خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت مردم به پسر دیکتاتور سابق

شمارش ۹۷ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین نشان می‌دهد فردیناند “بونگ‌بونگ” مارکوس جونیور، پسر دیکتاتور سابق فیلیپین با فاصله‌ای زیاد از رقبا، در این انتخابات پیروز شده است.

بی‌بی‌سی در گزارشی درباره‌ی این خبر نوشت:

پیروزی این سناتور ۶۴ ساله، بعد از ۳۶ سال قدرت را به خاندان مارکوس برمی‌گرداند که حکومت آنها در یک انقلاب مردمی سرنگون شده بود.

منتقدان می‌گویند تبلیغات و مبارزات انتخاباتی فردیناند مارکوس پسر مملو از اطلاعات گمراه‌کننده و جعلی بود اما او این موضوع را رد می‌کند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که آقای مارکوس حدود ۵۶ درصد آرا را کسب کرده است. نظرسنجی‌های قبل از انتخابات هم نشان می‌داد که بونگ‌بونگ مارکوس با اختلاف زیادی از رقیب اصلی‌اش لنی روبردو، وکیل و مدافع حقوق بشر، جلوتر است.

“دوران طلایی” پدر

خانواده مارکوس – سال ۱۹۶۵ – فردیناند مارکوس پسر (دومین نفر از راست) رئیس جمهور فیلیپین می‌شود

منتقدان رئیس جمهور آینده فیلیپین می‌گویند او در مبارزات انتخاباتی دوره حکومت پدرش، فردیناند مارکوس را که با فساد گسترده و فقر عمومی همراه بود، به عنوان “دوران طلایی” این کشور جا انداخت و توانست رای زیادی برای خود کسب کند.

برآورد می‌شود فردیناند مارکوس -که سال ۱۹۸۹ درگذشت- و همسرش ایملدا در دوره زمامداری خود حدود ۱۰ میلیارد دلار از بیت‌المال دزدیدند.

فردیناد مارکوس پسر در دنیای سیاست تازه‌وارد نیست و طی سال‌ها در پست‌های انتخابی گوناگونی فعالیت داشته است.

او سال ۲۰۱۶ در رای‌گیری جنجالی برای انتخاب معاون ریاست جمهوری رقابت را به خانم روبردو باخت.

در انتخابات ریاست جمهوری امسال از او انتقاد شد که جزییات برنامه‌ها و سیاست‌هایش معلوم نیست و از شرکت در مناظره‌هایی که ممکن بود سوالات جدی و مستقل در آن مطرح شود خودداری کرده است.

بونگ‌بونگ در چه شرایطی رئیس جمهور می‌شود؟

مبارزات انتخاباتی رقبا این انتخابات فیلیپین را به یکی از خبرسازترین رای‌گیری‌ها در این کشور تبدیل کرد.

آقای مارکوس تجمع‌های بزرگی برگزار کرد که با موسیقی پاپ، اجراهای کمدی و رقص همراه بود.

REUTERS

خانم روبردو هم که با وعده دولتی پاک و موثر رقابت می‌کرد جمعیت زیادی را به راهپیمایی‌های کارزار انتخاباتی‌اش آورد که “انقلاب صورتی” نام گرفته بود.

فردیناند مارکوس پسر ریاست جمهوری کشوری را در دست می‌گیرد که اقتصاد آن نشانه‌هایی از بهبود را بعد از همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد.

با وجود این تورم بالا و میراث رودریگو دوترته، رئیس جمهور فعلی فیلیپین از جمله مسائلی است که بونگ‌بونگ مارکوس با آن روبرو خواهد بود.

آقای دوترته، رهبری بسیار جنجالی اما محبوب، جنگی را علیه کارتل‌های مواد مخدر به راه انداخت که به گفته سازمان‌های حقوق بشر به کشته شدن هزاران نفر به دست پلیس بدون محاکمه و دادگاه منجر شد.

دخترش سارا دوترته که در کنار بونگ‌بونگ مارکوس برای معاونت ریاست جمهوری او در انتخابات شرکت کرده بود با اختلاف از رقبای خود پیش است.

فیلیپین کجاست؟

فیلیپین کشوری است در آسیای جنوب شرقی که ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از بیش از ۷ هزار جزیره در اقیانوس آرام تشکیل شده است.

این کشور ابتدا در قرن شانزدهم مستعمره اسپانیا و در سال ۱۸۹۸ مستعمره آمریکا شد. سال ۱۹۴۲ مورد تهاجم ژاپن قرار گرفت ولی چهار سال بعد استقلال کامل خود را به دست آورد.

فیلیپین اقتصادی نوظهور با شکافی عمیق میان طبقات ثروتمند و فقیر است.

کاتولیک مذهب غالب این کشور است، اگرچه جمعیت مسلمان زیادی در میندانائو در جنوب این کشور زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا