خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انشقاقی در شورای عالی اصلاح‌طلبان نیست»

«صبا شعردوست» در مقدمه ی گفتگوی روزنامه ی «امید ایرانیان» – زیر نظر آقای عارف – با خانم الهه کولایی نوشت: اصلاح‌طلبان ماه گذشته رسماً اعلام کردند که شورای عالی اصلاح‌طلبان در جهت فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری دور دوازدهم به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد. اعلام این تصمیم اما با هیچ انتقادی مواجه نشد. تنها هر از چندی اصلاح‌طلبان به انتقاد و یا بیان نقاط ضعف شورای عالی سیاست‌گذاری می‌پرداختند که به گفته اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری، نواقص عملکردی شورای عالی سیاست‌گذاری در حال شناسایی است و از این رو در انتخابات ریاست جمهوری آتی این نواقص رفع خواهد شد. اما در حالی که اصلاح‌طلبان سخت مشغول سر و سامان دادن به شورای عالی سیاست‌گذاری هستند، رسول منتجب نیا، قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی اعلام کرده است که کمیته انتخابات جمعی از احزاب اصلاح‌طلب تشکیل خواهد شد. این خبر اما شائبه‌هایی در جریان رقیب مبنی بر انشعاب شورای عالی اصلاح‌طلبان ایجاد کرده است. حال آنکه الهه کولایی در گفت و گویش با «امید ایرانیان» با شفافیت درباره این کمیته توضیح داده و گفته است که انشقاقی در کار نیست. او در این گفت‌وگو اعلام کرده است که احزاب برای فعالیت‌های خود و حتی تشکیل کمیته‌هایشان نیازی به مجوز شورای عالی سیاست‌گذاری ندارند و آنچه مهم است اینکه در نهایت تمام این فعالیت‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد. مشروح گفت‌وگو با الهه کولایی در ارتباط با جزییات اوین جلسه کمیته منتخب شورای عالی اصلاح‌طلبان برای اصلاح ساختار این شورا و تغییر ترکیب اعضای شورای عالی در ادامه می‌آید:

خانم کولایی،درباره جلسه‌ای که کمیته شورای عالی اصلاح‌طلبان به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی شنبه گذشته تشکیل داند و شما هم یکی از اعضای آن بودید؛ توضیح دهید. چه تصمیماتی در اولین جلسه این کمیته گرفته شد؟

بر اساس نگاه نقادانه‌ای که به کارکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود داشته و با در نظر گرفتن دیدگاه‌های بیشتر کسانی که در این مجموعه حضور داشتند و در فعالیت‌های انتخاباتی اخیر تأثیرگذار بودند، بازخوانی این تجربه در جهت اصلاح نارسایی‌ها و رفع مشکلات اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو در این جلسه مباحثی پیرامون راهکارها و مسیرهای تقویت همگرایی و هماهنگی اصلاح‌طلبان برای ایفای وظایف آنها در قبال مردم ایران و تقویت شرایط برای برآورده کردن خواسته‌ها و مطالبات مردم، در چارچوب امکانات و ظرفیت‌های قانونی کشور، مطرح شد. در این نشست حاضران به تحلیل عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری، ضرورت‌ها و دیدگاه‌های مختلف درباره ساختار و عملکرد آن پرداختند.

حاضرین در جلسه، موضوع تکمیل، اصلاح ساختار، ارکان و عملکرد این شورا را با توجه به تجربه آن مورد بررسی قرار دادند. در این زمینه، اهمیت گفت و گو، مذاکره، اقناع و رسیدن به راه­حل‌های مورد توافق همه نیروها در جریان اصلاحات مورد تاکید قرار گرفت. بر همین اساس راهکارها و شرایط تقویت این انسجام و هماهنگی از زوایای گوناگون مطرح شد و اهمیت همکاری و هماهنگی میان احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب و نقش آقای خاتمی در مجموعه این فعالیت‌ها مورد تاکید ویژه قرار گرفت. همچنین با توجه به شرایط کشور، اهمیت این همکاری‌ها و یکپارچه­سازی نیروهای اصلاح طلب در مسیر برآورده کردن خواسته‌های مردم مطرح و بررسی شد تا در نشست‌های بعدی تکمیل شود.

گفتید که درباره اصلاح ساختاری بحث‌هایی شده است. دقیقاً قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ یعنی آیا قرار است که حزب و یا فرد خاصی اضافه و یا کم شود؟

هم افرادی جا به جا و هم افرادی اضافه خواهند شد. همان­طور که اشاره کردم، بنای این مجموعه اصلاح ساختار و عملکرد شورا، بر اساس فعالیت‌هایی است که در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی صورت گرفت. یعنی بر اساس نظر سنجی‌هایی که از بیشتر شورای استان‌ها و احزاب به­عمل آمده است، این ضرورت مورد تاکید قرار گرفت که هم تغییر در اعضای فعلی شورا ایجاد شود و هم اینکه نمایندگان برخی احزاب به این مجموعه اضافه شوند. اینکه چه احزابی اضافه یا کم می­شوند، پس از تصمیم­گیری نهایی اعلام خواهد شد.

حزب اعتماد ملی هم نماینده‌ای دارد؟

قاعدتاً باید در این مجموعه باشد.

آقای منتجب‌نیا به عنوان قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی مصاحبه‌ای انجام داده‌اند و گفته‌اند که کمیته انتخابات جمعی از احزاب اصلاح‌طلب تشکیل شد. می‌خواهم بدانم این فعالیت با کاری که شورای عالی سیاست گذاری انجام می‌دهد، چه تفاوتی دارد؟

این کار مغایرتی با نشست یادشده ندارد. هدف شورای عالی سیاست گذاری ایجاد هماهنگی است. در نهایت این فعالیت‌ها در مقطع انتخابات باید به یک رفتار واحد و مبتنی بر ضرورت پیروزی در انتخابات ختم ‌شود.

اگر تفاوتی ندارند. پس چرا همه زیر یک چتر کار نمی‌کنند که موازی کاری نشود؟

به نظرم جای نگرانی ندارد. احزاب فعالیت‌‌های خود را دارند. وظیفه شورا این است که مجموعه فعالیت احزاب اصلاح­طلب را به یکپارچگی و انسجام برساند. همان طور که از نامش هم پیداست، فقط می‌خواهد به صورت نتیجه بخش و هماهنگ فعالیت‌ها را پیش ببرد. قرار نیست شورا به جای احزاب فعالیت کند.

آیا اعضای شورای عالی سیاست گذاری در جریان تشکیل این کمیته بوده‌اند؟

روشن است که برای قعالیت­های حزبی نیازی به مجوز شورا نیست. شورا بعد از انتخابات وارد مرحله جدیدی شد. بنابراین احزاب برای فعالیت‌های خودش، به طور طبیعی از امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارند، استفاده می‌کنند. اما در نهایت، مهم به وحدت رسیدن همه جریان‌های اصلاح­طلب است. یعنی جای نگرانی ندارد.  این مجموعه در جریان فعالیت‌ها است تا به یکپارچگی لازم برسد.

از این بابت مطرح کردم که برخی بر این باورند که درون جریان اصلاح طلب انشقاق ایجاد شده است و نشانه این انشقاق هم تشکیل این کمیته است.

اصلاً اینطور نیست و هیچ انشقاقی هم نیست. وظیفه شورا هماهنگی است. احزاب هم دراین شوا عضویت دارند. در واقع احزاب اصلاح­طلب برنامه‌های خود را هر طور که صلاح می‌دانند تنظیم می­کنند. هیچکس منکر این ضرورت موضوع نیست.

آیا درباره چگونگی ورود به بحث انتخابات بحثی شده است؟ اینکه آیا اصلاح طلبان به شکل مستقل و با حفظ هویت اصلاح طلبی حضور پیدا می‌کنند؟ و یا اینکه دوباره ائتلاف خواهند کرد؟ چراکه برخی بر این باور بودند که اصلاح طلبان با ائتلافی که در انتخابات مجلس دهم کردند، با قرار دادن برخی افراد در لیستشان، از هویت اصلاح طلبانه خود عبور کردند.

حفظ هویت اصلاح­طلبی، دغدغه اصلی همه جریان‌هایی است که برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم و به نتیجه رساندن تلاش‌ها در جهت تأمین حقوق فردی و جمعی همه آحاد ملت، تلاش خود را تنظیم می‌کنند. اما اینکه در یک رویکرد ائتلافی جریان‌های اصلاح طلبی برای مبارزه با افراط گرایی، روی افرادی به توافق برسند که این هدف را تأمین می‌کنند، ولی چهره اصلاح­طلب هم نیستند، باید این مساله را از منظر ضرورت‌های کار ائتلافی مورد توجه قرار داد.

وقتی از ائتلاف صحبت می‌کنیم باید به ساز و کار آن هم توجه کنیم. درحالی که استراتژی اصلاح­طلبان مبارزه با افراط­گرایی بود، به طور طبیعی افرادی که بتوانند در مبارزه با این هدف تاثیرگذار باشند، انتخاب می شوند. این موضوع ربطی به هویت اصلاح­طلبی ندارد، بلکه رفتاری تاکتیکی است برای برآورده کردن، همه اصول و اهدافی است که با عنوان اصلاح­طلبی مورد اشاره قرار می‌گیرد.

شورا هنوز به بحث حمایت و یا عدم حمایت از آقای روحانی ورود کرده است؟

خیر.به طور طبیعی بعد از اینکه ساختار جدید شکل بگیرد و ارزیابی‌ها پایان پیدا کند و تغییرهای لازم شکل بگیرد، برنامه­های مهم ماه‌های آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا