خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی «شیوه» صداوسیما در اعتراضات ۱۴۰۱

خبرگزاری ایسنا در متنی با عنوان «این «شیوه» برای صداوسیما ماندنی است؟» نوشت:

جدیدترین قسمت از برنامه «شیوه» با عنوانِ «اسلام سیاسی، اسلامِ اجتماعی» امشب ـ سه‌شنبه ـ پنجم مهر ماه روی آنتن خواهد رفت؛ برنامه‎‌ای که این روزها با پخش از شبکه‌ چهار سیما، بسیاری از افراد با گرایش‌های فکری متفاوت را متوجه خود کرده و هر کس بنا بر نگاه خود، موضوعات مطرح‌شده در این برنامه و رویکرد اخیر تلویزیون را تأویل می‌کند.

با این همه، چنین گفته می‌شود که قسمتِ آخرِ میزگردهای چالش‌برانگیز «شیوه» روزِ پنجشنبه ـ هفتم مهر ماه ـ پخش خواهد شد و با این حساب چیزی تا پایان باقی نمانده است. اما مانند همیشه این پرسش در ذهن بینندگان و رسانه‌ها باقی می‌ماند که آیا مناظره‌های اخیر شبکه چهار را باید به حساب رویکردی دائمی و ماندنی برای صداوسیما تلقی کنیم یا این «شیوه» هم مانند برخی برنامه‌های مقطعی این سال‌ها، مدتی روی آنتن می‌ماند، تمام می‌شود و بار دیگر صداوسیما به همان رویه‌ی معمول خود در این سال‌ها که از سوی عده‌ای انتقادبرانگیز هم بوده است، بازخواهد گشت؟

تجربه ثابت کرده هرگاه صداوسیما به تولید و پخش مناظره و میزگردهای چالشی متفاوت اقدام کرده، توانسته در جذب مخاطب موفق باشد. این همراهی‌ها، حتی اگر در قالب اظهارنظرهای منفی درباره‌ی یک برنامه یا رویکرد رسانه‌ای شکل بگیرد، بهتر از بی‌تفاوتی یا ندیده شدن صرف است.

برنامه‌یِ تلویزیونی «شیوه» که بیشتر به بررسی موضوعات سیاسی و اجتماعی اختصاص دارد، در این مدت توانسته نگاه‌های مختلف را چه روی آنتن و چه از طریق تماشای ویدئوهای انتخابی منتشرشده در فضای مجازی، به سمت خود جلب کند. این برنامه با دعوت از پژوهشگران حوزه‌های مختلف، در موضوعات متنوع از فلسفه تا زنان سعی دارد با نگاهی متفاوت از برنامه‌های مرسوم این سال‌ها، به بررسی موضوعات روز از جمله بحثِ «گشت ارشاد» بپردازد.

با این همه، عده‌ای از مخاطبانی که در این سال‌ها ابراز کرده‌اند که به دلیل رویکرد اتخاذی توسط برخی مدیران فرهنگی، از رسانه ملی خود فاصله گرفته‌اند، همچنان «شیوه» را یکی از راهکارهای مقطعی صداوسیما برای برون‌رفت از بحران مخاطب می‌دانند و می‌گویند صداوسیما با برنامه‌هایی از این دست نیز نمی‌تواند راهِ نجاتی برای خود پیدا کند.

برخی منتقدان هم «شیوه» را مانند اغلب برنامه‌های صداوسیما به تک‌صدایی متهم کرده و خواهان حضور طیف‌های مختلف فکری درباره موضوعات مطرح‌شده، روی آنتن زنده شده‌اند.

و البته در این میان عده‌ای دیگر هم با استقبال از فضای باز ایجادشده در صداوسیما، حضورِ اساتید اخراج‌شده از دانشگاه در یک برنامه زنده تلویزیونی و همچنین دعوت از برخی فعالان و چهره‌های سیاسی که در این سال‌ها کمتر تریبونی رسمی در رسانه ملی برای ابراز عقیده داشته‌اند و نقد عملکرد دولتمردان را اقدامی مفید برای بازگشت اعتماد دوباره مخاطب به رسانه ملی‌شان دانسته و از آن استقبال کرده‌اند.

انتقاد از حذف شدنِ برخی قسمت‌هایِ این برنامه از آرشیوِ تلوبیون، نکته دیگری است که از سوی مخاطبان گوشزد می‌شود و البته تعجب برانگیز است. علت این اقدام می‌تواند جلوگیری از بازنشر ویدئوهای «شیوه» در فضای مجازی آن هم به صورت انتخابی و مقطع باشد که در هفته‌های اخیر انتشار آنها پرسش‌ها و واکنش‌های بسیاری را در بین بینندگان ایجاد کرده است»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام و درود بر برگزار کنندگان برنامه شیوه
    من به عنوان یک‌معترض صاحب منطق و یکی از اعضای کوچک خانواده بزرگ ایرانی از شما میخواهم که مناظره ای واقعی برای من ترتیب دهید من با شجاعت کامل به برنامه خواهم آمد و به عنوان یک ایرانی معترض صاحب منطق با انصاف و وجدانی بیدار و آگاه هم هنر شنیدن و هم هنر اعتراض سازنده را برای اثبات وجود آزادی بیان و عمل در ایران به اثبات خواهم رساند
    علالدین صلاحی
    معلم و مهندس و علاقمند به عرصه فرهنگ و جامعه و سیاست و فلسفه و کارآفرین در حوزه نرم افزار و ایده پرداز من قادرم کاری ارزشمند برلی ایران در این‌مناظره انجام دهم
    این فرصت را از من و از ایران نگیرید و امید که توجه کنیم گاهی حرکتی بسیار بزرگ با تصمیمی به ظاهر کوچک شکل میگیرد
    پیام من را خیلی جدی بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا