خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دحلان یا برقوتی: دو جانشین عباس پس از جنگ غزه

لیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس گزارش تحقیقی مفصلی منتشر کرده دربارۀ جانشینی محمود عباس پس از پایان جنگ در غزه. لیبراسیون نوشته است که مسئلۀ جانشینی عباس از نخستین ساعات پس از حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل در دستور کار قدرت‌های غربی و کشورهای عرب منطقه قرار گرفت و هم‌اکنون به موازات مذاکرات آتش‌بس در غزه در خفاء مذاکراتی نیز برای تعیین جانشین محمود عباس جریان دارد.

بنا بر گزارش رادیو فرانسه، به نوشتۀ لیبراسیون از دولت‌های غربی و عرب منطقه تا پناهندگان فلسطینی همه خوب می‌دانند که دورۀ محمود عباس به سر آمده است و در پایان جنگ غزه فرد دیگری جای او را خواهد گرفت.

لیبراسیون نوشته است که از مجموع مذاکرات جاری برای یافتن جانشین عباس دو نام بیش از همه جلب توجه کرده است : مروان برقوتی که در زندان تل آویو به سر می‌برد و محمد دحلان که به عنوان مشاور رئیس امارات متحد عربی از نفوذ بالایی در این کشور و کشورهای عرب منطقه برخوردار است.

لیبراسیون در عین حال تصریح کرده است که جانشینی عباس چالش آسانی نخواهد بود، زیرا، رهبر جدید فلسطین باید از یک طرف عباس را متقاعد کند که بدون دردسر کرسی ریاست را به فرد جدید واگذار کند و از طرف دیگر بتواند مهار کامل باقی‌ماندۀ نیروهای حماس را در دست بگیرد.

به نوشتۀ لیبراسیون «رهبر جدید فلسطینیان باید در عین حال با زبانی مصمم با اسرائیلی‌ها گفتگو کند. تاکنون وجود عباس به عنوان رهبری فاسد و مستبد در کرانۀ غربی رود اردن و سازمان حماس در غزه تنها آب به آسیاب سیاست‌های بنیامین نتانیاهو ریخته که برای نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان دائماً تکرار کرده است که او هیچ رهبر صالحی برای گفتگوهای صلح میان فلسطینیان نمی‌یابد».

محمد دحلان در غزه متولد شده و پیش از سلطۀ حماس بر غزه هدایت شبه نظامیان سازمان فتح را برعهده داشت. مروان برقوتی نیز که از او به عنوان نلسون ماندلا فلسطینیان یاد می‌شود، زادۀ رام الله است و پیش از زندانی شدن هدایت شاخۀ نظامی سازمان فتح را برعهده داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا