احساسی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا