خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کامفیروزی: انگار برخی مسئولان دانشگاهی پادوی نهادهای امنیتی شده‌اند

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری و فعال سابق دانشجویی، با انتقاد از نحوه‌ی بازداشت تعدادی از دانشجویان در روزهای اخیر، گفت: انگار برخی مسئولان دانشگاهی پادوی نهادهای امنیتی شده‌اند.

متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای کامفیروزی درباره‌ی وضعیت بازداشت تعدادی از دانشجویان در پی می‌آید با این توضیح که بر اساس گزارش انصاف نیوز برخی از دانشجویان به صورت چند ساعته بازداشت شده و آزاد شده‌اند.

سوال: این روزها اخبار متعددی از بازداشت دانشجویان به گوش می‌رسد. فرآیند این بازداشت‌ها چه بوده است؟ بازداشت‌ها به چه اتهامی انجام شده و این دانشجویان چطور دستگیر شده‌اند؟

کامفیروزی: ما این روزها با حمله کم نظیر نهادهای امنیتی و شبه امنیتی به نهاد دانشگاه مواجهیم که وضعیتی کم نظیر و از جهاتی بی نظیر در تاریخ فعالیت‌های دانشجویی به وجود آورده است. عملا در این روزها بارها نیروهای امنیتی و شبه امنیتی و حتی نظامی و… به ساحت دانشگاه تعرض کرده‌اند. اخبارش را شنیده‌اید دیگر. جلوی در دانشگاه یا خوابگاه، دانشجوهایی را با آن وضع بازداشت می‌کنند. با انواع و اقسام فریب‌ها تلاش می‌کنند تا دانشجو را از خوابگاه یا دانشگاه بیرون بکشند و دستگیر کنند. حتی خبرهایی از درگیری در برخی دانشگاه‌ها شنیده شده است و البته این فاجعه با همکاری و همراهی حراست و مسئولان دانشگاه در حال انجام است. در برخی موارد ما چیزهایی از هماهنگی‌های عجیب و غریب میان مسئولان دانشگاه و نیروهای امنیتی می‌شنویم به طوری که انگار مسئولان دانشگاه‌ها پادوی نهادهای امنیتی شده‌اند و این قطعا لکه ننگ بزرگی برای استقلال دانشگاه خواهد بود.

سوال: خبر دقیقی از تعداد دانشجویان بازداشتی هست؟

پاسخ: نه خبر دقیقی درباره تعداد دانشجویان بازداشت شده نیست. حجم بازداشت‌ها اینقدر هست که عملا امکان جمع آوری اطلاعات را سخت و دشوار می‌کند ولی اخبار برخی از این بازداشت‌ها در فضای مجازی و در کانال‌های دانشجویی منتشر شده است. البته این را نباید نادیده گرفت که اینها فقط بخشی از اخبار بازداشت دانشجویان در روزهای گذشته است. ظاهرا دانشجویان دیگری هم بازداشت شده‌اند که به دلایلی هیچ اسمی از آنها در هیچ کجا منتشر نشده است.

سوال: آیا نهاد خاصی مسئولیت این بازداشت‌ها را بر عهده دارد؟

پاسخ: حدس من این است که اکثر این بازداشت‌ها توسط نیروی انتظامی و پلیس امنیت و اطلاعات انجام شده است.

سوال: اتهامشان چیست؟

پاسخ: من از این مسأله اطلاعی ندارم. چیزی هم که دورادور از بعضی خانواده‌ها شنیده‌ام این است که آنها هم اطلاعی از عنوان اتهام ندارند. البته این را هم بگویم که گزارش‌هایی شنیده شده که حتی در روند شکلی بازداشت هم، خیلی قوانین و مقررات و خصوصا قانون آیین دادرسی کیفری رعایت نشده است.

انصاف نیوز: این دانشجوها چطور بازداشت شده‌اند؟

کامفیروزی: تعداد قابل توجهی از دانشجوها بعد از تجمعات و یا در حاشیه تجمع‌ها بازداشت شده‌اند. این خیلی عجیب است. در حالی که هم اصل 27 قانون اساسی بر حق برگزاری اجتماعات تأکید کرده و هم تبصره 5 ماده 37 شیوه نامه اجرایی انضباطی دانشجویان از آزادی برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز گفته، معلوم نیست چرا دانشجویان را به خاطر بهره مندی از حقوق اساسی‌شان بازداشت کرده و می‌برند. از سوی دیگر بخشی از دانشجویان نیز با مراجعه مأموران امنیتی به محل سکونتشان بازداشت شده‌اند که غالب آنها یا از فعالان سابق و کنونی دانشجویی بوده‌اند و یا با تصور حضور و نقش آفرینی در تجمعات بازداشت شده‌اند.

سوال: الان خانواده‌ها از کجا باید پیگیری کنند؟

پاسخ: اینطور پرونده‌ها متأسفانه معمولا به دادسرای امنیت (یا همان اوین) در زیر پل بزرگراه یادگار امام (کنار زندان اوین) می‌روند. البته مایه تأسف است که برای دانشجوهای این مملکت (که سرمایه این کشورند و قاعدتا تعهد و دغدغه‌مندی‌شان باید مایه مباهات و افتخار مسئولان باشد)، به دلیل یک اعتراض انسانی نسبت به [ماجرای مهسا امینی]، اینطور پرونده سازی امنیتی می‌کنند. این در حالی است که اتفاقا اعتراض دانشجوها ضامن تأمین امنیت این کشور است و این دست برخوردهای امنیتی با دانشجو، فقط نتیجه معکوس خواهد داشت.

سوال: به عنوان سوال آخر، حقوقی که یک دانشجو از ابتدای بازداشت دارد، چیست؟

پاسخ: هر فردی که بازداشت می‌شود، دارای حقوق متفاوت و متعددی است؛ از حق معاینه توسط یک پزشک و دسترسی به داروها گرفته تا حق تماس با اعضای خانواده و حق ملاقات با ایشان و حق اطلاع از موضوع و دلایل اتهام و حق مصونیت از هرگونه هتک حرمت و حیثیت و حق تماس با وکیل و ملاقات با وکیل و… ولی خب جالب اینجاست که علیرغم تصویب و ابلاغ بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های متنوع درباره حقوق متهم و حقوق بازداشت شدگان و… در سالهای اخیر، متأسفانه اخبار نگران کننده‌ای از وضعیت دستگیری‌ها و شرایط بازداشت شدگان به گوش می‌رسد. من به عنوان نمونه عرض می‌کنم که الآن به من به عنوان یک وکیل، به بهانه تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، اجازه ورود به دادسرا و پیگیری امور موکلانم و یا تماس و ملاقات را با ایشان نمی‌دهند. اصلا حتی پاسخگو هم نیستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. دانشگاه نباید خانه ی تیمی وامن منافقین واغتشاش گرهاباشد،امنیت جامعه نباید از طرف دانشگاه تهدیدشود.

    2
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا