خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونگی سقوط دیکتاتور رومانی در میان سخنرانی او!

برترین ها نوشت: نیکولای چائوشِسکو، سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی بود. او دبیرکل حزب کمونیست رومانی و رییس‌جمهور کشور جمهوری سوسیالیستی رومانی از سال ۱۹۶۵ تا هنگام مرگ بود.

فروپاشی شوروی سابق و فرو ریختن دیرک خیمه‌های اردوگاه کمونیسم در شرق اروپا را می‌توان از آن به عنوان فوران آتشفشان زورآزمایی دو جبهه در جنگ سرد در دهه پایانی قرن بیستم یاد کرد؛ این نزاع دموکراسی، لیبرالیسم و اقتصاد بازار با کمونیسم بود و از آن زمان تاکنون بیشتر کشورهای رها شده از بیرق کمونیسم برای رسیدن به رویای دیرینه و عملی شدن شعارهای مذکور تلاش می‌کنند. البته فوران این آتشفشان گداخته‌هایی چون بحران‌های قره باغ، کوزوو، بوسنی، آبخازیا و ترانس نیستر به ارمغان آورده و ترکش‌های آن از میان ملت های مذکور قربانیان زیادی گرفت که بیشترین آنان از مسلمانان بوسنی و کوزوو بودند.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

چائوشسکو رهبری مقتدر، تمامیت خواه و دیکتاتوری سازنده بود که آثار جاودانی را برای نسل های آینده اش برجای گذاشت که کاخ مرکزی، کانال دانوب/دریای سیاه و متروی بخارست از آن جمله است؛ رهبر اقتدارگرای رومانی در ۲۶ ژانویه ۱۹۱۸در خانواده کشاورز پر جمعیت (ده فرزندی) به عنوان فرزند سوم در منطقه الت رومانی متولد و رشد کرد و پس از ۷۱ سال زندگی پر فراز و نشیب و تجربه کارگری کارخانه بودن، مبارز سیاسی و زندانی، رئیس شاخه جوانان حزب کمونیست، رئیس جمهوری و رهبری کشور از ۱۹۸۹ـ ۱۹۷۴ و داشتن سه فرزند در ۲۵ دسامبر ۱۹۸۹ در یک دادگاه نظامی کوتاه و سریع محاکمه و به دلیل عدم پاسخگویی به قاضی، دادستان و عوامل دادگاه صحرایی و به رسمیت نشناختن آنان همراه با همسرش به اعدام محکوم و به شکل رقت آمیزی با رگبار چندین گلوله و با دستهای بسته به قتل رسیدند.

ماجرای سقوط 

نیکولای چائوشِسکو، سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی بود. او دبیرکل حزب کمونیست رومانی و رییس‌جمهور کشور جمهوری سوسیالیستی رومانی از سال ۱۹۶۵ تا هنگام مرگ بود.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

پایان دیکتاتوری 25ساله چائوشسکو در رومانی، تنها در کسری از زمان، به هنگام سخنرانی او رخ داد و چهار روز بعد در 25 دسامبر 1989با دادگاه انقلابی و اعدام پایان یافت.

نیکولای چائسکو از 1965 تا روز اعدامش، دبیر کل حزب کمونیست رومانی و در نتیجه بالاترین مقام آن کشور بود. او رئیس‌جمهور کشور و در واقع حاکم مادام العمر رومانی بود.

دادگاه صحرایی ارتش در بیست و پنجم دسامبر 1989، چهارم دی 1368 نیکلای چائوشسکو و همسرش را به جرم دزدی اموال عمومی و نسل کشی معترضان به اعدام محکوم کرد و این حکم بلافاصله به اجرا گذاشته شد.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

سفر وی در دسامبر 1989 به جمهوری اسلامی و دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی، آخرین سفر رسمی چائوشسکو بود.

نیکلای چائوشسکو به محض بازگشت به رومانی در یک سخنرانی تلویزیونی ناآرامی‌ها را به دخالت خارجی نسبت دادو دشمنان را متهم کرد که در پی سرنگونی سوسیالیسم هستند. فردای آن روز نوبت نمایش قدرت حکومت بود.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

تعداد زیادی از کارگران و کارمندان دولت در بیست و یکم دسامبر، 30 آذر پلاکاردهایی در حمایت از آقای چائوشسکو در برابر ساختمان کمیته مرکزیحزب کمونیست گرد هم آمده بودند تابه سخنان رهبرانشان گوش دهند.

آقای چائوشسکوهمانند روز قبل، فاشیست‌ها را به تحریک معترضان متهم و تلاش دشمنان برای مخدوش کردن استقلال و تمامیت ارضی رومانی را محکوم کرد.

این سخنرانی به طور مستقیم از تلویزیون رومانی خش می‌شد.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

در حالی که سخنان آقای چائوشسکو در ابتدا با تشویق و تایید حاضران همراه بود، به ناگاه در دقیقه هشتم سخنرانی عده ای از حاضران برایش هو کشیدند و علیه او شعار دادند.

ارتش رومانی به مخالفان چائوشسکو پیوسته بود این کار با اخلال در سخنرانی همراه شد و پخش تلویزیونی آن قطع شد. تصاویر ضبط شده نشان می‌دهد که آقای چائوشسکو که تا آن روز با مشت آهنین بر رومانی حکومت کرده بود، چندین بار از حاضران می‌خواهد که ساکت شوند.

ماجرای دیکتاتوری که فقط در ۱۵ دقیقه سقوط کرد

انتشار خبر خودکشی وزیر دفاع هم باعث شد تا واحدهایی از ارتش به معترضان بپیوندند. آقای چائوشسکو و همسرش در آخر با هلیکوپتر از بام ساختمان حزب فرار کردندولی در جاده‌ای در نزدیکی شهر تارگویشته دستگیر و تحویل ارتش داده شدند.

دادگاه صحرایی ارتش در بیست‌و پنجم دسامبر 1989، چهارم دی 1368 نیکلای چائوشسکو و همسرش را به جرم دزدی اموال عمومی و نسل کشی معترضان به اعدام محکوک کرد و این حکم بلافاصله به اجرا گذاشته شد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف با زبان بی زبانی میگه که … ولی من میگم انصاف نیوز جرات به خرج بدهد و دست از وسط خوابی برداشته و به ملت بپیوندد و صریح نظرش را بگوید تا … نهایتش تعطیلی و بازداشت است که در مقایسه با جوان های 16 -17 ساله اینقدر جرات دارید دیگه؟ مگه نه؟

    30
    5
  2. سلام- چايوشسکو در میدان بزرگ شهر و در میان مردم سخنرانی کرد – اگر در محیط دربسته و در میان خواص خودش سخنرانی میکرد شاید آنروز آن اتفاق برایش نمی افتاد. با وجود نفرت مردم رومانی از او ، ناشیگری کرد !

    24
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا