خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان رهبری درباره‌ی انتخابات و مسئله‌ی «عدم احراز صلاحیت» | احمد حیدری


حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

سخنان اخیر رهبری درباره‌ی انتخابات کاملا حق و حرف دل همه مردم ایران است و مردم از سال 57 تا به امروز بیش از این را نخواسته‌اند ولی در این سال‌ها با نظارت استصوابی این حق از آنان تا حدود زیادی دریغ شده لذا اکثریت آنان از انتخابات و صندوق رأی ناامید شدند و در انتخابات مجلس فعلی و ریاست جمهوری شرکت نکردند و در انتخابات آینده هم با تصویب اصلاحیه اخیر و قانونی شدن بیش از نظازت استصوابی توسط مجلس انقلابی مردم ناامید از انتخابات و صندوق رأی، ناامیدتر از گذشته شدند به گونه‌ای که طلیعه عدم شرکت اکثریت قریب به اتفاق مردم در انتخابات آینده همه از جمله رهبری را نگران کرده و این سخنان متعاقب همین نگرانی از عدم شرکت قاطبه مردم است.

سال‌هاست با عنوان «عدم احراز صلاحیت» مواجهیم و در انتخابات‌ها، بسیاری با این عنوان از حق انتخاب شدن و طرفدارانشان از حق انتخاب کردنشان محروم شده‌اند بدون این که محروم شدنشان مستند به بندی از قانون و ادله مثبته باشد! و بارها هم در این سال‌ها بر این روند اعتراض شده ولی این اعتراض‌ها به نتیجه‌‎ای نرسیده و روند ردّ صلاحیت با عنوان «عدم احراز صلاحیت»، آن قدر گسترده و فراگیر شده که در انتخابات گذشته اعتراض رهبری را بعد از ردّ صلاحیت آقای لاریجانی در پی داشت ولی بدان اعتراض هم وقعی نهاده نشد!

علاوه این که شورای نگهبان در صدد قانونی کردن این عنوان توسط مجلس انقلابی برآمد و در اصلاحیه اخیر قانون انتخابات، این عنوان قانونی و اجرایش هم به هیئت‌های اجرایی منتخب خود شورا و دولت همسو واگذار شد که نتیجه‌اش ردّ صلاحیت معدود صلاحیت‌داران ناهمسو با شورای نگهبان از جمله آقای پزشکیان نماینده فعلی و نایب رئیس چند دوره مجلس و وزیر دولت اصلاحات شد.

حقیر در تاریخ 21/5/1402 طی یادداشت «قانونی شدن عنوان «عدم احراز صلاحیت» برای مهندسی بی‌هزینه انتخابات!»، به این رویه اعتراض کردم و در فرازی از آن یادداشت نوشتم:

“قانون انتخابات مهم‌ترین قانون بعد از قانون اساسی است زیرا شاکله «جمهوریت» در “انتخابات” متبلور است و “قانون انتخابات” می‌تواند تضمین کننده انتخابات واقعی و آزاد باشد. بنا بر قانون انتخابات، تنها کسانی از حق انتخاب شدن محروم‌اند که شرایط سلبی قانونی را داشته یا شرایط ایجابی قانونی را نداشته باشند و برای ردّ صلاحیت، باید به صراحت اعلام شود که فرد به استناد کدام بند قانون رد شده و کدام شرط ایجابی یا شرط سلبی را ندارد یا دارد و مدارک اثبات کنده آن فقدان یا این وجدان هم باید به او و در صورت لزوم به جامعه ارائه ‌شود. حالا مجلس انقلابی به اشاره شورای نگهبان در صدد قانونی کردن عنوان «عدم احراز صلاحیت» برآمده تا رفتار شورای نگهبان را کتمان و انکار کند و قانونی بنمایاند! و سخنگوی شورای نگهبان بعد از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان اعلام کرده: «در قانون اخیر عنوان “ردّ صلاحیت” حذف شده است و ما الان با سه عنوان “تأییدصلاحیت، عدم تأییدصلاحیت و عدم احراز” مواجه هستیم»”.

حالا بعد از گذشت چند دهه محروم کردن افراد از حق انتخاب شدن و طرفدارانشان از حق انتخاب کردنشان، با تمسّک به عنوان «عدم احراز صلاحیت» و بعد از این که این عنوان در قانون مصوب مجلس گنجانده شده و شرعی بودنش توسط شورای نگهبان تأیید گردیده است، -بنا به برخی ادعاها رهبری در ملاقات اخیر با شورای نگهبان در اعتراض به روند اجرایی انتخابات اخیر و از جمله ردّ صلاحیت افرادی مثل آقای پزشکیان گفته است: «ایشان چه ایرادی داشته که رد شده است؟ افراد یا صلاحیت دارند یا نه. عدم احراز معنا ندارد. این را به‌عهده مردم بگذارید».

متأسفانه این رویه سال‌ها است که دارد اجرا می‌شود و بارها و بارها دلسوزان بر این رویه اعتراض کرده‌اند ولی گوش شنوایی نبوده و حالا که ظاهرا همین اعتراض از زبان رهبری در جنب سخنان مهمی در باره اهمیت انتخابات و تأثیر آن در جلوگیری از پدید آمدن دیکتاتوری و ایجاد اصلاحات عمیق مورد خواست مردم، ابراز شده، امیدواریم برای اجرایی شدنش آن در انتخابات اخیر با صدور حکم حکومتی تدبیری اندیشیده شود که زمینه حضور همه سلایق و همه کسانی که التزام عملی به قانون دارند، در انتخابات فراهم گردد که در آن صورت می توان امیدوار بود امید عمومی به شرکت در انتخابات شکوفا شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. زنده وپاینده باشید واقعیت امرانچه سیاست های اجرایی متناقض وغیراصولی شورای نگهبان راهوشمندانه منطقی وعقلانی بیان نموده اند

  2. با سلام آقای حیدری عزیز هیچکس با رده صلاحیت که از دریچه عقل و منطق نگاه کنید موافق نیست این درست همه هم حرفهایی شما را تایید می کنند ولی در اینجا یه مشگل بزرگ وجود دارد اون هم این است وقتی که حزبها و سیاستمداران اصلاح طلب که البته شما اسمش هم می گذری مردم که در انتخابات کاندیده می شوند فرقی ندارد چه ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی یا شورای های استانها و شهرستانی و محلی شورای محترم نگهبان یه کمی که فیلتر را باز می کنند و می آیند شرکت می کنند و اگر نتیجه به نفع آنها باشد که تازه بدبختی کشور و مردم یه توری دیگر شروع می شود همچون مجلس ششم و دو دوره ریاست جمهوری آقایان حمله ور می شوند به رهبری به سپاه کسانی که کشور خود را دوست دارند همچون مدافعان حرم بسیج مدافعان امنیت و غیره وقتی هم که فیلتر او یه کمی می‌بندند بازهم شروع می شود افترا دروغ تهمت اغتشاشات ترور جنگ خیابانی آتش زدن، مسجد حسینیه ادارات دولتی اموال خصوص عمومی زنان چادری حزب الهی من از شما می پرسم آقای حیدری پس نظام باید چکار انجام بدهد که شما ها و همفکرانتان دست از سر این کشور و مردم نازنین اش بردارید پس شما ها دروغ می گوید از ۴۴ سال انقلاب اسلامی ۳۲ سال اش دست شماها بوده شماها فقط با فریبکاری و نیرنگ دنبال براندازی هستید نه انتخابات این ها همه بهانه و عوام فریبی و فریبکاری بیش نیست شما اصلاح طلبان چطوری فکر می کنید زرنگ هستن زرنگ نیستن فریبکار و نیرنگ باز هستید زرنگ شهدا بودن که ۴۴ سال این کشور و انقلاب اسلامی را با خون خود پاسداری و نگهداری کردند … آقای حیدری عزیز

  3. باسلام انصاف نیوز نازنین بنده همین صفحه برای آقا بزرگ انتقاد نوشتم و ارسال کردم چرا منتشر نشده مگر خون این آقا از دیگران رنگتراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا