خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر کشور: مسوولیت مقابله با تحریم را باید به عهده استانداران گذاشت

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: بار مسئولیت مقابله با تحریم ها در شرایط فعلی را باید به عهده استانداران گذاشت چرا که آنها توان و اختیار لازم را در این زمینه دارند.

به گزارش ایرنا، رحمانی فضلی روز جمعه در آیین رونمایی از سند توسعه خراسان شمالی اظهار داشت: رویکرد من، واگذاری مدیریت یارانه های نقدی و واگذاری آن به استانداران بود و مالیات هم باید در استان ها مدیریت شود.

وی با تاکید بر نقش استانداران در حمایت از سرمایه گذاری ها و رونق اقتصاد تصریح کرد: به طور مثال استاندار می تواند شرایط را برای سرمایه گذاری های بالای 100 میلیارد ریال تسهیل کند و نیازی به مراجعه سرمایه گذار به ادارات نباشد، سه نفر به انتخاب استاندار مسئول پیگیر امور باشند.

* لزوم مدیریت نقدینگی ها

وزیر کشور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در کشور رقم بسیار بالایی نقدینگی وجود دارد گفت: این نقدینگی هر زمان به سمت مسکن، سکه و یا ارز سوق یافته است و این پول های سرگردان باید مدیریت شود.

وی خطاب به استاندار خراسان شمالی گفت: شما والی و حاکم این استان هستید و باید برای توسعه این منطقه برنامه ریزی کنید.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی هم جایگاه موثری در خانه ملت دارند و باید از ظرفیت آنان در توسعه بهره برد.

* دشمن به دنبال دوختن قبا در سیل بود

وزیر کشور با اشاره به بحران سیل در سال جاری اظهار داشت: دشمن به دنبال این است که از هر موضوع در هر مقعطی، به نفع خود استفاده کند و در سیل هم تلاش داشت که قبایی برای خود دوخته و اعلام کند که مسئولان این کشور کارآمدی لازم را در مدیریت بحران ندارند، اما تمام دنیا دید که این بحران به خوبی مدیریت شد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از همان ابتدا پیگیر امور بودند و رئیس جمهور هم به صورت مستمر از استانداران امور را جویا بود، در مجموع با همراهی و همکاری مردم و دستگاه های اجرایی کارها مدیریت شد.

وی افزود: کاش درک ما از سیل ویرانگر تحریم و شرایط اقتصادی حاکم هم اینگونه بود و با آن، سیل گونه برخورد می کردیم.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر، همه وارد عرصه شدند و پای کار آمدند و در بازسازی هم باید با همان رویکرد همکاری اقدام کنیم.

وی با اشاره به انتقاد ها از اجرایی نشدن کامل برنامه توسعه در چهار دهه گذشته گفت: نباید خود را فریب دهیم در چهل سال گذشته پنج برنامه برای توسعه کشور داشته ایم خوب نوشته ایم اما این برنامه ها به طور کامل اجرا نشد، مشکل کجاست؟ ضعف مدیران، ضعف در نظام اجرایی و اشکال از منابع است؟

وی افزود: در وهله نخست باید گفت نظام اداری ما پاسخگوی اجرای این برنامه ها نبوده است البته این بدان معنا نیست که نظام اداری بازدارنده و مانع است اما موثر نبوده است.

وی با تاکید بر نقش مدیران در نظام اداری گفت: در این نظام، همه استان ها و شهرستان ها مانند هم اداره نمی شود برخی خوب و در مسیر توسعه کار کرده اند و برخی ضعیف بوده است و در این میان مدیران در راس نظام اداری هستند.

وزیر کشور تاکید کرد: مدیران و مسئولان، با مردم تعهد کرده اند و باید پاسخگو باشند، مسئولان فرصت خدمت به مردم را غنیمت بدانند، گرفتن مسئولیت روزی حسابرسی می شود و مدیری که جز حق، جز قانون و منافع مردم به چیز دیگر فکر کند، ملعون است.

وی با اشاره به برخی فشارها در انتصاب ها گفت: در انتصاب ها تحت فشار هیچ گروه نبوده ام و هیچ فشاری را قبول نکرده ام، اگر فشار و اصرار مشاهده کنم، حتی اگر فرد شایسته باشد هم قبول نمی کنم و باج نمی دهم.

وزیر کشور اظهار داشت: افرادی با تشکیل گروه، تلاش دارند تا در انتصاب ها و انتخاب مدیران، فشار وارد کنند، گرفتن مسئولیت به یک مسابقه بدل شده و این رابطه و اصرارها سبب تعجب می شود، چقدر برای مسئولیت گرفتن ها حق ناحق می شود.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به نقش مردم در دست یابی به اهداف توسعه اظهار داشت: اگر مردم محور مشارکت نشوند کار ما زار است.
وی افزود: حرف از مشارکت دادن مردم و بخش خصوصی زیاد و زینت مجالس بوده است اما در عمل باید به آن اعتقاد داشته باشیم، مشارکت مردم یعنی قانون به نفع مردم تفسیر کردن پس چرا مردم پشت در مسئول و فرماندار معطل می ماند؟

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به رونق تولید و اشتغال گفت: شعار امسال رونق تولید است و تکیه دشمن هم بر این موضوع است و تلاش دارد تا صادرات نفت ما صفر شود.

وزیر کشور اظهار داشت: ما باید از وابستگی به نفت خارج شویم البته باید گفت در این چهل سال کوتاهی کرده ایم اما اکنون برای عزت مردم، اقتدار ایران و پاسخ به تحریم دشمن باید هر استاندار برای خود برنامه داشته باشد و هر استان سنگر پرقدرت تولید و اشتغال شود.
در این آیین از سند توسعه استان خراسان شمالی رونمایی شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا