خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بشنوید / حکم حمله آیت الله منتظری به «همه»ی آمریکایی‌ها

انصاف نیوز: بعد از انتشار فایل صوتی سخنان سال 67 آیت الله منتظری در هفتههای اخیر، آیت الله سیدضیاء مرتضوی از شاگردان آن مرحوم در ضمن نقدی فقهی به آن سخنان، به سخنان دو سال قبل استاد خود در سال 65 در حکم صریح به قتل آمریکایی ها به خاطر حمله ی هواپیماهای آمریکایی به لیبی که کشوری مسلمان محسوب می شده اشاره کرد. [لینک یادداشت]

آیت الله مرتضوی دو روز پس از آن در توضیحی تکمیلی، به تشریح آنچه نوشته بود و بازخوردهای آن پرداخت. [لینک یادداشت تکمیلی]. وی دوباره به توضیحی که احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری در این باره داده بود پاسخ داد و گفت که دست نوشته های او نشان می دهد آیت الله منتظری آن سخنان را گفته مگر فایل صوتی سانسور شده باشد. [لینک پاسخ به احمد منتظری]

چند روز بعد، «مجتبی لطفی» یکی دیگر از شاگردان آیت الله منتظری در یادداشتی ضمن انتشار متن سخنان آن مرحوم که از روی نوار پیاده کرده بود، به توضیح و تفسیر فقهی با نگاه خود آیت الله منتظری پرداخت؛ [لینک به یادداشت مجتبی لطفی]. البته آقای لطفی در نقل عبارت اول از سخنانی که در پی میآید، بعد از عبارت «تمام سربازان آمریکایی، افسران آمریکایی»، یکی را جا انداخته بود: «سفرای آمریکایی».

متن و فایل صوتی بخشی از سخنان آیت الله منتظری در سال 65 (چند ماه پیش از برخورد با سیدمهدی هاشمی، برادر داماد آن مرحوم) در پی می آید:

« … و در این جنایات و امثال این جنایات تمام سربازان آمریکایی، افسران آمریکایی [، سفرای آمریکایی] همه این‌ها به ملت مسلمان حق می‌دهد که این‌ها را مورد حمله قرار دهند برای این که «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» ولو این که هواپیماهای خاصی از آمریکا آمدند و آنجا را بمباران کردند اما امیرالمؤمنین در نهج البلاغه راجع به مردم جنگ جمل می‌فرماید: «فَوَاللَّهِ [إِنْ] لَوْ لَمْ یصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِینَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَ لِی قَتْلُ ذَلِک الْجَیشِ کلِّهِ إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ ینْکرُوا وَ لَمْ یدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِیدٍ دَعْ مَا [إِنَّهُمْ] أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ مِثْلَ الْعِدَّةِ الَّتِی دَخَلُوا بِهَا عَلَیهِم». ما در این جنایاتی که انجام می‌شود، همه نیروهای آمریکایی، دیپلمات‌های آمریکایی، آن‌ها که به این دیپلماتها راه می‌دهند و با این‌ها خوش و بش می‌کنند همه اینها را شریک می دانیم. از یکی از جنایات آمریکا و فرانسه و شوروی همه اینها این که یک صدامی را تحریک کردند و دارند تقویت می‌کنند دلارهای نفتی همان کشورها، صدام را روی پای خودش نگه داشته. اگر چنانچه ملت عراق، ملت ایران، شهرهای عراق شهرهای ایران همه مورد هجوم قرار می‌گیرد و همه این افراد شهید می‌شوند و شهرها خراب می‌شود، گناهش فقط گردن صدام نیست، صدام داخل آدم نبود. همان‌هایی که صدام را تحریک کردند و همین‌هایی که پول و امکانات در اختیار صدام می‌گذارند، همه این‌ها در این جنایات شریکند و ما همه این‌ها را شریک می دانیم مگر این که تجدید نظر کنند، توبه کنند، کمک‌هایشان را از صدام قطع کنند و آن وقت صدام دیگر هیچ غلطی نمی‌تواند بکند …»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای مرتضوی تهدید آمریکایی ها در حال جنگ با منافقین زندانی در حال سپری کردن محکومیت فرق دارد.علاوه اگر آقای منتظری نظرشان در باره آمریکایی ها این است.دلیل می شود ما زندانیان در حال سپری کردن محکومیت را اعدام کنیم.شما انگار نمی دانی مساله آقای منتظری و منافقین نیست مساله زندانیان در حال سپری کردن دوران محکومیت است که هر اعتقادی داشته باشند حکمش اعدام نیست.از آنجا که من تا بحال فکر می کردم شما انسان آزاده وبا سوادی هستید.برایم نسبت به این موضع به تردید افتادم امیدوارم جواب مناسبی داشته باشید.ازطریق سایت انصاف نیوز چون احساس می کنم این سایت بی طرف است.

  2. واقعا ادم نمیفهمد این بحث چکار دارد به بحث اعدامهای سال 67. موضوع اینکه چر کسانیکه دادگاهی شده بودند و حکم برای آنها صادر شده بود یک دفع بدون محاکمه و جرم جدید اعدام شدند بر اساس کدام مبانی اسلام اینکار انجام شده؟

  3. این حرف ها فرق دارد با کشتن. ایشان گفته حمله می کنند، حق داریم حمله کنیم. جناب مرتضوی باید با دقت بیشتری صحبت کنند. مبادا مسائل سیاسی باعث شود حرف های غیر واقعی را به هم نسبت بدهیم

  4. از کی تا حالا سیاستمداران و نظامیان آمریکا همه آمریکایی ها شده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. دوستاني که در بالا کامنت نوشته اند، همگي بخوبي و به روشني پاسخ فرافکني ها را داده اند، درود بر آنها. علاوه بر اين اسم شوروي (آن زمان و روسيه کنوني) را هم برده اند. دوستان کمي تا قسمتي منصف، به اين قسمت هم اشاره کنند که چگونه آن زمان، شوروي دشمن بود، الان آنچنان دوست (بخوانيد آقاي ما) شده که دو دستي پايگاه تقديمش ميکنيم و از اينکه خودش اين را اعلام ميکند، ميرنجيم و بي معرفت خطابش ميکنيم!! جدا” که پر از تناقضيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا