خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش منفی بازارها به کاهش احتمال احیای برجام

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: رخ‌دادهای سیاسی دو هفته اخیر که ریشه‌ای اجتماعی فرهنگی داشت، با واکنش منفی بازارهای حساس اقتصادی مواجه شده است به‌طوری‌که هم‌زمان با نزول شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، قیمت ارز در بازار آزاد صعودی شده است.

در شرایط عادی، افزایش قیمت ارز که به معنای افزایش سودآوری بنگاه‌های بزرگ بورسی‌ست، به افزایش شاخص بورس منجر می‌شد اما در چند روز اخیر، همبستگی این دو شاخص از بین رفته و افزایش نرخ ارز باعث بهبود شاخص بورس نشده است.

در دهمین روز پاییز، قیمت دلار در سبزه‌میدان تهران از 33 هزار تومان گذشت. این قیمت در صرافی ملی 28 هزار و 843 تومان اعلام شد که نسبت به دیروز رشد 20 تومانی را نشان می‌دهد.

واسطه‌گران برای خرید پول ملی ایالات متحده در ارقام زیر 10 هزار دلار، 32 هزار و 800 تا 850 تومان قیمت گذاشته بودند. 10 هزار دلار و بیشتر هم 33 هزار تومان خرید می‌شود که به نوعی نشان‌دهنده انتظارات افزایشی از قیمت این ارز است.   

امروز شاخص بورس تهران با افت 8 هزار و 854 واحدی، روی 1 میلیون 322 هزار و 25 واحد ایستاد. 275 نماد با افت قیمت مواجه بودند، 72 نماد افزایش قیمت را تجربه کردند و 3 نماد هم بدون تغییر ماندند. تابلوی فرابورس هم از همین الگو تبعیت کرد و در مقابل 194 نماد نزولی، 72 نماد صعودی و 8 نماد بدون تغییر داشت.

نگاهی به فهرست نمادهای موثر بر سقوط شاخص هم نشان می‌دهد که معامله‌گران بیشتر از آن‌که به قیمت دلار و سایر ارزها توجه نشان دهند، نیم‌نگاهی به تحولات سیاسی‌ای داشته‌اند که دورنمای احیای برجام را تیره و تار کرده‌است.

بانک پاسارگاد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صنعتی و معدنی چادرملو، پالایشگاه نفت اصفهان و فجر انرژی خلیج‌فارس بیشترین تاثیر را بر افت شاخص بورس داشته‌اند.

بر اساس اعلام کانون صرافان، قیمت یک سکه تمام بهار آزادی موسوم به سکه امامی، بعد از ظهر دهم مهر 1401، بین 15 میلیون و 300 هزار تا 400 هزار تومان در نوسان بوده است.

در روزهای اخیر، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، تلاش گسترده‌ای داشته‌اند که اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی را به مذاکرات برجام گره بزنند و مانع به نتیجه‌رسیدن آن شوند. به نظر می‌رسد این رسانه‌ها و حامیان مالی‌شان موفق شده‌اند از سکوت مطلق مسئولان ایرانی درباره تحولات داخلی و خارجی سود برده و حداقل بر ذهن مخاطبان خود در داخل ایران، برجام را بی‌فرجام جلوه دهند؛ شاخص‌های اقتصاد خرد نشان می‌دهند بخش بزرگی از کنش‌گران بازار، آینده را مثبت ارزیابی نمی‌کنند. حال باید دید سیاست صبر و سکوت مقامات دولت سیزدهم خاتمه می‌یابد یا هم‌چنان ترجیح می‌دهند بدون گفت‌وگو با مردم سیاست‌ورزی کنند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا